תכנון קורס

בין אם אתם משדרגים קורס קיים או בונים קורס חדש – כדאי להתחיל מהגדרה ברורה של מטרות הקורס ותוצרי הלמידה בו, המושפעים ממאפייני הקורס, מאפייני הסטודנטים וכמובן – מהרצונות והשאיפות שלכם. לאחר שתשתית זו מוגדרת, ניתן לתכנן לאורה את מבנה הקורס המתאים, ולייצר מפת קורס שהיא בעצם תכנית העבודה לפיתוח התכנים ולניהול הקורס.

אל תפספסו את מסמך תכנון הקורס שהכנו עבורכם.

רוצה להתייעץ לגבי הקורס שלך? לקביעת פגישת ייעוץ

  • עקרונות לתכנון קורס
  • מטרות ותוצרי למידה
  • הערכה בקורס
  • מבנה הקורס

 

"ההערכה בקורס נועדה לאמוד את מידת השליטה של הסטודנטים בחומר הלימוד, וכן לברר מה הם מבינים, יודעים ומסוגלים לעשות" (חטיבה, 2013).  

 

לאחר שהגדרנו את מטרות הקורס ותוצרי הלמידה בו, נגדיר כיצד נדע שהמטרות הושגו – כלומר נקבע באילו נקודות ובאילו אמצעים נעריך את הלומדים בקורס.

 

בתכנון ההערכה בקורס היברידי כדאי להסתייע בשאלות הבאות:

  1. מהן הדרכים הטובות ביותר בהן סטודנטים יכולים לספק לי עדויות ללמידה שלהם?
  2. לאור מטרות ותוצרי הלמידה בקורס, האם יש אספקטים מסוימים של הלמידה שעדיף יהיה להעריך באמצעים דיגיטליים?
    אילו משימות הערכה יבוצעו בשיעור ואילו באופן מקוון?
    באיזה הרכב יבוצעו משימות ההערכה: באופן יחידני / בזוגות / בקבוצות (למשל עבודה על פרויקט משותף, הכנת פרזנטציה)?
  3. מומלץ לקבוע את אמצעי ההערכה בהם יעשה שימוש בקורס לפני תכנון יחידות הלימוד השונות, כך שפעילויות הלמידה שייבחרו יהיו בהלימה לאמצעי ההערכה הנבחרים ויעניקו לסטודנטים את התשתית הדרושה לביצועם.

 

סוגי הערכה

  1. הערכה מסכמת – הערכה שמטרתה לאמוד את השליטה בחומר הלימוד ולדווח על ציונים. מתבצעת בסיכום תהליך למידה של נתח משמעותי מהקורס (למשל באמצעו או בסופו).
    הערכה זו תופסת נתח משמעותי מהציון הסופי בקורס, וכך הופכת את המטלה/הבחינה המסכמת ל-High stakes מצד הסטודנטים, שכן הצלחתם בקורס תקבע על בסיס הצלחה בה.

     
  2. הערכה מעצבת – הערכה שמטרתה לספק לסטודנטים משוב על ביצועיהם לשם שיפור הלמידה, וכן לספק למרצה משוב על הוראתו/ה כדי שיוכל לבצע התאמות נדרשות בהמשך תהליך הלימוד לאור הבנת ביצועי הסטודנטים. מתבצעת לפני, במהלך או בסיום יחידת לימוד קטנה, ויכולה להיות פורמלית ומתוכננת מראש או א-פורמלית (למשל להתבצע בזמן אמת במהלך השיעור ללא מתן ציון).
    הערכה זו תכלול משוב מילולי (עם או ללא ציון), אשר יכול להינתן מטעם המרצה (לעתים בעזרת כלים דיגיטליים ששולבו בתהליך הלמידה), מטעם עמיתים בקורס או אפילו על ידי הסטודנט עצמו (הערכה עצמית). הערכה עצמית/עמיתים מחייבת הגדרה ברורה של המשימה וקריטריונים להערכתה (מחוון הערכה).

     
  3. הערכה מתמשכת – בשונה מהערכה מסכמת, הערכה מתמשכת אומדת את השליטה בחומר במספר נקודות לאורך הקורס ולא רק בסיכום תהליך הלמידה.
    ריבוי נקודות ההערכה בקורס הופך כל אחת מהן ל-Low stakes, כלומר על מנת להצליח בקורס יש לאסוף 'הצלחות קטנות' לאורך תהליך הלימוד כולו. הערכה מתמשכת ומעצבת לרוב כרוכות זו בזו ומשלימות זו את זו.

 

הערכה מסכמת   הערכה מעצבת
בחינת אמצע / מבחן מסכם       בוחן / תרגיל שאלות לווידוא הבנה ביחידות הלימוד הא-סינכרוניות ניתוח מקרה
עבודה / מטלת ניתוח   פרזנטציה בניית מפת מושגים (קישור וויזואלי בין מושגים מרכזיים) / ייצוג גרפי דיון (בכיתה / א-סינכרוני)
הכנת / הצגת תוצר   השתתפות בדיון א-סינכרוני דיבייט תרגול עצמי מונחה (בשיעור)
פרוייקט סופי   רפלקציה מסמך שיתופי / גלריית תוצרים סקר אינטראקטיבי
פורטפוליו   הערכה עצמית פגישות / הגשת משימות ביניים לאורך פרויקט שאלון ביניים לקורס
כתיבת יומן   הערכת עמיתים דקת-כתיבה (בתום השיעור: התייחסות כתובה קצרה / מענה לשאלה בהתייחס לתוכן השיעור)  

 

סוגי הערכה מומלצים ללמידה פעילה

אופן ההערכה בקורס ייקבע כמובן בהלימה למאפייני הסטודנטים ולמטרות הקורס – חשוב שההערכה תהיה מותאמת ליכולות הסטודנטים ולשלב בו הם נמצאים בלימודיהם, וכן ליכולת שלנו המרצים להעריך ולתת פידבק.

 

לרוב מומלץ לשלב הערכה מתמשכת ומעצבת בקורס (Linder, 2016). שילוב אופני הערכה אלה יסייע לסטודנטים לשמור על מתח לימודי לאורך הקורס כולו (להבדיל ממאמץ מרוכז לקראת הבחינה) שחיוני על מנת לוודא כי הסטודנטים אכן מבצעים פעילויות הלימוד הנדרשות מהם.

 

כמו כן, הערכה מעצבת תאפשר קבלת משוב במהלך תהליך הלימוד, שיסייע לסטודנטים לנהל טוב יותר את תהליך הלמידה, ולנו כמרצים לאסוף נתונים שיטייבו את ההוראה בקורס (כבר במהלך העברת הקורס).

חשוב מאוד להביא בחשבון את עומס הלמידה של הסטודנטים. כדאי לראות כי נקודות ההערכה אינן תכופות מדי, וכי הדרישות נמצאות בהלימה להיקף הקורס ולרמתו.

 

שימוש בכלים דיגיטליים לביצוע הערכה

כלים דיגיטליים שונים (דוגמת בחנים מקוונים, שאלות אינטראקטיביות על גבי סרטון וידאו או מחברות שיתופיות) יכולים לאפשר משוב מיידי המסייע לסטודנטים להעריך את מידת הבנתם ולמרצה להעריך את שליטת הכיתה בחומר הנלמד.

 

שימוש בכלים דיגיטליים שונים לטובת ההערכה יכול גם לסייע לסטודנטים עם מוגבלויות שונות או תכונות אישיות שונות לשקף את ידיעותיהם בצורה טובה יותר. כך למשל, דיון פתוח בכיתה הוא כלי להערכה מעצבת, אך לא כל הסטודנטים ירגישו בנוח לקחת בו חלק. לעומתו, דיון כתוב בפורום ייעודי באתר הקורס הכולל הנחיות ברורות יכול לאפשר לסטודנטים הכנה מקדימה של טיעוניהם, בחינת מקורות שונות רלוונטיים והתבטאות בכתב. באופן זה, ייתכן שסטודנטים נוספים ייקחו חלק בדיון, והדיון עצמו עשוי להיות מעמיק יותר ומבוסס (Garrison & Kanuka, 2004).

 

בנוסף, קיימים כלים דיגיטליים שונים המאפשרים הערכה עצמית של הסטודנט או הערכת עמיתים לאור מחוון (קריטריונים מוגדרים). צורות הערכה אלו מעודדות הסתכלות רפלקטיבית על תהליך הלמידה, תוך איתור חוזקות או קשיים. הערכת עמיתים אף מאפשרת להיחשף לצורות הסתכלות נוספות ולתרגל מתן משוב. כלים דיגיטליים אלה מותאמים גם לכיתות גדולות לאור האפשרות להסתייע במחוון הערכה דיגיטלי ובשקלול הערכות הסטודנטים באופן אוטומטי.

 

להעמקה ולקריאה נוספת על הערכה מעצבת ומתמשכת:

 

להעמקה ולקריאה נוספת על הערכה מסכמת:

 

מקורות:

חטיבה, נ' (2013). הערכת לומדים באקדמיה. הוראה באקדמיה (3).

 

 

.Fink, L.D. (2003). Creating significant learning experiences. San Francisco: Jossey-Bass

 

.Garrison, D. R., & Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The internet and higher education, 7(2), 95-105

 

.Juwah, C., Macfarlane-Dick, D., Matthew, B., Nicol, D., Ross, D., & Smith, B. (2004). Enhancing student learning through effective formative feedback. The Higher Education Academy, 140, 1-40

 

.Linder, K. E. (2017). The blended course design workbook : a practical guide (First). Stylus Publishing, LLC

צור קשר

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>