קיימות חיובית – היבטים חיוביים במדיניות סביבה

ד''ר דורית קרת | הפקולטה למדעי החברה, החוג למדיניות ציבורית

הקורס עוסק בנושא המחקר של ד"ר קרת: ״קיימות חיובית״ שנמצא בתוך הדיסיפלינה של מדיניות ציבורית התנהגותית ועוסק בקשרים ההדדיים שבין מדיניות סביבה ופסיכולוגיה חיובית. במסגרת הקורס המטרה היא שהסטודנטים ירכשו כישורים וכלים שיאפשרו להם ליצור עולם סביבתי יותר וגם יבנו את החוסן האישי שלהם שיסייע להם להתמודד עם האתגרים הסביבתיים. 

בקורס 10 סטודנטים וסטודנטיות.

קורס בחירה לתואר שני. 

מעבר לתכנים חדשניים ובינתחומיים במהותם, הקורס עושה שימוש במרחב הפיזי והווירטואלי להמחשת מטרות הקורס ולהשגתן. הקורס מועבר במתכונת היברידית, המשלבת בין למידה מקוונת א-סינכרונית  ללמידה בקמפוס - שלרוב מתרחשת במרחב הפתוח. הסטודנטים עוברים מסע אישי ומקצועי, הנתמך באופני לימוד מגוונים, בתרגילים ובמפגש מעמיק עם העמיתות והעמיתים לקורס. 

במשך שנים הקורס נלמד במתכונת הוראה מסורתית של למידה פרונטלית. כיוון שנושא הקורס מחובר לאנשים ולשטח, היה רצון כי גם מהלך הלמידה יהיה יישומי ופעיל יותר. לפיכך, מתכונת הקורס החדשה מתבססת על מעורבות גבוהה של הסטודנטים, למידה יישומית ומעשית - במטרה לשנות את אופן ההתייחסות של הסטודנטים גם לאחר סיום הקורס. הלמידה בקורס מיישמת עקרונות של 'תיאוריית ההגדרה העצמית', לפיה למידה אפקטיבית נוצרת מתוך שילוב של אוטונומיה ללומדים, תחושת מסוגלות ותחושת שייכות. 

1. משולש למידה ליצירת שינוי ארוך טווח ומשמעותי – כדי לתמוך בתהליכי שינוי בקרב הסטודנטים, נעשתה חשיבה משמעותית בבניית הקורס בשלושה היבטים משמעותיים (המשולש) –  

  • תכני הקורס – מתוך שפע החומרים המצויים בתחום זה "נבחרו בפינצטה" החומרים המשמעותיים ביותר לשם השגת מטרות הקורס, תוך שימוש במחקרים חדשניים ביותר ובהסתכלות ביקורתית, רב מימדית ורב דיסציפלינרית. 

  • מיקום הקורס – קיים שימוש בסביבות למידה מגוונות בהתאם לחומר הנלמד. חלק מהקורס מתקיים בטבע, במטרה ליצור חוסן מתוך התנסות ומתוך הבנת החומר התיאורטי באופן פעיל. חלק מהקורס מתקיים במרחב הוירטואלי תוך שימוש במיומנויות של חשיבה וכתיבה, אשר גם הן תורמות ומקדמות את מטרות הקורס.  

  • הקבוצה של הקורס – יצירת מסגרת של למידת עמיתים וחיבור של קשרים חברתיים שיוכלו ללוות את הסטודנטים בהמשך דרכם. 

2. למידה היברידית – הקורס מחולק לשני שליש פרונטלי ושליש א-סינכרוני. במסגרת הפעילות הא-סינכרונית הסטודנטים נדרשים ללמידה עצמית מדי שבוע, המתקיימת באתר הקורס ב-Moodle. הלמידה כוללת חומרי קריאה או צפיה בהרצאות ושאלות נלוות, שהן שאלות יישום, חשיבה ואינטגרציה ברמה גבוהה. מרצת הקורס מגיבה לתשובות הסטודנטים מדי שבוע ומתייחסת להערות כלליות במסגרת השיעור לאחריו. בנוסף ללמידה האקדמית המטרה של הקורס היא גם יישומית – לעשות שינוי בחיים של הסטודנטים וליישם כלים בחיי היומיום ובעבודה שלהם. לשם כך מדי שבוע הסטודנטים מקבלים תרגיל יישומי שעליהם לבצע ולכתוב עליו רפלקציה. התגובות על התרגיל היישומי נעשות דרך הפורום בו הסטודנטים גם מגיבים אחד לשני ובאופן הזה נוצרת גם למידת עמיתים וגם נורמה חברתית חדשה.  

3. תרגילים - מסגרת השיעורים הפרונטליים מגוונת בתרגילים שונים שכוללים דיונים בקבוצות וגם פעילות שנעזרת בכלים דיגיטליים. כל שיעור מתחיל ב-2-1 דקות תרגיל של התבוננות בטבע (מיינדפולנס חיצוני). מהלך השיעורים מגוון וכולל הצגה של מצגת עם חומר תיאורטי, מגוון תרגילים בהרכבים שונים, חלקם כוללים גם אמצעים דיגיטליים וחלקם קשורים בסביבה החיצונית. 

  • למידה בטבע ששוברת שגרה ותומכת במטרות הקורס 

  • מעורבות גבוהה של למידה בשילוב הצד הרגשי, הבינאישי, והיישומי 

  • פיתוח מיומנות של למידה עצמית וגמישות בלמידה 

 


צור קשר

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>