מפרויקט לסטארט-אפ

 יאיר סאקוב | הפקולטה להנדסה

קורס סדנאי המלמד סטודנטים להנדסה מכלל בתי הספר בפקולטה את השלבים של הקמת סטארט-אפ עיסקי או חברתי, כולל כתיבת תכנית עסקית, פיתוח מצגת משקיעים והצגתה למשקיעי הון סיכון.   

בקורס 30 סטודנטים וסטודנטיות.

הקורס מיועד לתואר ראשון, שני ושלישי.

סטודנטים להנדסה לומדים לעומק נושאים הנדסיים, אך לאורך הלימודים נמצאים בקשר מועט עם התעשייה. בשל כך, אין לסטודנט כל הבנה עסקית וכל יכולת להבין מה מניע את התעשייה וכיצד חברות מחליטות החלטות בנוגע למוצרים ולעסקים. קורס זה מבקש לצמצם את הפער ולהעניק לסטודנטים להנדסה מערך כלים לפיתוח אוריינטציה עסקית ונקודת מבט עסקית על פרויקטים הנדסיים ופיתוח מוצר. הקורס מציג מודל ייחודי בו הסטודנטים לומדים חומר תאורטי תוך יישומו המיידי בשוק התעשייה, ובמסגרת פרויקט הגמר עוברים למידה משמעותית של הכישורים המשלימים (הרכים יותר) לידע ההנדסי לרבות הבנת בעיית השוק, הבנת הפתרון, עבודת צוות, גיוס ואיגום משאבים, הצגת הפרויקט, שיווקו וכו'. 


הקורס מתנהל במתכונת של למידה מבוססת פרויקט (Project Based Learning). הסטודנטים עובדים בקבוצות על המיזמים שלהם, וכך מחברים בצורה מיטבית בין תאוריה לפרקטיקה, ובין אופן החשיבה האקדמי לאופן הביצוע בתעשייה. 

הקורס כולל מספר שכבות של הוראה ולמידה: 

1. הרצאות/סדנאות הקורס: הרצאות הקורס הן למעשה מפגשים סדנאיים אינטנסיביים בני ארבע שעות שבכל אחד בהם לומדים ומתרגלים את היסודות של הקמת סטארט-אפ. במפגשים הסטודנטים לומדים ועובדים יחד, כצוות, לפיתוח התוכנית העסקית של המיזם. העבודה בכיתה בנויה מהרצאה ותרגילי כיתה בני 10-5 דקות, שבעקבותיהם מציגים הצוותים את תוצאותיהם וזוכים למשוב עמיתים. 

2. הרצאות לימוד פרקטי והשראה: מדי שבועיים מציג בכיתה מרצה אורח – מייסדת או מייסד סטארט-אפ – המנהלים שיחה פתוחה עם הסטודנטים על דרכם להצלחה, סוקרים היכן הצליחו ומה היו הטעויות המרכזיות שלהם ומה למדו מהן.  

3. כתיבה הדרגתית, משולבת ביקורת, של התכנית העסקית: במהלך הקורס הצוותים מפתחים תכנית עסקית עבור הסטארט-אפ שלהם, המוגשת בשלושה שלבים ומקבלת משוב מפורט תוך התייחסות ספציפית למיזם ולשוק הרלוונטי. 

4. ליווי מטעם מנטורים עסקיים ומפגשים עם השוק: לכל צוות מוקצה מנטור, לרוב יזם סדרתי או סמנכ"לית בכירה בתאגיד גדול. המנטורים עובדים בצמוד לסטודנטים לאורך כל הסמסטר, עונים על שאלות, מנחים בכתיבת העבודות, ומקשרים את הסטודנטים ללקוחות פוטנציאליים ומובילי דעה בשוק.  

5. משוב וביקורת של משקיעי הון סיכון: מטרה מרכזית של כל סטארט-אפ בתחילת דרכו היא גיוס הכספים הנדרשים למימוש תוכניותיו ממשקיעי הון סיכון. בקורס מתקיימות שתי פגישות עם משקיעים. הראשונה, בשבוע ה-7 לקורס, היא פגישת עומק שבה הסטודנטים מציגים את עבודתם עד כה לקבלת משוב וביקורת. המפגש השני מתקיים בהרצאה האחרונה ובו הצוותים מציגים בפני פאנל נוסף של משקיעים, במטרה לקבל השקעה בסטארט-אפ שלהם.  

 

דוגמה למצגת משקיעים של סטודנטים 

דוגמה לתרגיל כיתה על מודל עסקי של חברת טסלה - דף מדבקות לשימוש בתרגיל

- היכרות עם שוק העבודה 

- פיתוח חשיבה עסקית 

- פיתוח עבודת צוות ויצירת קשרים בעולם העסקי 


צור קשר

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>