פיתוח קורסים מקוונים והיברידיים
רוצים לפתח קורס מקוון או היברידי? בדקאנט לחדשנות בהוראה ובלמידה צוות פיתוח המתמחה בהפקת קורסים דיגיטליים בפורמט מקוון או היברידי, ברמת הפקה גבוהה ובליווי מקיף של מעצבי למידה דיגיטלית. חברי הצוות עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם המרצות והמרצים, במגוון תחומי דעת ביצירת חוויות למידה שמשמרות את תוכן הקורס המקורי, אך מתאימות אותו לפורמט הדיגיטלי, תוך שימת דגש על למידה פעילה ומעורבות גבוהה. הצוות כולל יועצי חדשנות בלמידה, מפתחי למידה ומעצבים גרפיים, וכן ניהול פרויקט מקצה לקצה. פיתוח הקורסים מתנהל בשיתוף פעולה צמוד עם מחלקת הפקת הוידאו, וההקלטות נערכות באולפן ההקלטות המשוכלל של הדקאנט.
להסבר על תהליך הפיתוח
איך מתחילים?

לכל פקולטה או יחידה אקדמית אפשרות לתעדף קורסים שיפותחו על-ידי חברי/ות סגל אקדמי, בליווי צמוד ותמיכה משמעותית של צוות הדקאנט לחדשנות בהוראה ובלמידה. בחירת קורסי דגל-דיגיטליים לפיתוח דורשת את אישור דקאן הפקולטה שבה הקורס מועבר ואת אישור הדקאנית לחדשנות בהוראה ולמידה.
לפרטים נוספים ניתן לפנות עפרה קין, מנהלת פיתוח קורסים מקוונים והיברידיים: ofracain@tauex.tau.ac.il
עקרונות מנחים בעבודה

- מטרות למידה - אנחנו שואלים מהן מטרות הלמידה של הקורס, ומה הסטודנטים אמורים להיות יכולים לעשות בסיומו?
- למידה פעילה - אנחנו יודעים שלמידה פעילה ולא פסיבית היא המפתח ללמידה אפקטיבית. אנחנו מתמחים בשילוב הזדמנויות ללמידה פעילה כחלק ממהלך הקורס (גם בכלים דיגיטליים).
- ניהול עצמי של הלמידה - אנחנו יודעים שארגון סביבת הלמידה, אתר הקורס במודל והתכנים, הוא מפתח לניהול מוצלח של למידה עצמית. אנחנו משקיעים הרבה חשיבה ועבודה באתר הקורס.
- מעיני הלומד - אנחנו עובדים כדי להשיג את המטרות של המרצים, אבל תמיד בוחנים את הלמידה דרך עיני הלומד. זה מתבטא באופן שבו אנחנו מפתחים את התוכן לוידאו, בפיתוח שפה גרפית אחידה לקורס, בחשיבה על הממשק ועל הנראות.
- הנאה מהדרך - ההשקעה בפיתוח קורס מקוון או היברידי היא רבה, גם עבור המרצים וגם עבורנו. חשוב לנו שלא רק התוצאה תהיה מעולה, אלא גם שהדרך לשם תהיה מהנה.
דוגמאות ללמידה פעילה בכלים דיגיטליים
דוגמה מקורס "ישן וחדש במגילות מדבר יהודה" - ניתוח ממצאים היסטוריים
בהנחיית פרופ' יונתן בן דב
הסטודנטים מקבלים משימה עצמאית שמטרתה לערוך היכרות ראשונית עם ממצא המגילות. בדף המשימה הסטודנטים מקבלים הדרכה מפורטת איך להתמצא באתר של רשות העתיקות, שכולל צילומים חדשים ומשוכללים של המגילות. בסיום ההדרכה המפורטת על הסטודנטים להעלות דוגמה למגילה שמצאו באתר, ולהתייחס בפורום של הקורס לממצא שבחרו.

דוגמה מקורס "תעלומת הבלש: מה מסתירים מאיתנו ומה יכולים לגלות לנו בלשים ספרותיים" - חקירה ספרות בעזרת AI
בהנחיית דרור משעני
דוגמה מקורס "מבני נתונים" - מדעים מדויקים: פתרון תרגילים אינטראקטיבי בעזרת תוכנת גיאוגברה
בהנחיית פרופ' חנוך לוי וד"ר אמיר רובינשטיין
דוגמה מקורס "המוח: המכונה המופלאה מכולן" - טיפוח חשיבה מדעית: שאלות מחקר
בהנחיית פרופ' יוסי יובל ופרופ' יניב אסף
הלומדים מוזמנים לנסח שאלות מחקר שהיו רוצים לשאול את החוקרים המומחים שמתארחים בקורס. המטרה היא לטפח חשיבה מדעית מחקרית.
דוגמה מקורס "מבוא למדעי המחשב ותכנות בפייתון" - מדעי המחשב: כתיבת קוד באמצעות שימוש בתוכנת קודבורד
בהנחיית פרופ' בני שור ז"ל וד"ר אמיר רובינשטיין
דוגמה מקורס "ללמוד איך ללמוד" - קריאה מודרכת פעילה: מאמרים באנגלית
בהנחיית ד"ר ננה אריאל
קריאת מאמרים אקדמיים באנגלית מהווה את אחד האתגרים והחסמים בכניסה לאקדמיה ובשנה הראשונה ללימודים. מטרת היחדות הללו היא לטפח את המיומנות החשובה הזו באמצעות קריאה מודרכת ומתווכת, תוך שילוב שאלות מיקוד וטיפים לקריאה.
יחידת תוכן אינטראקטיבית
דוגמה מקורס "להתאהב בשייקספיר: אהבה וחיזור בדמיון השייקספירי" - למידה באמצעות יחידת תוכן אינטראקטיבית מעוצבת, המשלבת שאלות ולמידה פעילה
בהנחיית פרופ' נועם ריזנר
דוגמאות ללמידה מקוונת בפורמטים שונים
דוגמה מקורס "מבנה המוח" - העברת ידע בסרטון וידאו
בהנחיית ד"ר עידו תבור
דוגמה מקורס "עניין של חיים ומוות: רפואה ובריאות בתקופה הטרום מודרנית" - העברת ידע ביחידת טקסט מעוצבת
בהנחיית פרופ' מירי שפר מוסנזון
דוגמה מקורס "מיינדפולנס ובודהיזם" - דיון בסוגיות באמצעות שיחה בין מומחים
בהנחיית ד"ר ריקרדו טרש וד"ר רועי צהר
דוגמה מקורס "המוח: המכונה המופלאה מכולן" - ראיון עם מומחה וביקור מעבדה
בהנחיית פרופ' יניב אסף ופרופ' יוסי יובל
דוגמה מקורס "ישן וחדש במגילות מדבר יהודה" - ביקור באתר ארכאולוגי
בהנחיית פרופ' יונתן בן דב