יחד הקורס הרב-מקצועי לפיתוח עבודת הצוות

ד"ר מיכל אברך בר וד''ר מרגלית פדה |הפקולטה לרפואה, בית הספר למקצועות הבריאות  

מטרת הקורס להכשיר את הסטודנטים לרפואה, סיעוד, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק והפרעות בתקשורת לעבודת צוות רב-מקצועי (כפי שיחוו בפועל), באמצעות למידה בקבוצות קטנות ומעורבבות המבוססת על תיאורי מקרה של מקרים טיפוליים עליהם הקבוצות נדרשות לפתח דרכי התערבות מתאימות. 

בקורס 400 סטודנטים וסטודנטיות.

קורס חובה לתואר ראשון, כלל פקולטתי. 

קורס "יחד" הינו הקורס הראשון בישראל המאחד סטודנטים למקצועות הרפואה והבריאות מחמישה חוגים שונים (ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, הפרעות בתקשורת, סיעוד ורפואה). הלמידה בקורס הינה למידה פעילה בקבוצות קטנות שמבוססת על Problem Based Learning - PBL  ומנסה לדמות את מה שיתרחש במציאות הקלינית תוך התייחסות לניתוח של תיאורי מקרה מהיבטים שונים, התנסות בעבודת צוות רב-מקצועי בין סטודנטים מחוגים שונים וקידום ההבנה של חשיבות עבודת הצוות, אתגריה והדרכים לעשותה בצורה מיטבית. 

שילוב חוגים: ככל הידוע לנו, זהו קורס ראשון מסוגו בישראל מבחינת השילוב של סטודנטים מחמישה חוגים שונים. הסטודנטים חולקו ל- 60 קבוצות מעורבבות, לכל קבוצה מנחה מטעם אחד החוגים. לכל מנחת קבוצה נפתח אתר Moodle ייעודי אליו שותפים חברי הקבוצה, כדי לאפשר דיון בין חברי הקבוצה לצורך ניתוח המקרים וכן תיקייה לשיתוף חומרים. 

למידה מבוססת PBL בקבוצות קטנות: בשיטת למידה זו מוצג לסטודנטים תיאור מקרה ובו אדם עם אבחנה כלשהי (לדוגמה אדם שחווה שבץ מוחי, או פגיעה בעמוד השדרה). הסטודנטים לומדים באופן עצמאי את הרקע והטיפול באדם שבתיאור המקרה ונדרשים לחקור ולמצוא יחד בצוות את דרכי ההתערבות המתאימות. לצורך הקורס פותחו תיאורי מקרה במצבי בריאות מורכבים. 

מטרת הלמידה בשיטת ה-PBL היא לאפשר התנסות והתבוננות על עבודת הצוות, אתגריה והפוטנציאל הטמון בה. הלמידה בקבוצה רב-מקצועית נועדה לפתח כישורי תקשורת עם עמיתים ממקצועות שונים, לסייע בהבנת התרומה של כל תחום לטיפול מותאם במטופלים ואת כוח השילוב בין התחומים. למידה בשיטת ה-PBL מאפשרת לפתח חשיבה ביקורתית על מקרים אמיתיים תוך העמקת ההתייחסות למקרה מהיבטים שונים.  

תיאורי מקרה: תיאורי המקרה פותחו במיוחד עבור הקורס על מנת לאפשר לסטודנטים הזדמנות לדון בנושאים הנדרשים בשדה הקליני והדורשים שיתוף פעולה בין-מקצועי. תיאורי המקרה עשויים לעורר קונפליקטים לאור התפיסות השונות של המקצועות השונים, אך טומנים בחובם פוטנציאל עצום כשנוצר שיתוף פעולה בין אנשים ממקצועות הטיפול השונים.  

עבודה מונחית: כל קבוצה עובדת בליווי מנחה, למציאת הדרכים המתאימות לה לחקור כל תיאור מקרה. תפקיד המנחה איננו להרצות או לתת מידע אלא לשמש כמקדמת למידה, מדריכה ויועצת. למנחות אין את ה"פתרונות" לבעיות, אך הן ערות לנושאים המרכזיים שיש להתייחס אליהם בכל בעיה. כדי לתמוך במנחות הקבוצות פותחו עבורן החומרים הבאים: 

  • "מדריך למנחה" בקורס 

  • ערכת "תיעוד מפגש" 

  • "תעודת זהות מקצועית"לצורך טיוב שילוב החוגים 

קיצור הקורס והפיכתו לקורס חובה: הקורס נמשך כשישה שבועות ולא סמסטר שלם, ומתקיים בשני מחזורים כך שהוא מאפשר לכל מנחה ללמד שתי קבוצות בסמסטר. הערך המוסף של השינוי הוא הפיכתו לקורס חובה – כך כל הסטודנטים יכולים ליהנות ולהיתרם ממנו ולא רק קבוצה קטנה מתוכם, כפי שהיה בעבר. 

  • התנסות בעבודה בצוות רב-מקצועי, כבר במהלך הלימודים. 

  • העמקה בתהליך ההתערבות הטיפולית ובנושאים הטיפוסיים לפרקטיקה המקצועית. 

  • פיתוח מיומנויות כמו חשיבה ביקורתית, למידה עצמאית, תקשורת בין אישית והקשבה פעילה.                                                                        


צור קשר

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>