הוראה מכילה בכיתה מגוונת

עודכן: 10.04.2024

בכיתות שלנו יושבים ויושבות סטודנטים וסטודנטיות מקבוצות מגוונות. לעיתים ניתן לזהות לקות, מוגבלות או השתייכות לקבוצת מיעוט ולעיתים אלו סטודנטים "שקופים". במבט מהיר לא תמיד ניתן לדעת למי נדרשת התאמה, לכן כברירת מחדל, תמיד נניח כי יש בכיתה ייצוג של מיעוט כלשהו. סטודנטים וסטודנטיות מזהויות שוליים עשויים לחוות הדרה או איום על זהותם1. כמרצה, מודעות לכך ונקיטת צעדים פשוטים יכולים לאותת כי זהויות השוליים מוערכות, ולצמצם את חוסר השוויון.  

 

הנגשה והכלה טובות לכל

הפיכת הכיתה לנגישה ורגישה לאנשים מקבוצות מגוונות (אנשים עם מוגבלות נראית/בלתי נראית, ערבים, חרדים, יוצאי אתיופיה ועוד...) מייצרת רווח כפול: ראשית, היא מספקת מענה לצרכים ספציפיים של קבוצות מגוונות, שנית היא משפרת את החוויה של כלל הלומדים והלומדות. מחקרים שונים מראים כי כיתה מכילה ופתרונות הנגשה תורמים גם לאנשים ללא מוגבלות.2 מתוך כך ישנה אחריות להתאים את ההוראה למגוון הצרכים. 

ריכזנו עבורכם עקרונות שיסייעו להפוך את הכיתה למרחב שוויוני, בטוח ומכיל לכולם ולכולן.  

 

 

הזהו מיעוט? מיעוטים שנפגוש בכיתות בקמפוס

המיעוטים שניתן לפגוש בכיתות בקמפוס: 

אנשים עם מוגבלות פיזית: לקות ראיה, לקות שמיעה או מוגבלות תנועתית או מוטורית. 
אנשים המתמודדים עם מחלה כרונית או מוגבלות נפשית. 
אנשים עם גיוון נוירולוגי: רצף אוטיסטי, לקויות למידה ועוד.  
מיעוטים חברתיים: סטודנטים וסטודנטיות המשתייכים למיעוטים חברתיים על בסיס לאום, דת או עדה (ערבים, יוצאי אתיופיה, דור ראשון להשכלה, עולים ועולות חדשים, בוגרי החינוך החרדי ועוד). 
מיעוטים עם זהויות מיניות וזהות מגדרית מינורית: לסבית, ביסקסואליוּת, הומו, וטרנסיוּת.  

לעיתים נפגוש סטודנטים וסטודנטיות המקיימים הצטלבות של מאפיינים אלו בה בעת.  

 

 

פעולות ליצירת מרחב מכיל בכיתה

לפירוט לחצו על כל פעולה

 


להורדת גרסה נגישה >


הצילו, אין לי את הידע הנדרש

לעיתים סטודנטים וסטודנטיות יודעים להגיד מה ההתאמות שיצטרכו, ולרוב נדרשת מהמרצה פעולה פשוטה שתקל ותנגיש את הלמידה בצורה דרמטית. לעיתים נדרשות פעולות שכלל לא תלויות במרצה, או שנדרשת היוועצות עם אנשי ונשות מקצוע כדי להבין כיצד נכון להתנהל. במקרים אלו, ניתן לפנות לקבלת הנחיות מפורטות וליווי מהגורמים הבאים: 

הדקאנט להצלחת הסטודנטים והסטודנטיות – בדקאנט קיימים מגוון מדורים, דוגמת: המדור לקידום הסטודנטים והסטודנטיות, השירות הפסיכולוגי, רכזת נגישות ועוד. ליצירת קשר  
הנציבות לשוויון ומגוון – הנציבות פועלת לקידום קמפוס מכיל ומגוון, ומציעה אפשרות להתייעצות או לסדנאות ייעודיות בנושאי קבוצות מגוונות, אקלים צונן, הוראה בכיתה מגוונת בכלל ובזמנים מתוחים בפרט, רב-תרבותיות, השתלבות החברה הערבית, דור ראשון באקדמיה, מגדר הטרדה מינית ועוד. ליצירת קשר | לפניות הציבור
ייעוץ פדגוגי – להיוועצות בנושא לשון פניה מותאמת גיוון מגדרי, יצירת מרחב בטוח, תכנון קורס רגיש למיעוטים חברתיים ניתן לפנות לדקאנט לחדשנות בהוראה ובלמידה. לקביעת פגישה   

 

 

 

צור קשר

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>