תכנון קורס

בין אם אתם משדרגים קורס קיים או בונים קורס חדש – כדאי להתחיל מהגדרה ברורה של מטרות הקורס ותוצרי הלמידה בו, המושפעים ממאפייני הקורס, מאפייני הסטודנטים וכמובן – מהרצונות והשאיפות שלכם. לאחר שתשתית זו מוגדרת, ניתן לתכנן לאורה את מבנה הקורס המתאים, ולייצר מפת קורס שהיא בעצם תכנית העבודה לפיתוח התכנים ולניהול הקורס.

אל תפספסו את מסמך תכנון הקורס שהכנו עבורכם.

רוצה להתייעץ לגבי הקורס שלך? לקביעת פגישת ייעוץ

  • עקרונות לתכנון קורס
  • מטרות ותוצרי למידה
  • הערכה בקורס
  • מבנה הקורס

 

 

שלב 1: מטרות הקורס


המטרות מגדירות את התוצאה הרצויה בסוף תהליך הלמידה. כדי להגדיר אותן נענה על השאלות הבאות:

  1. מה הסטודנטים יצטרכו לדעת?
  2. מהן המיומנויות שירכשו?
  3. מהם הערכים או התפיסות שנרצה שיגבשו?

 

מטרות הקורס נגזרות גם ממטרות רחבות יותר, כמו מטרות תכנית הלימודים או סטנדרטים מקצועיים ואתיים.

 

שלב 2: תוצרי למידה

 

תוצרי למידה הם הצהרות שמתארות מה הלומד יהיה מסוגל לעשות בסוף הקורס. התוצרים נגזרים ממטרות הקורס.

 

דוגמאות לתוצרי למידה

  • בסוף הקורס הסטודנטים יהיו מסוגלים להעריך באופן ביקורתי מקורות מידע.
  • בסוף הקורס הסטודנטיות יהיו מסוגלות לבחור במבנה הנתונים המתאים לפתרון הבעיה המוגדרת.

 

 

כיצד ננסח תוצרי למידה אפקטיביים?

תוצרי הלמידה צריכים להיות מדידים וניתנים להבחנה. לכן בעת ניסוחם נשתמש בפעולות שהסטודנטים מסוגלים לבצע.

 

חשוב! נימנע מניסוחים כגון: הסטודנטים 'ידעו' או 'יבינו', אותם לא ניתן למדוד. במקומם ניתן להשתמש בפעלים מדידים כמו 'יתארו' או 'יסבירו'.

 

 

סרטון: טיפים לכתיבת תוצרי למידה

 

IFrame

 

שלב 3: הטקסונומיה של בלום

 

בכתיבת תוצרי למידה ניתן להיעזר בטקסונומיה שפיתח בנג'מין בלום, המגדירה רמות חשיבה שונות בתהליכי למידה. 

 

הגדרה מדויקת של רמת החשיבה תאפשר לנו לבחור פעילויות למידה ומשימות הערכה רלוונטיות לקורס.

 

רמת חשיבה

הסבר

פעלים לדוגמה

זכירה

שליפת מידע רלוונטי מהזיכרון לטווח ארוך

לזהות, למנות, לתאר, להגדיר, לשיים, לאחזר, לציין

הבנה

יצירת משמעות ופרשנות לחומר הנלמד

להסביר, להבהיר, לנסח מחדש, לסווג, להדגים, לסכם, להסיק, להשוות, להבחין, לדון, להביע, לפרש

יישום

שימוש בחומר הנלמד במצבים חדשים

ליישם, לחשב, לבנות, להדגים, להחליט, לראיין, לנבא

ניתוח

פירוק החומר הנלמד למרכיביו, והבנה כיצד המרכיבים קשורים זה לזה ולרעיון הכללי

להבחין, לבחור, להפריד, לקטע, לקשר, לארגן, לאמת, להשוות, להסיק, לפרק לגורמים

הערכה

לבחון מידע ולפשוט אותו לאור קריטריונים וסטנדרטים

לשפוט, להעריך, לבקר, להעיר, לדרג, להצדיק, לטעון, לעמת, לאמת, להמליץ, לבחון

יצירה

שימוש בחומר הנלמד על מנת ליצור דבר חדש

ליצור, להמציא, לתכנן, לעצב, לשער, לעבד, לפתח, לתכנת, לגבש

 

  Anderson & Krathwohl מבוסס על (2001)

 

 

 

הטקסונומיה של בלום - טבלה להורדה

 

הטקסונומיה של בלום - תרשים

Bloom's taxonomy

 

 

 

מתוך: https://educationaltechnology.net/blooms-taxonomy/

 

 

 

:סרטון הסבר על הטקסונומיה המעודכנת של בלום

 

 

 

 

:גלגל הפדגוגיה - רשימת פעלים ופעילויות לפי רמות חשיבה

 

מקורות:

.Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives: Complete Edition. New York: Longman

​​​​​

 

צור קשר

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>