Thinking and Dreaming

פרופ' עילית פרבר | הפקולטה למדעי הרוח | במשותף עם פרופ' יהודית קספר (אוניברסיטת גתה, פרנקפורט) 

זוכת פרס הרקטור להתחדשות וליצירתיות בהוראה תשפ"ה בהצטיינות

אודות הקורס

פס כחול לעיצוב

סמינר לתואר שני | 25 סטודנטים וסטודנטיות 

 

נושא הסמינר הוא הקשר בין מחשבה וחלום בטקסטים פילוסופיים, ספרותיים ופסיכואנליטיים. הסמינר מציע מודל ייחודי של הוראה בינלאומית, ומפגיש תלמידי תואר שני מישראל ומגרמניה מתחומי הפילוסופיה והספרות. היה בו שילוב בין סוגי למידה שונים – הרצאות בכיתה, מפגשים מקוונים, עבודה קבוצתית ופרזנטציות באנגלית, ושיאו במפגש של ימי לימוד אינטנסיביים בפרנקפורט. הסמינר מעודד דיאלוג בין-תחומי, קריאה ביקורתית ושותפות אקדמית, ומטפח רגישות תרבותית ועבודת צוות.   

הקורס פותח בתמיכת לשכת סגנית הנשיא לבינלאומיות.

 

החידוש בקורס

פס כחול לעיצוב

הסמינר משלב באופן ייחודי הוראה בין-תחומית, למידה בינלאומית, ועבודה קבוצתית החוצה שפות, תרבויות ומרחבים גיאוגרפיים. הלמידה בו מתקיימת במתכונת היברידית: שיעורים מקוונים ופרונטליים, עבודה קבוצתית בליווי צמוד, ובסוף הסמסטר, נסיעה לימי לימוד מרוכזים בפרנקפורט.  

מודל ההוראה וההנחיה הדיאלוגית, שכלל שיתוף פעולה מתמשך בין שתי מרצות משני תחומים שונים – הדגים לתלמידים דיון אינטלקטואלי בגובה העיניים ומערכת יחסים שהיא לא רק מקצועית, אלא גם אישית. מעבר לתכנים, הסמינר התמקד בפדגוגיה של הקשבה, סובלנות, ועבודת צוות. בעקבות פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", נדרשנו להתאמות מהירות ולגמישות רבה, והצלחנו לקיים מרחב לימודי משמעותי גם בתקופה של מתח ביטחוני ורגשי. הסמינר מוכיח כי הוראה יכולה לייצר לא רק ידע, אלא גם קהילה אקדמית ואופק של דיון משותף. 

 

פרופ' יהודית קספר על תהליך העבודה המשותף:

 

פתיחת ציטוט מעבר למיומנויות האקדמיות המסורתיות, הסמינר פיתח גם כישורים חיוניים אחרים כמו היכולת לנהל דיאלוג מכבד בנושאים רגישים (פוליטיים למשל), רגישות תרבותית (תלמידים משתי מדינות ומתרבויות שונות), ויכולת לעבוד בצוות רב-תרבותי ורב-לשוני. מיומנויות אלו חשובות מאד לא רק בעולם האקדמי והמקצועי של ימינו, שהופך גלובלי יותר ויותר, אלא גם מבחינה אנושית וחברתית. 
 

פתיחת ציטוטהסמינר הדגיש את העובדה שמרחב אקדמי יכול לשמש לא רק כמרחב שבו עושים מחקר, אלא גם כמקום לתמיכה ולקהילתיות, במיוחד בעתות משבר, כפי שחווינו בשנה שחלפה. שבוע הלימוד המרוכז בפרנקפורט התקיים ימים ספורים לאחר מתקפת הטילים האיראנית על ישראל וסגירת שדה התעופה. למרות הנסיבות יוצאות הדופן והקשיים הברורים, הנסיעה איפשרה מרחב של סולידריות, הקשבה ותמיכה מהצד הגרמני.
 

פתיחת ציטוטלפני הסמינר חשבתי שהעולם האקדמי יכול להיות מאד בודד, אבל מרחבים כמו אלה שנפתחו בסמינר, הראו לי שזה לא חייב להיות ככה. ראיתי שאפשר ליצור מרחבים מסוג אחר, של שיחה ושל ידידות. אין לי ספק שהחוויה הזו תשחק תפקיד חשוב בהחלטות שלי לגבי קריירה אקדמית עתידית.

(חוות דעת של סטודנט בקורס, מתוך סקר שביעות רצון מהוראה)

טעימה מחידושי הזוכות והזוכים בפרס תשפ''ה

פס כחול לעיצוב

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות יש לפנות למערכת הפניות >>