מבוא לפרמקולוגיה
ד"ר שרון ויס, ד''ר מאשה גוזמן-אלוש | הפקולטה לרפואה
הקורס עוסק במנגנוני פעולתן של משפחות תרופות בגוף האדם, תוך שימת דגש על היבטים פיזיולוגיים ופתולוגיים. בסוף הקורס הסטודנטים נדרשים לדעת לתאר את עקרונות פעולת התרופות בגוף האדם, לתאר משפחות של תרופות שונות ולהבדיל ביניהן, להשתמש בתרופות בקליניקה באופן מושכל על פי המחלה ואיבר המטרה שלהן, ולדעת לחפש מידע מהימן ורלוונטי.
בקורס 200 סטודנטים וסטודנטיות.
קורס חובה לתואר ראשון.
במקום מסגרת מסורתית של הרצאות במליאה, מועבר הקורס במודל 'הכיתה ההפוכה'. הסטודנטים מתכוננים לשיעורים באמצעות קריאה אינטראקטיבית של חלקי מאמרים המועשרים באנימציה ובשאלות הבנה, וצופים בסרטונים הכוללים שאלות אינטראקטיביות. כמו כן, הקורס כולל מפגש מסכם הכולל תרגול של חיפוש פתרונות לשאלות על בסיס הלמידה העצמית.
על מנת לשזור למידה פעילה לאורך הקורס, הוחלט לערוך שינוי המבוסס על גישת הכיתה ההפוכה כך שיכללו שלושה חלקים עיקריים בכל נושא לימוד בקורס:
-
קריאה אינטראקטיבית של מבוא בסיסי ליחידת הלימוד: המרצות בחרו קטע קריאה קצר המתאים כמבוא, עליו נוספו אינטראקציות כגון שאלות ממגוון סוגים, סרטוני ווידאו, אנימציה וסימולציות. הקריאה האינטראקטיבית מתבצעת באתר הקורס ב-moodle ומאפשרת חווית לימוד הרבה יותר עשירה מקריאה קלאסית בספר הלימוד.
-
צפייה בסרטונים אינטראקטיביים הכוללים את עיקר חומר הלימוד: סרטונים קצרים של כ-15 דקות, שהוכנו על ידי מרצות הקורס תוך מיקוד ומחשבה מעמיקה על סדר וארגון החומר. הסרטונים צולמו באולפן וידאו מקצועי ונערכו ליצירת תוצר סופי איכותי. הסרטונים כוללים גם הם שאלות אינטראקטיביות (ששולבו על גבי הסרטונים בעזרת הכלי H5P) שעוזרות בחידוד החומר ושמירה על הקשב של הסטודנטים. כל הסרטונים מוטמעים באתר הקורס ב-Moodle.
- מפגש תרגול מסכם בכיתה לכל נושא שמטרתו חידוד ויישום החומר שנלמד באופן עצמאי אפשרות לשאול שאלות ולהתמודד עם סוגיות מאתגרות של מקרים קליניים. בחלק מהמפגשים ישנם בחנים או הגשת מטלה, לצורך הבטחת המוכנות של הסטודנטים. המפגש בכיתה מתקיים במתכונת שונה מהרצאה פרונטלית –במהלך השיעור הסטודנטים פעילים בחיפוש פתרונות לבעיות המוצגות והמרצה/מתרגל משמש כמנחה בתהליך הלמידה הפעילה. מרבית המפגשים מתקיימים בקבוצות תרגול קטנות (עד 30 סטודנטים בקבוצה). אם המפגש בכיתה הוא של כלל הסטודנטים בקורס, מתקיימת חלוקה לקבוצות עבודה קטנות ולאחר מכן הצגה וסיכום מול כלל הכיתה. דוגמה לפעילות המירוץ למיליון בכיתה:
הסטודנטים נדרשים לקרוא, לצפות ולענות על שאלות לאורך כל הסמסטר, מה שמעודד למידה עצמאית וניהול זמן נכון מצד הסטודנטים. לצד הגמישות והאחריות המוטלת על הסטודנטים, יש תאריכי יעד המהווים פיגומים לתהליך הלמידה.
-
למידה עצמית אינטראקטיבית היוצרת מעורבות גבוהה
-
למידה רציפה לאורך הסמסטר
-
פיתוח מיומנויות של פתרון בעיות ועבודת צוות