מילים וחומר: מבוא להיסטוריה של הספר, 1750-1350
ד"ר רעי שרירא | הפקולטה למדעי הרוח
קורס בחירה לתואר שני | 12 סטודנטים וסטודנטיות
הקורס ניגש להיסטוריה של הספר בשלושה מובנים שונים: ראשית, בתור היסטוריה של טכנולוגיית המידע המרכזית ברגעי המעבר - ממגילה לקודקס, מקלף לנייר, ומכתב יד לדפוס; שנית, כסט של כישורים שמאפשרים לסטודנטים להבין את המטריאליות של הספר; שלישית, כצורת טיעון שמביאה בחשבון שרעיונות תמיד נטועים במציאות חומרית.
לאחר העקרון הפדגוגי היסודי בקורס הוא לימוד מתוך התנסות ודוגמאות ולא רק מתוך תיאוריה וכללים. מסיבה זו כל השיעורים נלמדים בקומת האוספים המיוחדים של הספרייה יחד עם מנהלת אוסף הספרים הנדירים ד״ר מור כהן רז וכוללים עבודה אקטיבית (hands-on) עם ספרים נדירים. לאורך הסמסטר השיעורים התקדמו בשני צירים: הראשון התמקד באלמנטים שונים במבנה הספר – כתב, מצע כתיבה, כריכה, עמוד השער, איורים וכו'; השני התקדם כרונולוגית – מכתב יד לדפוס, מקלף לנייר לפיקסלים. כל שיעור חולק לשניים: החלק הראשון כלל דיון בחומרי הקריאה הנוגעים בנושא השיעור. בחלק השני התלמידים עובדים בזוגות בתחנות שונות כאשר בכל תחנה ניצב ספר נדיר מאוספי הספרייה וכרטיס משימות. בכרטיסי המשימות מתבקשים התלמידים לבחון את הספרים השונים ו״לפתור את החידות״ שהספר מזמן (למשל, בשיעור על מצעי כתיבה חקירה של סימני המים בספר מהמאה ה16 יכולה לחשוף שמקורו לא בוונציה אלא בגרמניה). כל תחנה מחייבת תנועה בין הספר כפריט פיזי, ובין מאגרי מידע דיגיטליים (למשל זיהוי סימן המים בנייר במאגר דיגיטלי). ברוב השיעורים שולבו פרזנטציות של תלמידים שלקחו אחריות על חלקים שונים בשיעור, או הוקדש זמן לתכנון התוצר המשותף של הקורס – תערוכה של אוצרות הספרייה.