תכנון שיעור אפקטיבי

שיעור אפקטיבי המשיג את מטרותיו, מתחיל בתכנון. ריכזנו עבורכם ועבורכן דגשים לתכנון של כל אחד מחלקי השיעור, ושל השיעור בכללותו, וכלי עזר פרקטיים שיסייעו בכך. 

 

אייקון הגדרת מטרות

 
הגדרת מטרות ותוצרי למידה 
פס כחול לעיצוב
  • הגדירו את מטרות השיעור: מהם הנושאים שילמדו בשיעור? מהן המיומנויות שאיתן הסטודנטים יצאו מהשיעור 
  • הגדירו את תוצרי הלמידה: מה הסטודנטים יהיו מסוגלים לעשות בסיום השיעור? להרחבה על תוצרי למידה 

 

אייקון תכנון שיעור

תכנון מהלך שיעור  
פס כחול לעיצוב

 

  • חלקו את השיעור לתתי-נושאים כך שהרציונל לחלוקה יהיה ברור לסטודנטים 
  • תכננו את הזמן שיוקצב לכל נושא לפי חשיבותו או דרגת הקושי שלו וזכרו להשאיר זמן לשאלות 
  • תכננו נקודות לווידוא הבנה – בוחן, סקר, דקת כתיבה, שאלות לסטודנטים/ות וכדומה 
  • תכננו מה לעשות במקרה של חוסר זמן – למה הכרחי להגיע, על מה ניתן לוותר או מה ניתן לקצר במקרה של חוסר זמן
  • מלאו את מסמך תכנון השיעור בהתאם לתכנון שערכתם  

 

הורדת קובץ לתכנון שיעור אפקטיבי

 

בדקו אם מהלך השיעור המתוכנן משרת את תוצרי הלמידה, כפי שהוגדרו 

 

 

אייקון פתיחה

 
פתיחה (זמן מומלץ - 5 דקות) 
פס כחול לעיצוב

הפתיחה צריכה להיות קצרה ומעניינת, ומטרתה לחבר לרצף הקורס, להכין את הקרקע לשאר השיעור ולגרום לסטודנטים להתעניין בנושא.  

הפתיחה כוללת: 

  • חיבור השיעור הנוכחי לשיעורים הקודמים 
  • הגדרת מטרת השיעור 
  • הצגת מבנה השיעור בקווים כללים 
  • יצירת עניין באמצעות טיזר, חידה, סיפור, חיבור לאקטואליה ועוד 

מפת שיעור לדוגמה - שקף להורדה

מפת הקורס - שקף להורדה

 

אייקון גוף השיעור

 
גוף השיעור 
פס כחול לעיצוב

כדי לשמור על הקשב ועל המוטיבציה של הסטודנטים והסטודנטיות, הקפידו שהם יהיו אקטיביים וסקרנים, ווודאו שהם מבינים את הרלוונטיות של החומר ואת הקשר שלו לנושאים שהקורס מבקש ללמד. תכננו מתח והפתעה, שלבו יישומים מחיי היומיום המתקשרים לנושאי השיעור וחברו את החומר לניסיון האישי של הסטודנטים. 

  • עצרו בין מקטעי השיעור: בין מקטע אחד לבא אחריו, ערכו סיכום ביניים ואפשרו לסטודנטים לשאול שאלות
  • תכננו הכנסת שינויים בשיעור: בהתנהגותכם, בקצב הדיבור, במיקום בכיתה, בין הרצאה לדיון 
  • שלבו פעילויות למידה: למידת עמיתים, דקת כתיבה, למידה מתוך טעויות. לארגז כלים בנושא למידה פעילה 
  • שלבו אמצעי המחשה שונים: סרטונים או אמצעים טכנולוגיים אחרים. להסבר איך מוסיפים סרטון למצגת – לחצו כאן 
  • חפשו דרכים להגברת העניין: אתגרי חשיבה, הצגת נקודת המבט והידע האישיים שלכם, נושאים מחזית המדע והמחקר ויישומים מחיי היומיום המתקשרים לנושאי השיעור 

אייקון טיפים נוספים

 
טיפים נוספים 
  • עזרו לסטודנטים להבחין בין עיקר לתפל: בררו לעצמכם את הנקודות החשובות בשיעור ותכננו איך להדגישן 
  • נסו לחשוב מהם האתגרים, הקשיים או הטעויות הנפוצות בכל אחד מהנושאים, והכינו מספר דוגמאות, המחשות או שאלות לגבי כל אחד מהם 
  • במעבר בין הנושאים, כדאי ליצור שקף מעבר ייעודי, או לשתול שוב את שקף מפת השיעור בו מודגש הנושא החדש. שקף מעבר לדוגמה  
  • דעו את קהל היעד שלכם: קהל יעד שונה דורש אופן העברה שונה, קצב שונה ופעילויות שונות – בחרו את תוכן השיעור ואופני הלמידה בהתאם ליכולות ולידע הקודם של הסטודנטים 
 

אייקון סיכום שיעור

 
סיכום שיעור 
פס כחול לעיצוב

איך מסכמים שיעור? 

  • ערכו סיכום קצר של החומר הנלמד: תקציר ממוקד של הנושאים שבהם עסק השיעור 
  • הציגו הנחיות להמשך הלמידה: מטלות, תרגילים או פעילויות אחרות שיש לבצע לקראת השיעור הבא  
  • מבט לעתיד: הציגו את הקשר בין החומר הנלמד למטרות הרחבות של הקורס 
 
לקריאה נוספת 
פס כחול לעיצוב

Milkova, S. (2012). Strategies for effective lesson planning. Center for Research on Learning and

Teaching, 1(1), 1-29. Retrieved from https://crlt.umich.edu/gsis/p2_5 

University of Waterloo Centre for Teaching Excellence. (n.d.). Lecturing effectively. Retrieved from

https://uwaterloo.ca/centre-for-teaching-excellence/catalogs/tip-sheets/lecturing-effectively 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות יש לפנות למערכת הפניות >>