תכנון קורס
בין אם אתם משדרגים קורס קיים או בונים קורס חדש – כדאי להתחיל מהגדרה ברורה של מטרות הקורס ותוצרי הלמידה בו, המושפעים ממאפייני הקורס, מאפייני הסטודנטים וכמובן – מהרצונות והשאיפות שלכם. לאחר שתשתית זו מוגדרת, ניתן לתכנן לאורה את מבנה הקורס המתאים, ולייצר מפת קורס שהיא בעצם תכנית העבודה לפיתוח התכנים ולניהול הקורס.
אל תפספסו את מסמך תכנון הקורס שהכנו עבורכם.
רוצה להתייעץ לגבי הקורס שלך? לקביעת פגישת ייעוץ.
ארגון תכני הקורס
1. נאתר 4 - 7 נושאי מפתח בקורס, אילו יגדירו את יחידות הלימוד של הקורס
2. נסדר את יחידות הלימוד ברצף הגיוני
3. נגדיר את התכנים הרלוונטים לכל יחידת לימוד, ונעלה רעיונות לפעילויות הלמידה
4. נחליט כמה שבועות/שיעורים נדרשים ללימוד של כל יחידת לימוד
לרשותך מסמך לתכנון קורס וטבלה לתכנון מבנה הקורס:
יחידות הלימוד
מומלץ לסדר את יחידות הלימוד ברצף הגיוני והדרגתי. הלמידה בקורס תהיה דינמית ומערבת יותר אם יחידות הלימוד יהיו קשורות זו לזו, ויבנו את התוכן או המיומנויות שלב אחר שלב. | |
חשוב שהסטודנטים יכירו את יחידות הלימוד בקורס ויחשפו אליהן בכל שיעור מחדש בעזרת מפת קורס. כאן תוכלו למצוא דוגמאות למפת קורס. |
נקודה למחשבה: אם ננסח את נושא יחידת הלימוד כשאלה נוכל לעורר עניין רב יותר וסקרנות לקראת לימוד יחידה זו. נסו לנסח שאלה מעניינת שמייצגת את נושא היחידה ושהתשובה לה טמונה ביחידה זו.
ארגון אתר הקורס – ברירת המחדל היא ארגון של אתר הקורס לפי נושאים. קיימות תצורות ארגון נוספות לאתר הקורס, שעשויות לאפשר התמצאות טובה יותר בתכני הקורס (לקריאה נוספת). ניתן גם לקבל ייעוץ וליווי בארגון אתר הקורס בסיוע צוות Virtual TAU.
אופן הלמידה
כדי להחליט על החלוקה בין התכנים שילמדו בלמידה עצמית לתכנים שילמדו באופן מונחה מומלץ לענות על השאלות הבאות:
- אילו פעילויות יוכלו לבצע הסטודנטים בכיתה או בבית כדי להעמיק את מידת ההבנה שלהם? האם הפעילויות יתבצעו לבד/בזוגות/בקבוצות/במליאה? כיצד יינתן המשוב על הפעילויות?
- למידה בכיתה: איזו אינטראקציה מתקיימת בכיתה (בין המרצה לסטודנטים, ובין הסטודנטים עצמה)? האם היא מייצרת ערך מוסף בהגעה לקמפוס?
- למידה עצמית: האם יש תכנים שאינם מצריכים תיווך והסטודנטים יכולים ללמוד בבית באמצעים א-סינכרוניים? כיצד יתבצע החיבור בין התכנים הנלמדים בבית לאלו שבכיתה?
- אמצעים: אילו כלים דיגיטליים יוכלו לשפר את רכישת הידע בקורס, או את פעילויות הלימוד בכיתה או בבית?
לרשותכם הסבר על כלים דיגיטליים לשילוב במודל, וכן הסבר על כלים דיגיטליים חיצוניים. - עזרי למידה: האם יש עזרי למידה שארצה להנגיש לסטודנטים ויסייעו להם בתהליך הלמידה (מצגות שיעורים, הקלטות, מילון מושגים וכו')?
- אתר: האם ישנן התאמות הנדרשות באתר הקורס כדי להתאים למבנה הקורס?
- תקשורת ותמיכה: איזו תמיכה חשוב שאספק לסטודנטים לאורך הקורס? כיצד ומתי תינתן? באילו ערוצים מתבצעת התקשורת עם צוות הקורס?
- עומס למידה: האם עומס הלמידה הכולל בקורס סביר?
- Constructive Alignment: האם מבנה הקורס ותכני הקורס הולמים את מטרות הקורס ואת תוצרי הלמידה? האם ההערכה מתייחסת לכלל תוצרי הלמידה?
להעמקה ולקריאה נוספת על מיפוי הקורס:
רעיונות לפעילויות:
יישום מהיר | דורש היערכות והכנה מוקדמת |
דקת כתיבה | Jigsaw |
Think-Pair-Share | דיבייט / משפט |
דיון / דיון מקוון (Tricider) | ניתוח מקרה |
צפיה בסרטון | פרזנטציות של סטודנטים |
כתיבת שאלות על ידי הסטודנטים | חדר בריחה |
מפת מושגים (Whimsical) | הדגמה |
דילמה | תרגול במליאה |
קריאה שיתופית / מונחית של טקסט (ניתן להיעזר ב- Perusall) | גלריית תוצרים של הסטודנטים (Padlet) |
סימולציות |
מקורות:
.Fink, D., & Ganus, M. (2009). Designing significant learning experiences. Aspiring Academics, 70-85
Linder, K. E. (2017). The blended course design workbook : a practical guide (First). Stylus Publishing, LLC