חדשנות בלמידה: דוגמאות נבחרות מהקמפוס

שלוש נקודות כחולות הפקולטה לאמנויות
ד"ר יאיר ליפשיץ,
לשחק פנטזיה: מאריסטופאנס ועד מבוכים ודרקונים
קורס המשלב לימוד תיאורטי, היסטורי וביקורתי עם משחק תפקידים שולחני בסגנון "מבוכים ודרקונים" שנכתב במיוחד עבור הקורס. לימוד משחקי השוזר התנסות, חירות ודמיון עם מבט רפלקסיבי ואנליטי.
לקריאה נוספת
ד"ר רועי ברנד וארי טפרברג,
עושים חושים
הקורס מציע מודל חדשני שבו כיתת הלימוד הופכת למרחב חושי ומחשבתי בו אנחנו עושים את מה שאנחנו מדברים עליו ומדברים את מה שעושים, באמצעות שילוב ייחודי בין הוראה אקדמית של טקסטים עיוניים על החושים עם התנסות מעשית בתרגולים מעולמות הפרפורמנס והבמה.
לקריאה נוספת
ד"ר איתי חרל"פ,
מבוא ללימודי טלוויזיה
קורס אינטראקטיבי המותאם לכיתות גדולות, הכולל סקרים, פעילויות, שילוב כלים דיגיטליים אינטראקטיביים, עבודה בקבוצות, סרטונים שהוקלטו מראש, קריאת מאמרים פעילה ועוד, המחייבים את הסטודנטים לחשוב ולנתח תוך כדי השיעור ולא רק להקשיב.
לקריאה נוספת

 

 

שלוש נקודות כחולות הפקולטה להנדסה
פרופ' גילי ביסקר,
תרמודינמיקה סטוכסטית בביולוגיה
הסטודנטים מממשים את החומר הנלמד במהלך השיעורים על ידי כתיבת קוד ופתרון שאלות היגיון בזמן אמת, והצגת הפתרונות בפני הכיתה.
לקריאה נוספת
יאיר סאקוב,
מפרויקט לסטארט-אפ
קורס המציג מודל ייחודי בו הסטודנטים לומדים חומר תאורטי תוך יישומו המיידי בדומה לנדרש בתעשייה. במסגרת פרויקט הגמר עוברים למידה משמעותית של הכישורים המשלימים (הרכים יותר) לידע ההנדסי לרבות הבנת בעיית השוק, הבנת הפתרון, עבודת צוות, גיוס ואיגום משאבים, הצגת הפרויקט ושיווקו.
לקריאה נוספת
פרופ' תמיר טולר,
פרויקט בביולוגיה סינטטית, הנדסה תוך תאית ו-Igem
עבודה בצוות רב-תחומי המדמה יזמות סטארט-אפ ליצירת פתרון הנדסי תוך דו-שיח בין התעשיה, למחקר ולסטודנטים.
לקריאה נוספת
ד"ר יונתן אוסטרומצקי,
שיטות בעיבוד תמנוה וראייה ממוחשבת
הקורס כולל התנסות מעשית חווייתית המשלבת ויזואליזציה ושימוש בחומרים המגיעים מהסטודנטים (כמו תמונותיהם), תוך שימת דגש על יצירתיות ויישום החומר הנלמד בתעשייה. את הקורס מלווה סביבת למידה הנגישה באופן רציף (מחברות offline and online)..
לקריאה נוספת
ד"ר ירדן מזור,
שדות אלקטרומגנטיים
עבור הקורס הוקם אתר ויקיפדיה ייחודי המאגד את כל חומרי הלימוד בצורה נגישה ונוחה.
לקריאה נוספת
ד"ר עדי שריד,
ניתוח נתונים
הקורס מעוגן בפרקטיקה מהתעשייה, תוך שילוב שפת R לניתוח נתונים, והקניית הרגלי עבודה המאפיינים פרוייקטי ניתוח נתונים מהתעשייה. הפרויקט מבוסס על בחירת הסטודנטים במקור הנתונים ונושא הפרויקט; סדנאות למידה מתוקשבות (Tutorials); שילוב התנסות מעשית באמצעות מחשבונים שנבנו במיוחד עבור הקורס. שימוש ב-Github כבסיס לבניית הקורס.
לקריאה נוספת

 

 

שלוש נקודות כחולות הפקולטה למדעי החברה
פרופ' דורית קרת,
קיימות חיובית - היבטים חיוביים במדיניות סביבה
הקורס מועבר במתכונת היברידית, המשלבת בין למידה מקוונת א-סינכרונית ללמידה בקמפוס – שלרוב מתרחשת במרחב הפתוח. הסטודנטים עוברים מסע אישי ומקצועי, הנתמך באופני לימוד מגוונים, בתרגילים ובמפגש מעמיק עם העמיתות והעמיתים לקורס.
לקריאה נוספת
אוריאל אבולוף,
Hope: What Makes Us Human
הקורס הוא מסע חוויתי אישי וקבוצתי רב-ממדים ועתיר-מדיה בין תחנות פילוסופיות, פסיכולוגיות, חברתיות ופוליטיות. במהלכו לומדים הסטודנטים על האנושי באדם, על המואר והאפל, כדי להרכיב מצפן שיעזור להם לנווט לבד ויחדיו, אל תוך עצמם ובעולם.
לקריאה נוספת
ליה לוין,
"עבודה סוציאלית ירוקה": פרקטיקה ביקורתית לקידום צדק חברתי-סביבתי וקיימות
קורס זה מאתגר הנחות יסוד לגבי יחסי הגומלין בין צדק חברתי, רווחה, סביבה, טבע ואקולוגיה. ההוראה בקורס מתרגמת תובנות חדשניות בתחום זה לפרקטיקה בעבודה סוציאלית והלמידה מתבצעת בשילוב של כלים טכנולוגיים (PhotoVoice) והתנסות חווייתית בממשקים עם הטבע בקמפוס.
לקריאה נוספת

 

 

 

שלוש נקודות כחולות הפקולטה למדעי הרוח
פרופ' ארנון הרשקוביץ,
הוראה וטכנולוגיה בעידן הידע
קורס היברידי שמבוסס על למידה חווייתית גם במרחב המקוון וגם בכיתה. באמצעות פעילויות מגוונות הסטודנטים בוחנים תהליכי למידה כלליים ואישיים תוך פיתוח מיומנויות כמו חשיבה ביקורתית ויצירתיות.
לקריאה נוספת
פרופ' גלי צבר,
יוצרות וכותבים מדע: כתב עת סטודנטיאלי של ביה"ס להיסטוריה
הסטודנטים הקימו, ניהלו ופרסמו כתב עת מדעי חדשני "לשם שינוי". התהליך כלל היכרות עם עולם כתבי העת המדעיים הקיימים ומציאת דרכים חדשות ויצירתיות לכתיבת מדע.
לקריאה נוספת
ד"ר רעי שרירא,
מילים וחומר: מבוא להיסטוריה של הספר, 1750-1350
הלימוד בקורס הוא מתוך התנסות ולא רק מתוך תיאוריה. השיעורים נלמדים בקומת האוספים המיוחדים של הספרייה. הסטודנטים חוקרים ספרים נדירים וכתבי יד באופן פיזי ודיגיטלי.
לקריאה נוספת
ד"ר כרמל ווייסמן,
לאלוהים לחץ כאן: דת בעידן הדיגיטלי והטכנולוגיה כדת מודרנית
הקורס מבוסס על למידה פעילה והתנסות במגוון דרכי למידה באמצעות כלים דיגיטליים. הלמידה מתרחשת בדרך של המחשה והתנסות חוויתית במצבים אותנטיים וירטואליים. הסטודנטים משתתפים בטקסי דת מקוונים ובוחנים באופן רפלקטיבי את החוויה.
לקריאה נוספת
פרופ' עודד ליפשיץ,
Jerusalem in Archaeology and in the Old Testament
הקורס מחבר סטודנטים וחוקרים, אשר נפגשים בזום לאורך הסמסטר כולו ויוצרים מעבדה וירטואלית בה מתקיימים דיונים וחשיבה משותפת עם סטודנטים ממגוון ארצות ומדיסציפלינות שונות.
לקריאה נוספת
ד"ר ננה אריאל,
רטוריקה בחיי היום יום
למידה היברידית המשלבת בין סרטוני שיעור לבין מפגשי תרגול אקטיביים, הפניית הסטודנטים לחיפוש דוגמאות לנושאי הקורס מחיי היום יום, ויצירת אתר המאגד את הדוגמאות לאחר שעברו מהלך של דיון משותף.
לקריאה נוספת
ד"ר אריאל זינדר,
אלף שנה לאבן גבירול - עשייה ומחקר
פרויקט לימודי המחייב עבודה בין-אישית, שכלול של מעברים בין מדיות ורמות ידע, אינטליגנציה רגשית וניהולית לשם העמדת פרויקט שמותאם לקהל היעד שלו, ובחינה מעשית מאוד של אפשרויות המגע בין חומרים עתיקים ובין אנשים ונשים בני זמננו, והנגשתם של חומרים מורכבים לקהל הרחב באמצעות שימוש במדיות עדכניות.
לקריאה נוספת
ד"ר עידית אדלר,
שיטות מחקר בחינון מדעי
שימוש במפת מושגים ככלי לניתוח והבנה של מחקרים בתחום החינוך, למידה בפלטפורמות דיגיטליות שיתופיות במודל היברידי סינכרוני וא-סינכרוני לסירוגין, ויצירת פורטפוליו של כל תוצרי הקורס המלווה את תהליכי הלמידה וההערכה.
לקריאה נוספת
גב' רוני פלס,
הוראת חקר מדעי כמחקר ועיצוב
למידה בקבוצות קטנות המלוות במנטורית (המרצה), כאשר לכל צוות מספר סביבות למידה שיתופיות וכלל הכיתה חשופה לתכנים ופעילה בתהליכי הערכת-עמיתים קבועים. היכרות והתנסות בגישת "מחקר העיצוב" ובמודל SAM ללמידה.
לקריאה נוספת
ד"ר מעיין מזור,
מבוא למיתולוגיה יוונית
קורס לכיתה גדולה המצליח ליישם הוראה דיאלוגית ופעילה, ועושה שימוש נרחב בכלי פדגוגי דיגיטלי מתקדם בשם פורמטיב (Formative). הכלי מאפשר למרצה לתת מטלות קטנות מדי שיעור, באופן שמחבר את הסטודנטים בעקביות לנושאי הקורס, שומר על עניין ומעורבות ומתרגל בצורה מתוחכמת ומזמינה שורה של מיומנויות הרלוונטיות לתלמידי מדעי הרוח. 
לקריאה נוספת

 

 

שלוש נקודות כחולות הפקולטה למדעים מדויקים
פרופ' עודד הוד,
תרמודינמיקה
הקורס מבוסס על גישה אינטראקטיבית הכוללת משימות בית קבוצתיות מצולמות, חדר בריחה מקוון, מצגות אינטראקטיביות ושיעורים מקוונים. המשימות נועדו להקנות לסטודנטים.ות ידע, שעל פניו עלול להיתפס כ"משעמם", באופן חוויתי, מאתגר ומשמעותי, הנצרב בתודעה. 
לקריאה נוספת
ד"ר ברק הירשברג,
סימולציות מולקולריות
שיטת ההוראה החדשנית בקורס כוללת שלושה מרכיבים: 1. מערכי שיעור להרצאות פרונטליות בפורמט דיגיטלי ייחודי (Jupyter Book), הכולל שאלות למידה פעילה אינטראקטיביות. 2. מפגשי למידה פעילה לכתיבת קוד בהנחיית המרצה. 3. רכישת מיומנות בכלי פיתוח תוכנה מודרניים המשמשים בתעשייה תוך כדי עבודה בצוות על הפרויקט המסכם. 
לקריאה נוספת
ד"ר יאיר הרכבי,
פיזיקה ב' למדעי החיים
שימוש באנימציות ובהדמיות אינטראקטיביות אשר מוקרנות באמצעים טכנולוגיים ייחודים; הקלטת הרצאות באמצעות 'לוח אור' (Lightboard); ותגבור שעות התרגול באמצעות "כיתת שיעורי בית" ייחודית המאפשרת לסטודנטים תרגול ויישום של החומר לבד או בקבוצה, בנוכחות סגל הקורס ובחניכה ישירה שלו.
לקריאה נוספת
פרופ' שירי ארטשטיין ופרופ' אסף נחמיאס,
חדו"א
לצד השיעורים והתרגולים המסורתיים, את הקורס ליוו שני חידושים מרכזיים. האחד, פודקאסט (הסכת) המלווה את הסטודנטיות והסטודנטים לאורך הקורס, ולמעשה מלווה אותם עם כניסתם ללימודי המתמטיקה באקדמיה. השני, משחק מסכם תחרותי, חדו"א קווסט, המורכב מחידות מתמטיות.
לקריאה נוספת

 

 

שלוש נקודות כחולות הפקולטה למשפטים
ד"ר נטלי דודזון,
ייצוא בטחוני וזכויות אדם
למידה מבוססת פרויקטים בקבוצות חוקרות, כתיבת ניירות עמדה, שילוב מרצים אורחים, ובסיום הפקת תוצר לשימוש הציבור, כגון פודקאסט או דו"ח לכנסת בנושא הקורס. 
לקריאה נוספת
פרופ' אייל גרוס,
משפט בריאות גלובלי
למידה במתכונת "כיתה הפוכה" – למידה עצמית א-סינכרונית המבוססת על סרטים, כתבות, בלוגים משפטיים, פודקאסטים, מאמרים והרצאות מומחים מוקלטות, המלווה בשיעורים סינכרוניים בכיתה בהם מעמיקים ביחידות התוכן.
לקריאה נוספת

 

 

שלוש נקודות כחולותהפקולטה לניהול
ד"ר אוריאל סטטנר,
Business Simulation
הקורס משלב מושגי ליבה ותיאוריות של ניהול אסטרטגי עם סימולציה מקוונת, המדמה תעשייה דינמית המאופיינת באי ודאות ותנאי שוק משתנים. הקורס מאפשר לסטודנטים לנווט באינטראקציות אסטרטגיות תחרותיות ולקבל החלטות קריטיות בפעולות עסקיות שונות.
לקריאה נוספת
פרופ' דנית עין-גר,
ניהול השיווק
שילוב כלים אינטראקטיביים ליצירת חווית למידה דינאמית, עניין ומעורבות גבוהה. שילוב תכנים ללמידה עצמית, מטלות קבוצתיות, ניתוח Case Studies ומפגש עם אנשי "שטח" מהתעשייה.
לקריאה נוספת

 

 

 

שלוש נקודות כחולותהפקולטה למדעי הרפואה והבריאות
ד"ר מאשה גוזמן אלוש,
מבוא לביופיזיקה ופיזיולוגיה כללית
הקורס נלמד במתכונת כיתה הפוכה ומתבסס על סרטונים אינטראקטיביים בלמידה עצמית, מפגשי שאלות ותשובות, מעבדות יישומיות, למידה פעילה שיתופית ואלמנטים של משחוק, כגון חדר בריחה וירטואלי.
לקריאה נוספת
ד"ר מיכל אברך בר וד"ר מרגלית פדה,
יחד: הקורס הרב-מקצועי לפיתוח עבודת הצוות
הלמידה בקורס הינה למידה פעילה בקבוצות קטנות שמבוססת על Problem Based Learning PBL – ומנסה לדמות את מה שיתרחש במציאות הקלינית תוך התייחסות לניתוח של תיאורי מקרה מהיבטים שונים, התנסות בעבודת צוות רב-מקצועי בין סטודנטים מחוגים שונים וקידום ההבנה של חשיבות עבודת הצוות, אתגריה והדרכים לעשותה בצורה מיטבית.
לקריאה נוספת
ד"ר עידו תבור,
מבנה המוח
עד לשנת 2019 ההכנה לדיסקציות נעשתה באמצעות חוברת תדריכים עם איורים והערות בכתב יד שנסרקו והועברו מדור לדור. במסגרת החידושים בקורס פותח עבור הסטודנטים אתר אינטרנט ייעודי, חדשני ואינטראקטיבי, המשלב מודלים תלת-מימדיים של המוח האנושי. כמו כן, פותחה מעבדת נוירואנטומיה וירטואלית בסביבת מציאות מדומה (VR).
לקריאה נוספת
ד"ר הילה מאי,
אנטומיה של גוף האדם
יצירת חוויה ויזואלית, מוחשית וריאליסטית של למידת אנטומיה באמצעים חדשניים: אטלס אנטומי תלת-מימדי דיגיטלי שיתופי, הניתן לעריכה מהמחשב האישי; שימוש בסימולטור לימודי לשם תרגול ביצוע דימות אולטרסאונד ופענוחו שפותח בשיתוף פעולה בין סגל החוג וחברת סטארט-אפ ומשלים את צרכי הקורס; ולמידת קריאת סריקות MRI ו- CT באמצעות פורטל ייעודי בעל גישה מהמחשב האישי של הסטודנטים והסטודנטיות.
לקריאה נוספת
פרופ' אורי בן דוד,
היסודות המולקולריים של הרפואה
הקורס נלמד באופן היברידי בשיטת "הכיתה ההפוכה": התוכן התיאורטי מועבר כולו במתכונת א-סינכרונית באמצעות מצגות מוקלטות מראש, והשיעורים הפרונטליים מוקדשים במלואם לתרגול וליישום פעיל של החומר הנלמד במודל של הוראת עמיתים (Peer-Instruction).
לקריאה נוספת
ד"ר שרון ויס וד"ר מאשה גוזמן-אלוש,
מבוא לפרמקולוגיה
במקום מסגרת מסורתית של הרצאות במליאה, מועבר הקורס בשיטת "הכיתה ההפוכה". הסטודנטים מתכוננים לשיעורים באמצעות קריאה אינטראקטיבית של חלקי מאמרים המועשרים באנימציה ובשאלות הבנה, וצופים בסרטונים הכוללים שאלות אינטראקטיביות. כמו כן, הקורס כולל מפגש מסכם הכולל תרגול של חיפוש פתרונות לשאלות על בסיס הלמידה העצמית.
לקריאה נוספת
ד"ר יעל זלץ,
אודיולוגיה בסיסית
הקורס נלמד במתכונת היברידית, המשלבת סרטונים ללמידה עצמית, ומפגשים כיתתיים. הלמידה העצמית כוללת לא רק צפייה פאסיבית בסרטונים, אלא גם מענה לשאלות אינטראקטיביות ותרגילים, ומתאפשרת בה נגישות לשיחה והיוועצות עם המרצה בפורום הקורס ובזום. מפגשי הכיתה כוללים הרצאות אינטראקטיביות, דיונים ולמידה בקבוצות קטנות.
לקריאה נוספת
ד"ר ענת עמית אהרון,
קהילה וקידום בריאות
מתכונת הקורס החדשה היא היברידית, ומשלבת בין שיעורים פרונטליים ללמידה עצמית באמצעות סרטונים אינטראקטיביים ומטלות. בנוסף, שולב בקורס רכיב של יזמות וחדשנות טכנולוגית, במסגרתו הסטודנטים עובדים בקבוצות לתכנון מיזם בתחום הקהילה וקידום בריאות: משלב זיהוי הצורך, התאמת פתרון טכנולוגי, בניית מודל עסקי ועד לשיווק הרעיון.
לקריאה נוספת

צור קשר

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>