סמינר בפרשנות של מודלי שפה גדולים
ד''ר מור גבע | הפקולטה למדעים מדוייקים
אודות הקורס

סמינר בחירה לתואר שני | 20 סטודנטים וסטודנטיות
הסמינר עוסק בגישות חדשניות לפרשנות של מודלי שפה גדולים (כמו ChatGPT ו-Gemini), אשר מנסות להסביר כיצד מודלים אלו ״חושבים״ ולהשתמש בהבנה זו, על מנת לפתח מודלים טובים יותר. מטרת הסמינר היא להכיר לסטודנטים ולסטודנטיות את תחום המחקר של פרשנות של מודלי שפה גדולים, תוך פיתוח מיומנויות מחקר בסיסיות.
החידוש בקורס

בסמינרים אשר מתנהלים כקבוצת קריאה, סטודנטים לרוב קוראים ומציגים מאמר פעם אחת במהלך הסמסטר, ומגיעים ליתר השיעורים מבלי שקראו לפני את המאמר. פורמט זה מקשה על הסטודנטים.יות לעקוב אחרי ההרצאה ולהשתתף בשיעור, כך שבפועל הם מקבלים מעט מאוד מהשיעור הן מבחינת הבנת החומר והן מבחינת מיומנויות מחקר.
הפורמט החדש של הסמינר מציע קריאת מאמרים תוך משחק תפקידים. בכל שבוע קוראים מאמר אחד, כאשר כל סטודנט.ית קורא.ת אותו דרך ״עיניים אחרות״, תוך ביצוע תפקיד. התפקידים השונים מאפשרים תרגול של מיומנויות מחקר מגוונות. למשל, Summarizers מכינים הצגה של המאמר, Reviewers כותבים ביקורת עמיתים, Archaeologists עורכים סקירת ספרות, ו-Hackers כותבים קוד אשר מממש חלק קטן מהמאמר ומשתמשים בו לאנליזה קצרה. בסך הכול ישנם חמישה תפקידי ליבה, שכל סטודנט.ית מתנסה בהם במהלך הסמסטר, ושני תפקידים אופציונליים. בכל מפגש, סטודנטים שלא לוקחים חלק באחד מהתפקידים הללו, מבצעים תפקיד "ברירת מחדל" שדורש הכנה מינימלית (Editors אשר צריכים להכין שאלה על המאמר).
במהלך השיעור, בעלי התפקידים מציגים את החומרים שהכינו ונערך דיון מעשיר בעל רבדים ונקודות מבט שונות בכיתה. הדיון כולל בין היתר שיח על התרומות והחולשות של המאמר, הרקע לפרסום שלו, מיהם החוקרים שפרסמו אותו ומה המוטיבציה למחקר, כיווני מחקר אפשריים להמשך ועוד.
הגעתי לסמינר בעיקר כי הנושאים עניינו אותי, אבל למדתי המון מעבר לפרשנות של מודלי שפה: איך לקרוא מאמר (בצורה אפקטיבית וביקורתית),
לתת ביקורת בונה על המאמר, לחשוב אילו שיטות היו יכולות לשפר, כיווני מחקר חדשים וכו'.
טעימה מחידושי הזוכות והזוכים בפרס תשפ''ה
