אוריינות מחקר בחינוך המדעי

ד''ר עידית אדלר | הפקולטה למדעי הרוח

זוכת פרס הרקטור להתחדשות וליצירתיות בהוראה תשפ"ה

אודות הקורס

פס כחול לעיצוב

קורס חובה לתואר שני ובחירה לתעודת הוראה | 45 סטודנטים וסטודנטיות 

 

מטרת הקורס היא לפתח, בקרב הסטודנטים, את היכולת לגשר בין עולם המחקר התיאורטי לבין עולם ההוראה והחינוך. במסגרת הקורס, הסטודנטים רוכשים מיומנויות המאפשרות להם ליישם תובנות מהמחקר החינוכי בפרקטיקה, להטמיע חדשנות פדגוגית מבוססת מחקר בתהליכי ההוראה, ולשמר אותה לאורך זמן. במהלך הלמידה, הם מתרגלים תרגום ועיבוד של היבטים תיאורטיים לפתרונות פדגוגיים ישימים בכיתה.

החידוש בקורס

פס כחול לעיצוב

הטמעת פרקטיקות מבוססות מחקר בהוראה היא תהליך הכולל מספר אתגרים: התמודדות עם קריאת מאמרים מורכבים בשפה האנגלית; חילוץ ההיבטים התיאורטיים המרכזיים מתוך המאמרים; "תרגום" התיאוריה לפרקטיקה פדגוגית באופן שהולם את התיאוריה וניתן להגשמה בכיתה; ועבורי – מתן מענה אישי לכל הסטודנטים בעת ביצוע התהליכים המורכבים הללו. 

לכן, החידוש שהתווסף לקורס בשנת הלימודים תשפ"ד היה שילוב כלים מבוססי בינה מלאכותית יוצרת (Generative Artificial Intelligence – Gen AI) המשמשים כמנטורים אישיים לסטודנטים. תפקידם של המנטורים הוא לתמוך בסטודנטים בקריאה ובעיבוד מחקרים, בחילוץ היבטים תיאורטיים ובהתאמת פדגוגיות יישומיות המגלמות את ההיבטים הללו. כדי לאפשר לסטודנטים להשתמש בכלים באופן אופטימלי, ההתנסות התחילה באופן מודרך, ולאורך הקורס הסטודנטים קיבלו אוטונומיה הולכת וגוברת בשימוש בכלים: האם להשתמש? מתי? ובאילו כלים? תהליך זה אפשר להם לפתח אסטרטגיות מותאמות אישית לשימוש בבינה מלאכותית, תוך התאמה לדרכי החשיבה ולסגנונות הלמידה הייחודיים של כל אחד ואחת מהסטודנטים. השימוש ב-Gen AI להטמעת תובנות ממחקר בפרקטיקה מקנה לסטודנטים כלים לחציית גבולות באופן עצמאי גם במהלך הקורס, ומעבר לכך – בהמשך הקריירה המקצועית שלהם. 

 

פתיחת ציטוט חציית גבולות בין תיאוריה לפרקטיקה רלוונטית כמעט בכל מסלולי הלימוד בהשכלה הגבוהה. השימוש ב"מנטורים" מבוססי בינה מלאכותית מציע

פתרון המאפשר לסטודנטים לגשר על הפערים שהיו משמעותיים מאוד בעבר.

 

טעימה מחידושי הזוכות והזוכים בפרס תשפ''ה

פס כחול לעיצוב

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות יש לפנות למערכת הפניות >>