הוראה וטכנולוגיה בעידן הידע
פרופ' ארנון הרשקוביץ | הפקולטה למדעי הרוח
קורס חובה לתואר ראשון, בחירה במסגרת תוכנית "שאר רוח" | 270 סטודנטים וסטודנטיות
הקורס עוסק בנקודות ההשקה של הוראה, למידה וטכנולוגיה ומשתתפים בו סטודנטים מכל רחבי הקמפוס. במהלכו הסטודנטים נחשפים למסגרות מושגיות שונות. באמצעותן הם מתבוננים באופן ביקורתי על תהליכי הלמידה שהם בעצמם חוו ועדיין חווים. בתוך כך, הקורס עוסק במתח שבין הקניית ידע לבין הקניית מיומנויות וזאת תוך יישום המיומנויות האלו הלכה למעשה.
החידוש בקורס נולד מתוך הצורך להפוך אותו מקורס הנלמד בבית הספר לחינוך לקורס שמוצע במסגרת תכנית "שאר רוח". התכנית מאפשרת לסטודנטים מהפקולטות למדעי החיים, מדעים מדויקים והנדסה להחשף לסוגיות יסוד במדעי הרוח. לשם כך, הקורס הפך להיברידי המשלב בין למידה עצמית מקוונת לבין מפגשים בכיתה. המפגשים הא-סינכרוניים בנויים סביב סרטוני הסבר קצרים ופעילויות מגוונות, שפותחו בתמיכת הדקאנט לחדשנות בהוראה ובלמידה. המפגשים בכיתה מהווים נקודות עצירה לסיכום הפעילויות המקוונות, להבהרות, ולטוויית קשרים בין הנושאים הנדונים.
על מנת לשלב בין חדשנות ויצירתיות, לעודד למידה לשם התפתחות אישית, ולהרוויח מקבוצה מגוונת שהשׁוֹנוּת בה היא נכס, הקורס מבוסס על למידה אקטיבית משלבת-טכנולוגיה בכיתה גדולה. הפעילויות כוללות עבודה בקבוצות קטנות תוך שימוש בכלים טכנולוגיים שיתופיים, ולעיתים אף מחוץ לגבולות הכיתה. בסוף הקורס מתקיים דיבייט כאירוע שיא של הקורס.
הקורס כולו נבנה כמרחב בטוח לסטודנטיות ולסטודנטים להתנסוּת בפיתוח מיומנויות, כשבראשן חשיבה ביקורתית ויצירתיות. זאת מתוך התבוננות מתמשכת וניתוח חוויות הלמידה שהם חוו ועדיין חווים.
Naraview הוא משחק (פיתוח ישראלי) על גבי הוויקיפדיה. מטרת המשחק היא להגיע מערך מוצא לערך יעד תוך שימוש בקישורים הפנימיים של ויקיפדיה בלבד. אני משתמש במשחק כדי להדגים כמה סבוכים הקשרים בין תחומי דעת שונים, ועל מנת לערער את תפיסת של הסטודנטים בנוגע לחלוקה דיסציפלינרית קשיחה במוסדות חינוך.
משימת מיפוי לפי מודל SAMR והטקסונומיה של בלום – הנחיות למשימה ותוצר של הכיתה