פיזיקה ב' למדעי החיים

ד"ר יאיר הרכבי | הפקולטה למדעים מדויקים

הקורס עוסק בתורת החשמל והמגנטיות וכן במבוא לתופעות גליות. הסטודנטים מפתחים יכולות לפשט מערכת למודל, לבצע הנחות, להשתמש בכלים הנכונים והמתאימים לכל מצב בהתאם להנחות, וליישם ידע מתמטי ושליטה במונחים מופשטים כדי לפתור בעיות מאתגרות, כל זאת תוך לימוד שפה חדשה לתיאור הטבע. 

מדובר בקורס פיזיקה לתלמידי מדעי החיים, אשר כ-75% מהם בחרו לא ללמוד פיזיקה בתיכון ומגיעים ללא רקע נרחב בנושא. הקורס דורש  מיומנויות חישוביות גבוהות ושליטה בכלים מתמטיים מתקדמים, וכן תפיסה, הבנה, ושימוש במושגים מופשטים כמו שדה ופוטנציאל. חלק גדול מהנושאים אינו אינטואיטיבי, ולא מאפשר הישענות על ידע וניסיון מחיי היום יום. הקורס שונה מאד ממה שסטודנטים במדעי החיים רגילים אליו, ודורש מהם שינוי בתפיסת צורת הלימוד והיישום של החומר הנלמד. 

בקורס 200 סטודנטים וסטודנטיות.

קורס חובה לתואר ראשון. 

שימוש באנימציות והדמיות אינטראקטיביות אשר מוקרנות באמצעים טכנולוגיים ייחודים; הקלטת הרצאות באמצעות 'לוח אור' (Lightboard); ותגבור שעות התרגול באמצעות "כיתת שיעורי בית" ייחודית המאפשרת לסטודנטים תרגול ויישום של החומר לבד או בקבוצה, בנוכחות סגל הקורס ובחניכה ישירה שלו. 

הלמידה בקורס מתרחשת באמצעות הרצאות פרונטליות ותרגולים פרונטליים. אך אלו מתוגברים בחידושים שלא בוצעו בעבר: 

1. שימוש באנימציות והדמיות בשיעור - על מנת לעזור להבין מושגים מופשטים, נעשה שימוש באנימציות והדמיות אינטראקטיביות אשר מוקרנות בכיתה, באמצעות מקרן ומסך מיוחדים שמובאים לכל שיעור, על מנת שאפשר יהיה להקרין את התוכן הדיגיטלי לצד התוכן ה״אנלוגי״ (כתיבה על הלוח), כך שניתן לראות טוב יותר את הקשר ביניהם. 2. הרצאות מוקלטות באמצעות לוח אור - כל נושאי הקורס מונגשים לסטודנטים גם דרך הרצאות מוקלטות באמצעות לוח אור. בלוח שכזה נשמר קשר עין בין המרצה לצופה, תוך כדי אפשרות לכתיבה של נוסחאות ותרשימים, הצגת הדמיות אינטראקטיביות, ושילוב של הדמויות ישירות על גבי מה שנכתב. כל זה במסגרת וידאו מוקלט שהסטודנטים יכולים לחזור אליו בכל זמן על מנת לחזור ולהבין נקודות מורכבות. 

3. כיתת שיעורי בית - הלמידה האמיתית בפיזיקה מתרחשת כאשר מנסים לפתור בעיה באופן עצמאי. אלא שאז, לרוב, אין לסטודנטים תמיכה או עזרה. דווקא כאשר הם מנסחים לעצמם לראשונה את מה שלא מובן להם, אין מי שיענה על השאלות שעולות. לכן בכל שבוע משוריין חלל בספריה למשך שעתיים, בו הסטודנטים יכולים לפתור את תרגילי הבית לבד או בקבוצות, בזמן שהמרצה והמתרגלים נמצאים כדי לענות על שאלות ולהבהיר מיסקונספציות ברגע שהן צצות. הדבר מסייע לסגל הקורס לגלות את נקודות הקושי של הסטודנטים, את הרעיונות המוטעים ואת מקורות הבילבול שלהם. 

4. שיטה חדשה לבקשת הבהרות בזמן בחינה - פיתחנו שיטה בה סטודנטים יכולים לשאול שאלות או לבקש הבהרות בזמן בחינה באמצעות אייפדים אשר נמצאים בכל כיתות הבחינה. השאלות מגיעות מיד לצוות ההוראה של הקורס אשר יושב ביחד ומחליט אם נדרשת הבהרה או תשובה לכלל הסטודנטים. במידה שכן, ההבהרה נכתבת במסמך שמוקרן סימולטנית בזמן אמת בכל כיתות הבחינה. כך, כל הבהרה מגיעה מיד לכל הסטודנטים בו-זמנית, ללא הפרעה אקטיבית למהלך הבחינה (אלא הם מתעדכנים בהבהרות על ידי הרמת ראש למסך, מתי שנוח להם). כמו כן, נשמרת אובייקטיביות מלאה בזמן בחינה, הסטודנטים יכולים לשאול שאלות בצורה אנונימית, ולא ניתנת עזרה פרטנית שונה לכל סטודנט שעלולה להיות מושפעת מרמת היכרות עם המרצה, וגורמים סובייקטיביים אחרים. 

 
קישור לאנימציה לדוגמה 

  • הנגשת חומר מורכב לסטודנטים באמצעים דיגיטליים מתקדמים 

  • יצירת מעטפת תמיכה מקצועית להכנת שיעורי הבית 


צור קשר

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>