פרס הרקטור להתחדשות וליצירתיות בהוראה
פרס הרקטור להתחדשות וליצירתיות בהוראה הוא הזדמנות להוקרה אישית לחברי ולחברות הסגל האקדמי, שמחדשים את אופן ההוראה בקורסים שלהם, ומצעידים את האוניברסיטה לעבר הוראה המותאמת למציאות המשתנה.
נפתחה הגשת מועמדות לפרס הרקטור
להתחדשות וליצירתיות בהוראה לשנת תשפ''ד.
בימים אלה, הנהלות הפקולטות מתבקשות להמליץ על מועמדים מטעמן לפרס הרקטור להתחדשות והיצירתיות בהוראה לשנת תשפ''ד.
טופס המלצה על קורסים מטעם הפקולטה נשלח במייל להנהלת היחידות.
לאחר קבלת המלצותיהן של הנהלות הפקולטות, צוות הדקאנט לחדשנות בהוראה ובלמידה יפנה למרצות ולמרצים המומלצים בבקשה להשלמת מידע ותיאור החידושים שערכו בקורס.
מועד אחרון להשלמת המידע מטעם מרצה: 19.10.2023.
להגשת המלצות מטעם הנהלת הפקולטות או לכל בירור בנוגע לפרס ניתן לפנות ל- innovtl@tauex.tau.ac.il.
לוחות זמנים – פרס תשפ"ד
מכלל ההצעות המוגשות, ייבחרו 10 זוכות וזוכים מכל תכניות הלימוד לתואר ראשון ושני בקמפוס.
לזוכים ולזוכות תוענק תעודה מטעם רקטור האוניברסיטה ודקאנית החדשנות בהוראה ובלמידה, במסגרת הכנס השנתי להתחדשות ויצירתיות בהוראה.
בנוסף הזוכים יקבלו שובר לארוחת בוקר, ו-3 ההצעות המצטיינות יקבלו שובר לחופשה במלון בארץ.
חידושי הזוכות והזוכים יוצגו בגלריית דוגמאות להתחדשות בהוראה.
הגשת מועמדות לקבלת הפרס תתבצע בתמיכת דקאן הפקולטה הרלוונטית. חבר או חברת סגל אשר מעוניינים להציע את מועמדותם יעבירו תחילה את בקשותיהם לאישור הנהלת היחידה.
על הנהלת היחידה להמליץ על ההצעות שנמצאו ראויות בעיניה, תוך נימוק התמיכה בהן.
ניתן להגיש את מועמדותם של קורסים שהועברו בשנת הלימודים החולפת (תשפ"ג) על ידי חברי/ות סגל בכיר וזוטר, במסגרת תואר ראשון, שני או תעודת הוראה.
מתכונת הלימוד בקורסים המוצעים צריכה להיות יצירתית וייחודית, וההערכה הכללית המינימלית של הקורס במסגרת סקר שביעות הרצון מהוראה צריכה לעמוד
על 5.5 מתוך 7.
יודגש כי ניתן להציע גם קורסים בהם שולב רכיב ייחודי אחד, ולא רק קורסים בהם בוצע שינוי מקיף במהלך הלמידה כולו.
דגשים נוספים:
- ניתן להמליץ על מרצים שזכו בעבר בקולות קוראים לחדשנות בלמידה או בקול קורא לבינלאומיות מטעם סגנית הנשיא.
- מרצים שפיתחו קורס פעיל-דיגיטלי כחלק מתכנית TAU BLEND או שקיבלו הכרה בקורס היברידי שהופק באופן עצמי, יוכלו להגיש מועמדותם לפרס.
- לא ניתן להמליץ על מרצים שפיתחו קורס MOOC, בהתייחס לרכיבים המקוונים בלבד, שבפיתוחם הושקעו משאבים אוניברסיטאיים רבים. ניתן להמליץ על קורס MOOC שנלמד באופן היברידי בקמפוס, אך יובאו לשיפוט רק הפעילויות הייחודיות, בכיתה ובבית, המוצעות לסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב (בשונה מכלל הלומדים ב-MOOC).
- ניתן להמליץ על מרצים שפיתחו קורס דגל דיגיטלי היברידי בתמיכת צוות דקאנט החדשנות בהוראה ובלמידה, כאשר יובאו לשיפוט רק הפעילויות הייחודיות המתקיימות בכיתה (ולא הרכיבים המקוונים). לא ניתן להגיש מועמדות בהתייחס לקורס דגל דיגיטלי מקוון במלואו, שבפיתוחו הושקעו משאבים אוניברסיטאיים רבים.
- קבוצת מרצים/ות שערכו שינויים יחד בקורס המועבר על ידיהם במשותף, יוכלו להגיש מועמדותם כצוות. ניתן להגיש מועמדות של צוות קורס ברשות מרצה מוביל/ה הכולל גם מתרגלים/ות שלקחו חלק בחידוש אופן ההוראה.
- חברים בוועדת הפרס לא יוכלו להגיש מועמדות בשנה בה הם משתתפים בוועדה
- ניתן להגיש מועמדות חוזרת של קורסים שהוצעו על ידי הפקולטה בשנים קודמות, אך לא זכו בפרס. מומלץ לחדד את הטיעונים וההנמקות לזכיה לקראת ההגשה החוזרת.
- ניתן יהיה להגיש את מועמדותם של קורסים שזכו בפרס בעבר, רק אם נערך שינוי מהותי במתכונת ההוראה מאז זכייתם.
1. שיפוט ראשוני:
סבבי השיפוט הראשונים יערכו על ידי אנשי מקצוע בתחומי הפדגוגיה, טכנו-פדגוגיה ולמידה אפקטיבית וחדשנית מטעם דקאנט החדשנות בהוראה ובלמידה, וכן על ידי אנשי ונשות סגל אקדמי המלמדים תחומי דעת קרובים להצעה הנבחנת (אך לא משתייכים לאותה הפקולטה).
בחינת ההצעות נעשית אל מול הקריטריונים המפורטים בהמשך, והן נבחנות על ידי מספר מעריכים שונים.
2. בחירת הזוכות והזוכים
ההצעות שיאושרו על ידי הצוות הראשוני יועברו לשיפוטה של ועדת פרס, בראשות פרופ' ליאת קישון-רבין, דקאנית החדשנות בהוראה ובלמידה. בוועדה יהיו חברים חברי סגל אקדמי בכיר, נציגות מקצועית מטעם דקאנט החדשנות בהוראה ובלמידה וכן נציגות סטודנטים.
הוועדה תבחר כ-10 הצעות זוכות מכלל תכניות הלימוד לתואר ראשון ושני בקמפוס, ומהן 3 הצעות מצטיינות.
את הקריטריונים לבחירת הזוכים גיבשה וועדת היגוי נפרדת (ראו פירוט מטה).
ההצעות תבחנה לאור שני ממדים מרכזיים:
א. מהלך הלמידה בקורס:
בממד זה תבחן תרומת המרכיב היצירתי בקורס ללמידה, וכן השפעתו על חווית הלמידה. כתלות בשינויים ובחידושים שהוכנסו, ייבחנו גם פרמטרים דוגמת פיתוח כשירויות ומיומנויות, שימוש חדשני בכלים דיגיטליים, מענה לשונות בין לומדים, רב-גוניות ורב-תחומיות.
ב. הקורס כמודל השראה:
בממד זה תבחן קלות ופשטות היישום של מודל זה (משאבים הדרושים להפעלת השינוי באופן מתמשך, באיזו מידה ניתן ליישם בקלות בקורסים נוספים). כתלות בשינויים ובחידושים שהוכנסו, תבחן גם ההשפעה הרחבה יותר, דוגמת: השפעה על החברה והקהילה, השפעה על הוראת התחום ועל הדיסציפלינה עצמה.
חברי ועדת ההיגוי
- פרופ' גלית יובל – הפקולטה למדעי החברה
- פרופ' שרון טוקר – הפקולטה לניהול
- פרופ' אורית קרינאלי-מילר – הפקולטה לרפואה
- ד"ר ארנון הרשקוביץ – הפקולטה למדעי הרוח
- ד"ר אמיר רובינשטיין – הפקולטה למדעים מדויקים
מטעם דקאנט החדשנות בהוראה ובלמידה:
- פרופ' ליאת קישון-רבין – דקאנית חדשנות בהוראה ובלמידה
- הגב' אורטל אנגלברג – ראש תחום עיצוב למידה
- ד"ר סמדר פתאל – משנה אקדמית לדקאנית
- ד"ר טל סופר – מנהלת Virtual TAU
- ד"ר טליה חימוביץ – פסיכומטריקאית
זוכי פרס הרקטור להתחדשות וליצירתיות בהוראה תשפ"ג
לשאלות ופרטים נוספים
ניתן לפנות לדקאנט החדשנות בהוראה ובלמידה: Innovtl@tauex.tau.ac.il