דוגרי: אמת, אמון ואמנות בסכסוך הישראלי-פלסטיני
פרופ' אוריאל אבולוף ופרופ' יוסף משהראוי | הפקולטה למדעי החברה והפקולטה למדעי הרפואה והבריאות ע''ש גריי
אודות הקורס

קורס בחירה לתואר ראשון, שני ושלישי | 30 סטודנטים וסטודנטיות
הקורס מנסה להציע תקווה בתקופה אפלה, בניסיון להתחבר לתחושות הקשות הנוגעות לסכסוך הישראלי-פלסטיני באופן ישיר ופתוח בכיתת הלימוד, ולפנות להרהורים ולרגשות הללו כמנוע בעירה לשיחה כנה. זהו קורס מרוכז הנמשך שלושה ימים במהלך הסמסטר, ובכל מפגש מעמיקים יחד, מרצים, סטודנטים ואורחים מן החוץ, יהודים וערבים, בשלושה יסודות של הסכסוך: אמת, אמון ואמנות.
החידוש בקורס

הקורס מתקיים בפורמט יוצא דופן של דיונים מעמיקים מהבוקר עד הערב, המאגד סטודנטים יהודים וערבים מכל רחבי הקמפוס. המבנה הייחודי – שאינו תלוי בשעות למידה שגרתיות – מאפשר שיח רציף, אינטימי ומשמעותי, גם סביב נושאים טעונים.
השיעורים משלבים הרצאות, דיונים פתוחים, מטלות יצירתיות, ופרויקטים קבוצתיים כמו העברת נרטיב "מהצד השני", ראיונות חצי-מובנים עם בני משפחה, והצגה בפני הכיתה. השיח נתמך גם בכלים דיגיטליים, כגון לוחות פאדלט (לוחות דיגיטליים שיתופיים), סרטונים ותרגילי חשיבה, המעודדים מעורבות רגשית ואינטלקטואלית. מהלכים מעין אלה הם דוגמה מובהקת ל"מותר האדם" (או לפחות "נבדל האדם") מהמכונה – הבינה המלאכותית. השיעורים כוללים גם מרצים אורחים (ממוצא יהודי או ערבי, בהתאם לנושא השיעור), אשר נותנים פתיח קצר לנושא המרכזי, המשמש מבואה לפאנל שאלות-ותשובות, ולאחריו דיון כלל-כיתתי. לדוגמה, לשיעור שעסק באמון, הוזמנו רב ישיבה ואימאם.
ייחודו של הקורס טמון גם בהנחייתו: שני מרצים – יהודי וערבי – משני תחומי דעת שונים (מדע המדינה ורפואה), המחברים בין רקע מחקרי ואקטיביזם חברתי, אשר יוצרים יחד עם הסטודנטים קהילה לומדת ומעורבת. מעבר לחדשנות הפדגוגית, מדובר בהתנסות אזרחית-ערכית של חיים משותפים.


דוגמאות מתוצרי סטודנטים וסטודנטיות

טעימה מחידושי הזוכות והזוכים בפרס תשפ''ה
