מבוא להנדסת סביבה
פרופ' הדס ממן | הפקולטה להנדסה
אודות הקורס

קורס בחירה לתואר ראשון ושני | 90-60 סטודנטים וסטודנטיות
הקורס עוסק בפיתוח פתרונות טכנולוגיים לאתגרים סביבתיים אקטואליים. הוא מקנה לסטודנטים הבנה מעמיקה של עקרונות הנדסת הסביבה, חשיבה מערכתית ויכולת פיתוח פתרונות חדשניים, תוך שימוש בשיטת למידה מבוססת פרויקטים (PBL) המשלבת בין למידה עיונית לבין חקר מעשי, עם דגש על פיתוח יזמות סביבתית-חברתית וטכנולוגית.
החידוש בקורס

הקורס משלב למידה תיאורטית עם למידה יישומית ומעניק לסטודנטים הזדמנות ייחודית לשכלל את המיומנויות שלהם תוך כדי התמודדות עם אתגרים סביבתיים עכשוויים. החיבור האינהרנטי בקורס בין התיאוריה לצרכים מהשטח ובין הוראה אקדמית ולמידה ממומחים בארגונים, מאפשר לסטודנטים זירה חדשנית ללמידה שיש בה היזון חוזר ומישוב תוך כדי למידה ועשייה.
צוות הקורס, המשלב בוגרי הפקולטה להנדסה הממלאים תפקידי מפתח בזירה ובשירות הציבורי, מאתר ארגונים כדוגמת: צבא ההגנה לטבע, עמותות כגון “צלול”, “Just a Second”, “תמיר”, “ישראל הירוקה” ועיריות תל אביב ואום אל-פחם ומגדיר יחד איתם אתגרים. מעבר למיומנויות, הקורס מנחיל ערכים מרכזיים של אחריות סביבתית, יזמות טכנולוגית, שיתוף פעולה ועבודה בצוותים רב-תחומיים.
יחד עם הארגונים השותפים, ולפני תחילת הקורס, צוות הקורס ממפה אתגרים סביבתיים אמיתיים, ובונה 'בריף' ראשוני עבור כל אתגר, שמספק רקע ומסגרת ברורה להמשך העבודה. הסטודנטים והסטודנטיות מצוותים בקבוצות לאחד האתגרים, ומשתתפים בפרויקטים מעשיים שמטרתם להציע פתרונות בעלי השפעה ממשית על החברה והסביבה. הם נדרשים ללמוד את הבעיה הסביבתית, להכיר את הארגון, להציע חלופות, לבחור בחלופה המיטבית, לבחון היתכנות ולגבש הצעה ליישום טכנולוגי וחברתי אצל הארגון.
במפגש הסיום החגיגי, הסטודנטים מציגים את הפרויקטים לארגונים השותפים, ונדרשים לנסח את הפתרונות בבהירות, ולהתאים את אופן ההצגה לקהלים מגוונים. אנשי הקשר מטעם הארגונים מתבקשים להעריך את התוצרים שקיבלו, את תהליך העבודה ואת תרומתו. הערכה זו משמשת מרכיב חשוב בהערכת צוותי הסטודנטים בקורס. בסיכום התהליך, הסטודנטים מתארים את ההשפעה של התהליך עליהם באופן אישי, חברתי ומקצועי, תוך הדגשת שינויי תפיסה, עמדות או כישורים שפיתחו.
מתכונת לימוד זו מאפשרת שיפור עומק ההבנה: הסטודנטים לומדים ליישם ידע תאורטי לפרקטיקה הנדסית ומפתחים הבנה מעמיקה של תהליכים סביבתיים וטכנולוגיים. העבודה על פרויקטים בצוותים רב-תחומיים מהווה קרקע פורייה לפיתוח מיומנויות רכות: ניהול פרויקטים, שיתוף פעולה, עבודת צוות וסמכות ללא ניהול, תקשורת אפקטיבית, וחשיבה ביקורתית, ויכולת פרזנטציה. הקורס אף מעודד יצירתיות ומטפח חשיבה יזמית ומערכתית, תוך התמודדות עם אתגרים אמיתיים.
תכנון הקורס והפעלתו נעשו תוך הסתייעות בליווי המקצועי של צוות "מתחברים פלוס" מהדקאנט להצלחת הסטודנטים והסטודנטיות.


דוחות מסכמים לדוגמה

ניתן להתרשם מהדוחות המסכמים שהגישו קבוצות שעסקו במתקני מחזור ניידים ליחידות מתאמנות בצה"ל, ובטיפול בפסולת אריזות באתרי בנייה.
תודות

תודה לרחל ורשבסקי, מנהלת היחידה להשפעה חברתית ולצוות מתחברים פלוס, שעזרו להרים את החזון הזה למציאות;
תודה לברק הלפרן, שותף לחזון ולדרך, שהסטודנטים פשוט עפים עליו;
תודה למנחים המוכשרים שמלווים אותנו בנאמנות, עם המון כישרון, מסירות ויצירתיות.
בלי התמיכה של הצוות המופלא הזה – הקורס לא היה מתאפשר. וגם אנחנו, למרות האתגרים, מצליחים ללמוד, לעשות, להשפיע וליהנות.
טעימה מחידושי הזוכות והזוכים בפרס תשפ''ה
