לשחק פנטזיה: מאריסטופאנס ועד מבוכים ודרקונים
ד"ר יאיר ליפשיץ | הפקולטה לאמנויות
קורס בחירה לתואר ראשון | 25 סטודנטים וסטודנטיות
הקורס עוסק ברצף שבין תיאטרון למשחקי תפקידים – משחקים שבהם השחקנים מגלמים דמויות בדיוניות, כל אחת בעלת רקע, יכולות ואישיות משלה, ויחדיו הם משתפים פעולה בהרפתקה משותפת. הקורס בוחן את הזיקות וההבדלים שבין הפרפורמנס התיאטרוני לזה שמתקיים במשחקי תפקידים תוך התמקדות בז'אנר הפנטזיה, שבו מתרחשים רבים ממשחקי התפקידים הבולטים (דוגמת "מבוכים ודרקונים").
#משחק תפקידים | #למידה חוויתית | #מרחבי דמיון | #ידע פרפורמטיבי
לאחר מספר מפגשים פרונטליים שעסקו בז'אנר הפנטזיה ובמחזות קאנוניים המכילים יסודות פנטסטיים, הכיתה עברה לשחק במהלך הסמסטר משחק תפקידים שולחני (Tabletop Role Playing Game) שנכתב במיוחד עבור הקורס. עלילת המשחק שימשה מעין המשך לאחד המחזות שנלמדו קודם לכן. בכך, הסטודנטים.ות הוזמנו לחוות "מבפנים" את עולם המחזה ולחקור אותו מזווית התנסותית-משחקית תוך הפעלת דמיון יוצר. במקביל למשחק התפקידים, הסטודנטים.ות הציגו בכל מפגש מאמרים עכשוויים העוסקים במשחקי תפקידים מזוויות מחקריות שונות וערכו רפלקסיה דרכם על ההתנסות המעשית שלהם.ן.
המשחק הקבוצתי פיתח יכולות של שיתוף פעולה ועבודת צוות. הוא איפשר התנסות וחקר של זהויות אלטרנטיביות ושל מצבים רגשיים שונים – כגון חמלה, מתח, ודחפים אלימים – בתוך מסגרת בדיונית מוגנת. מכיוון שמשחק התפקידים מושתת על הבחירות האישיות של השחקנים.ות, ועל חופש הדמיון שלהם.ן, הרי שהוא מותאם באופן אינהרנטי למגוון זהויות וצרכי למידה. הדמויות שהשחקנים.ות מגלמים.ות מבטאות ארכיטיפים תרבותיים, מבני אישיות שונים ונטיות מוסריות מגוונות, והשחקן.ית יכול.ה למצוא את עצמו.ה בתוך המגוון הזה – או לחילופין להרחיב את גבולות הזהות באופן רדיקלי.
אני מקווה שעוד ישנה חשיבות בהתעקשות זו על חופש הדמיון ועל מקומו באקדמיה.