חדשנות בהוראה: השראה מהקמפוס


ד"ר יאיר ליפשיץ,
לשחק פנטזיה: מאריסטופאנס ועד מבוכים ודרקונים
לשחק פנטזיה: מאריסטופאנס ועד מבוכים ודרקונים
קורס המשלב לימוד תיאורטי, היסטורי וביקורתי עם משחק תפקידים שולחני בסגנון "מבוכים ודרקונים" שנכתב במיוחד עבור הקורס. לימוד משחקי השוזר התנסות, חירות ודמיון עם מבט רפלקסיבי ואנליטי.

גב' מאיה להט-קרמן וד''ר קרן מטרני
לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן – בניינים שמחברים אנשים
לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן – בניינים שמחברים אנשים
הסדנה היא פלטפורמה לימודית ומעשית לחיבור בין שתי דיסציפלינות – קולנוע ואדריכלות – ליצירה משותפת, שמנכיחה וחוגגת את הערכים של שתיהן, ומותחת את גבולות העשייה המקצועית, התובנות של מרחב, זמן ותרבות ואת החשיבה המופשטת של כל אחת ואחד מהסטודנטים. לקריאה נוספת


פרופ' גילי ביסקר,
תרמודינמיקה סטוכסטית בביולוגיה
תרמודינמיקה סטוכסטית בביולוגיה
הסטודנטים מממשים את החומר הנלמד במהלך השיעורים על ידי כתיבת קוד ופתרון שאלות היגיון בזמן אמת, והצגת הפתרונות בפני הכיתה.
יאיר סאקוב,
מפרויקט לסטארט-אפ
מפרויקט לסטארט-אפ
קורס המציג מודל ייחודי בו הסטודנטים לומדים חומר תאורטי תוך יישומו המיידי בדומה לנדרש בתעשייה. במסגרת פרויקט הגמר עוברים למידה משמעותית של הכישורים המשלימים (הרכים יותר) לידע ההנדסי לרבות הבנת בעיית השוק, הבנת הפתרון, עבודת צוות, גיוס ואיגום משאבים, הצגת הפרויקט ושיווקו.

ד''ר יונתן אוסטרומצקי,
מבוא לחומרה
מבוא לחומרה
מעטפת למידה דיגיטלית הכוללת סרטונים, מחברת דיגיטלית, סימולציות ומענה לשאלות באמצעות בבינה מלאכותית יוצרת.

פרופ' הדס ממן,
מבוא להנדסת סביבה
קורס מבוסס פרויקטים לפתרון בעיות סביבתיות אמיתיות עם ארגונים אמיתיים. לקריאה נוספת


פרופ' דורית קרת,
קיימות חיובית - היבטים חיוביים במדיניות סביבה
קיימות חיובית - היבטים חיוביים במדיניות סביבה
הקורס מועבר במתכונת היברידית, המשלבת בין למידה מקוונת א-סינכרונית ללמידה בקמפוס – שלרוב מתרחשת במרחב הפתוח. הסטודנטים עוברים מסע אישי ומקצועי, הנתמך באופני לימוד מגוונים, בתרגילים ובמפגש מעמיק עם העמיתות והעמיתים לקורס.

אוריאל אבולוף,
Hope: What Makes Us Human
Hope: What Makes Us Human
הקורס הוא מסע חוויתי אישי וקבוצתי רב-ממדים ועתיר-מדיה בין תחנות פילוסופיות, פסיכולוגיות, חברתיות ופוליטיות. במהלכו לומדים הסטודנטים על האנושי באדם, על המואר והאפל, כדי להרכיב מצפן שיעזור להם לנווט לבד ויחדיו, אל תוך עצמם ובעולם.

ליה לוין,
"עבודה סוציאלית ירוקה": פרקטיקה ביקורתית לקידום צדק חברתי-סביבתי וקיימות
"עבודה סוציאלית ירוקה": פרקטיקה ביקורתית לקידום צדק חברתי-סביבתי וקיימות
קורס זה מאתגר הנחות יסוד לגבי יחסי הגומלין בין צדק חברתי, רווחה, סביבה, טבע ואקולוגיה. ההוראה בקורס מתרגמת תובנות חדשניות בתחום זה לפרקטיקה בעבודה סוציאלית והלמידה מתבצעת בשילוב של כלים טכנולוגיים (PhotoVoice) והתנסות חווייתית בממשקים עם הטבע בקמפוס.

פרופ' אוריאל אבולוף ופרופ' יוסף משהראוי
דוגרי: אמת, אמון ואמנות בסכסוך הישראלי-פלסטיני
קורס מרוכז בן שלושה ימים במתכונת של דיאלוג בין יהודים וערבים, המבוסס על אמת, אמון ואמנות לקריאה נוספת


פרופ' ארנון הרשקוביץ,
הוראה וטכנולוגיה בעידן הידע
הוראה וטכנולוגיה בעידן הידע
קורס היברידי שמבוסס על למידה חווייתית גם במרחב המקוון וגם בכיתה. באמצעות פעילויות מגוונות הסטודנטים בוחנים תהליכי למידה כלליים ואישיים תוך פיתוח מיומנויות כמו חשיבה ביקורתית ויצירתיות.

פרופ' גלי צבר,
יוצרות וכותבים מדע: כתב עת סטודנטיאלי של ביה"ס להיסטוריה
יוצרות וכותבים מדע: כתב עת סטודנטיאלי של ביה"ס להיסטוריה
הסטודנטים הקימו, ניהלו ופרסמו כתב עת מדעי חדשני "לשם שינוי". התהליך כלל היכרות עם עולם כתבי העת המדעיים הקיימים ומציאת דרכים חדשות ויצירתיות לכתיבת מדע.

ד"ר רעי שרירא,
מילים וחומר: מבוא להיסטוריה של הספר, 1750-1350
מילים וחומר: מבוא להיסטוריה של הספר, 1750-1350
הלימוד בקורס הוא מתוך התנסות ולא רק מתוך תיאוריה. השיעורים נלמדים בקומת האוספים המיוחדים של הספרייה. הסטודנטים חוקרים ספרים נדירים וכתבי יד באופן פיזי ודיגיטלי.
פרופ' עילית פרבר
בשיתוף פרופ' יהודית קספר, אוניברסיטת גתה, פרנקפורט
Thinking and Dreaming
שילוב בין למידה בינלאומית, הוראה בינתחומית, ועבודת מחקר קבוצתית רב-תרבותית. התלמידים מקבלים הצצה לעולמן המחקרי של שתי מרצות משתי אוניברסיטאות ותחומי מחקר שונים, דרך הדיאלוג ביניהן.
ד"ר כרמל ווייסמן,
לאלוהים לחץ כאן: דת בעידן הדיגיטלי והטכנולוגיה כדת מודרנית
לאלוהים לחץ כאן: דת בעידן הדיגיטלי והטכנולוגיה כדת מודרנית
הקורס מבוסס על למידה פעילה והתנסות במגוון דרכי למידה באמצעות כלים דיגיטליים. הלמידה מתרחשת בדרך של המחשה והתנסות חוויתית במצבים אותנטיים וירטואליים. הסטודנטים משתתפים בטקסי דת מקוונים ובוחנים באופן רפלקטיבי את החוויה.

ד''ר עידית אדלר
אוריינות מחקר בחינוך המדעי
בקורס משולבים כלי Gen AI כמנטורים המסייעים לסטודנטים בתהליך חציית הגבולות בין תיאוריה לפרקטיקה הכולל קריאה ועיבוד מחקרים, חילוץ היבטים תיאורטיים, והתאמת פדגוגיות יישומיות המגלמות את ההיבטים הללו.


פרופ' עודד הוד,
תרמודינמיקה
תרמודינמיקה
הקורס מבוסס על גישה אינטראקטיבית הכוללת משימות בית קבוצתיות מצולמות, חדר בריחה מקוון, מצגות אינטראקטיביות ושיעורים מקוונים. המשימות נועדו להקנות לסטודנטים.ות ידע, שעל פניו עלול להיתפס כ"משעמם", באופן חוויתי, מאתגר ומשמעותי, הנצרב בתודעה.
ד"ר ברק הירשברג,
סימולציות מולקולריות
סימולציות מולקולריות
שיטת ההוראה החדשנית בקורס כוללת שלושה מרכיבים: 1. מערכי שיעור להרצאות פרונטליות בפורמט דיגיטלי ייחודי (Jupyter Book), הכולל שאלות למידה פעילה אינטראקטיביות. 2. מפגשי למידה פעילה לכתיבת קוד בהנחיית המרצה. 3. רכישת מיומנות בכלי פיתוח תוכנה מודרניים המשמשים בתעשייה תוך כדי עבודה בצוות על הפרויקט המסכם.
ד"ר יאיר הרכבי,
פיזיקה ב' למדעי החיים
פיזיקה ב' למדעי החיים
שימוש באנימציות ובהדמיות אינטראקטיביות אשר מוקרנות באמצעים טכנולוגיים ייחודים; הקלטת הרצאות באמצעות 'לוח אור' (Lightboard); ותגבור שעות התרגול באמצעות "כיתת שיעורי בית" ייחודית המאפשרת לסטודנטים תרגול ויישום של החומר לבד או בקבוצה, בנוכחות סגל הקורס ובחניכה ישירה שלו.

ד''ר מור גבע
סמינר בפרשנות של מודלי שפה גדולים
סמינר, בו קריאת המאמרים, הצגתם והדיון בהם, נעשים באמצעות משחק תפקידים. בכל שיעור, הסטודנטים מציגים מאמר מזוויות ראייה שונות, בהתאם לתפקידים מוגדרים מראש. לקריאה נוספת

ד"ר נטלי דודזון,
ייצוא בטחוני וזכויות אדם
ייצוא בטחוני וזכויות אדם
למידה מבוססת פרויקטים בקבוצות חוקרות, כתיבת ניירות עמדה, שילוב מרצים אורחים, ובסיום הפקת תוצר לשימוש הציבור, כגון פודקאסט או דו"ח לכנסת בנושא הקורס.


ד"ר אוריאל סטטנר,
Business Simulation
Business Simulation
הקורס משלב מושגי ליבה ותיאוריות של ניהול אסטרטגי עם סימולציה מקוונת, המדמה תעשייה דינמית המאופיינת באי ודאות ותנאי שוק משתנים. הקורס מאפשר לסטודנטים לנווט באינטראקציות אסטרטגיות תחרותיות ולקבל החלטות קריטיות בפעולות עסקיות שונות.
פרופ' דנית עין-גר,
ניהול השיווק
ניהול השיווק
שילוב כלים אינטראקטיביים ליצירת חווית למידה דינאמית, עניין ומעורבות גבוהה. שילוב תכנים ללמידה עצמית, מטלות קבוצתיות, ניתוח Case Studies ומפגש עם אנשי "שטח" מהתעשייה.


ד"ר מאשה גוזמן אלוש,
מבוא לביופיזיקה ופיזיולוגיה כללית
מבוא לביופיזיקה ופיזיולוגיה כללית
הקורס נלמד במתכונת כיתה הפוכה ומתבסס על סרטונים אינטראקטיביים בלמידה עצמית, מפגשי שאלות ותשובות, מעבדות יישומיות, למידה פעילה שיתופית ואלמנטים של משחוק, כגון חדר בריחה וירטואלי.

ד"ר מיכל אברך בר וד"ר מרגלית פדה,
יחד: הקורס הרב-מקצועי לפיתוח עבודת הצוות
יחד: הקורס הרב-מקצועי לפיתוח עבודת הצוות
הלמידה בקורס הינה למידה פעילה בקבוצות קטנות שמבוססת על Problem Based Learning PBL – ומנסה לדמות את מה שיתרחש במציאות הקלינית תוך התייחסות לניתוח של תיאורי מקרה מהיבטים שונים, התנסות בעבודת צוות רב-מקצועי בין סטודנטים מחוגים שונים וקידום ההבנה של חשיבות עבודת הצוות, אתגריה והדרכים לעשותה בצורה מיטבית.
ד"ר עידו תבור,
מבנה המוח
מבנה המוח
עד לשנת 2019 ההכנה לדיסקציות נעשתה באמצעות חוברת תדריכים עם איורים והערות בכתב יד שנסרקו והועברו מדור לדור. במסגרת החידושים בקורס פותח עבור הסטודנטים אתר אינטרנט ייעודי, חדשני ואינטראקטיבי, המשלב מודלים תלת-מימדיים של המוח האנושי. כמו כן, פותחה מעבדת נוירואנטומיה וירטואלית בסביבת מציאות מדומה (VR).
ד"ר הילה מאי,
אנטומיה של גוף האדם
אנטומיה של גוף האדם
יצירת חוויה ויזואלית, מוחשית וריאליסטית של למידת אנטומיה באמצעים חדשניים: אטלס אנטומי תלת-מימדי דיגיטלי שיתופי, הניתן לעריכה מהמחשב האישי; שימוש בסימולטור לימודי לשם תרגול ביצוע דימות אולטרסאונד ופענוחו שפותח בשיתוף פעולה בין סגל החוג וחברת סטארט-אפ ומשלים את צרכי הקורס; ולמידת קריאת סריקות MRI ו- CT באמצעות פורטל
ייעודי בעל גישה מהמחשב האישי של הסטודנטים והסטודנטיות.
ייעודי בעל גישה מהמחשב האישי של הסטודנטים והסטודנטיות.
פרופ' אורי בן דוד,
היסודות המולקולריים של הרפואה
היסודות המולקולריים של הרפואה
הקורס נלמד באופן היברידי בשיטת "הכיתה ההפוכה": התוכן התיאורטי מועבר כולו במתכונת א-סינכרונית באמצעות מצגות מוקלטות מראש, והשיעורים הפרונטליים מוקדשים במלואם לתרגול וליישום פעיל של החומר הנלמד במודל של הוראת עמיתים (Peer-Instruction).

ד"ר שרון ויס וד"ר מאשה גוזמן-אלוש,
מבוא לפרמקולוגיה
מבוא לפרמקולוגיה
במקום מסגרת מסורתית של הרצאות במליאה, מועבר הקורס בשיטת "הכיתה ההפוכה". הסטודנטים מתכוננים לשיעורים באמצעות קריאה אינטראקטיבית של חלקי מאמרים המועשרים באנימציה ובשאלות הבנה, וצופים בסרטונים הכוללים שאלות אינטראקטיביות. כמו כן, הקורס כולל מפגש מסכם הכולל תרגול של חיפוש פתרונות לשאלות על בסיס הלמידה העצמית.

ד''ר יעל קאופמן-כהן
ארגונומיה
ארגונומיה
קורס היברידי המשלב למידה עצמאית אינטראקטיבית עם עבודה קבוצתית של מתן פתרון ארגונומי לעובד ממשי. הלמידה נבנית תוך מתן משוב על כל שלב בתהליך.

ד''ר יבגני וינברג
היסטולוגיה אורלית
היסטולוגיה אורלית
שילוב דגימות דיגיטליות והדמיה תלת מימדית של מבנים בחלל הפה, המאפשרים למידה גמישה, אינטראקטיבית ומעמיקה לכל סטודנט.

פרופ' יורם רייך
סמינר בהנדסת מערכות
חשיבה אנטיפרגילית (antifragile): אתגר למידת תיאוריה בתוספת אתגרי השימוש בבינה מלאכותית בהוראה ולמידה, מייצרים קושי שניתן למסגר כהזדמנות שצריך להכיר, להוקיר ולמנף.