דבר הדקאנית, פרופ' ליאת קישון-רבין

עודכן: 06.07.2023

בשנת הלימודים תשפ"א אוניברסיטת תל אביב התחדשה בדקאנט הראשון מסוגו במוסדות להשכלה גבוהה בארץ - דקאנט לחדשנות בהוראה ובלמידה. הקמת הדקאנט הינה עדות לחשיבות שאוניברסיטת תל אביב רואה בהתאמת המטרות של ההוראה והלמידה למאה ה-21 ולעידן הדיגיטלי, בעיקר בלימודי תואר ראשון.

 

האוניברסיטה שמה לעצמה כמטרה לפתח בתלמידיה מיומנויות הנדרשות בעת הנוכחית. אילו כוללות יכולות של חשיבה עצמאית ומקורית, לקיחת אחריות (של הסטודנט) על הלמידה, חיפוש במקורות ועיבוד מידע כדי להגיע לתשובות, אינטגרציה בין תחומים, עבודת צוות ועוד. מטרת הדקאנט לענות על שאלות כמו עד כמה אופי ההוראה הקיים אכן מוביל לתוצרי הבוגר הרצויים, האם האופן בו אנו מעריכים את הבוגר משקף את היכולת במיומנויות שהוזכרו, והאם הלימודים באוניברסיטה מאפשרים לכל סטודנט/ית למצות את הפוטנציאל שלו/ה. כיום ישנן טכנולוגיות שיכולות לסייע במתן מענה (מלא או חלקי) לנושאים שהועלו ומטרת הדקאנט להביאם וליישמם איפה שניתן ובאופן המיטבי.

ההחלטה של האוניברסיטה להקמת הדקאנט התקבלה טרם מגפת COVID-19  אך יחד עם זאת, המגפה דרשה מקהילת אוניברסיטת תל אביב, הסטודנטים, המרצים והסגל המנהלי להסתגל במהירות להוראה ולמידה מרחוק בשל הצורך בריחוק החברתי והסגרים שנכפו ונכפים עלינו. כל הסגל, ללא יוצא מהכלל, עבר בן לילה בסמסטר ב' של שנה"ל תש"פ להוראה שהיתה ברובה סינכרונית בזום, חווה העדר תקשורת ישירה עם הסטודנטים ומעבר מהופעה ב"תיאטרון" להופעה ב"קולנוע". למדנו מהסטודנטים על קשיים הכרוכים בלמידה מרחוק כמו עייפות וחוסר ריכוז כתוצאה מצפייה של שעות במסך, צורך בארגון זמן למידה ועוד. מעבר זה אפשר להגדיר את המטרות המיידיות של הדקאנט וביניהן הצורך לסייע בשיפור ההוראה ע"י הסבר על מודלים שונים של הוראה והתאמתם לקורסים הייחודיים, והדרכה בשימוש בכלים טכנולוגים ואופן שילובם בשיעור על מנת שהלמידה תהיה מעניינת, חווייתית ויעילה יותר. מענה ראשוני ניתן כבר בחודשיים האחרונים בהם הצוותים הפדגוגים ערכו סדנאות הדרכה "מקורס לקורס מקוון" שהותאמו לכל פקולטה בשיתוף פעולה עם סגני דקאן להוראה וחברי הסגל של אותה הפקולטה. על כך תודה מקרב לב ויישר כוח לכולם על המחוייבות למשימה.

 ​

הדקאנט מאגד תחתיו שלוש יחידות (היחידה לקידום הוראה, Virtual TAU ו-TAU Online) שעסקו עד כה בקידום ההוראה, פיתוח תשתיות לסביבת הוראה מקוונת, שילוב טכנולוגיות לשיפור ההוראה ופיתוח קורסים מקוונים. בעזרתם, יחד עם גיוסם של צוותי חשיבה ופיתוח טכנולוגים ופדגוגים נוספים, נמשיך לתת מענה לאתגרים הרבים והמגוונים שעומדים בפתחינו- חלקם לטווח הקצר וחלקם לטווח הארוך יותר.

 

בהסתכלות קדימה, אני בטוחה שבאיחוד רעיונות של הדקאנט עם אילו של אנשי הסגל והסטודנטים נייצר כרי הפרייה חדשניים ווירטואליים לצמיחת חשיבה יצירתית וביקורתית, תוך- ובין-תחומית, ללמידה והוראה טובים ויעילים, וזאת תוך ניצול מירבי של עידן הדיגיטליזציה. ביחד נוביל את אוניברסיטת תל אביב להמשך מצוינות גם בתחומי ההוראה והלמידה. אין לי ספק שתלמיד בעל חשיבה עצמאית וביקורתית שיודע לשאול שאלות ולחפש את התשובות, יהיה בעל מיומנויות מחקריות טובות יותר בלימודים לתארים מתקדמים וכן בעיסוקיו מחוץ לאקדמיה.

 

בימים אלה אנו בתהליך של גיבוש המטרות של הדקאנט ואני קוראת לכל אחת ואחד ממכם לבוא ולהשפיע! אין לי ספק שהעבודה המשותפת והפרייה הדדית תביא לחידושים העולים על סכום הרעיונות בנפרד. לכן אל תהססו לפנות אליי בדוא"ל.   

 

בברכת הצלחה לכולנו ושנת לימודים פורייה, חדשנית ומהנה,

פרופ' ליאת קישון-רבין

צור קשר

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>