השיעור הראשון של הקורס
ההזדמנות הראשונה לרושם ראשוני
השיעור הראשון שנלמד מכתיב את הטון של הקורס והוא ההזדמנות שלנו להשפיע על האופן שבו הסטודנטים והסטודנטיות תופסים את הקורס כולו. הוא יכול להשפיע על הסקרנות, על המוטיבציה ללמידה בקורס ועל האוירה לכל אורך הקורס ולכן כדאי שנבנה אותו בצורה שמייצגת את הקורס מבחינת האווירה, הקצב, סוג הפעילויות שלו, ורמת ההשתתפות הנדרשת.
שיחת הפתיחה היא ההזדמנות שלנו להגדיר את הציפיות שלנו מהלמידה של הסטודנטים וכן ליצור את החיבור הראשוני עם הסטודנטים בקורס. שיחת הפתיחה בדרך כלל אורכת 10-20 דקות – ולאחריה נתחיל ללמד את תוכן הקורס.
לפניכם מדריך ממוקד לקראת השיעור הראשון בקורס – מה כדאי לכלול בשיעור, איך נייצר אווירה נעימה ומכילה, מה עובר לסטודנטים ולסטודנטיות בראש ואיך נתייחס לזה.
ברכו את הסטודנטים, קבלו את פניהם לקורס. הציגו את שמכם ואת שם הקורס ונסו לחשוב איזה מידע יכול לעניין את הסטודנטים לגביכם, וגם רלוונטי שהם ידעו.
- רקע אקדמי ומקצועי – מה הרקע האקדמי והמקצועי שלי שיכול לעניין את הסטודנטים? למשל, ספרו להם איך הגעתם להתמחות בתחום שלכם, מהם הפרויקטים הנוכחיים שאתם עובדים עליהם ומה התוכניות שלכם להמשך.
- רקע בהוראה – שדרו ניסיון, שתפו עם הסטודנטים כמה זמן אתם מלמדים (בשנה-שנתיים הראשונות אפשר לוותר על זה), כמה קורסים שונים לימדתם, ממה אתם נהנים בזמן ההוראה וספציפית בקורס הזה, מה למדתם בעבר מהסטודנטים שלכם ולקחתם אתכם.
- "אני מאמין" – מה העקרונות המנחים שלכם בתחום המקצועי, בקורס באופן ספציפי, ובלמידה בכלל.
- פרטים אישיים (אם תרצו) – מאיפה אתם בארץ, היסטוריה חינוכית (איפה למדתם בעצמכם), תחביבים, ספורט, תחומי עניין, כמה זמן אתם באוניברסיטה, מה השאיפות שלכם לעתיד.
בנוסף, חשבו איזה מידע עדיף אולי לא לחלוק. למשל, לא מסייע לחלוק איתם שאף פעם לא לימדת לפני כן, או שזה הנושא הכי פחות מועדף עליכם ללמד, או לחלוק כל מידע אישי שיכול לערער את מעמדכם המקצועי בעיני הסטודנטים.
אפשרו לסטודנטים להציג את עצמם:
בכיתות קטנות – הקדישו זמן לסבב היכרות קצר. אפשר לשאול שאלה כללית לגבי השם והתואר שלהם, או (ואולי עדיף) לשאול אותם שאלה שמתחברת לנושא הקורס. למשל בקורס מתמטיקה אפשר לשאול את הסטודנטים לגבי פעולה מתמטית שמעשירה את חיי היום יום שלהם.
בכיתות גדולות – אפשר לשלוח מייל מקדים ובו סקר לאיסוף מידע כללי על הסטודנטים (למשל: חוג/מסלול בתואר, עיר מגורים, שנה בתואר). את תוצאות הסקר נציג לסטודנטים בשיעור הראשון. השימוש בסקר ייתן לסטודנטים תמונה לגבי עמיתיהם לקורס, יעיד על מאמץ מצידנו להכיר אותם ולהבין מה הרקע שאיתו הם באים לקורס, ובנוסף נשקף להם מי לומד איתם בשיעור.
צרו סקרנות אקדמית
נתחיל ביצירת סקרנות וציפייה ללמידה בקורס. נבחר את הסוגיה המרתקת ביותר בקורס ונספר עליה. לחילופין, נחוד חידה או נציג שאלה מעניינת שרק במהלך הקורס יהיו לסטודנטים כלים להתמודד איתה.
מעטפת הקורס (אפשר להיעזר בסילבוס או לשתול חלקים ממנו במצגת)
- נציג את תכנית הקורס בקווים כללים – מהן אבני הדרך בקורס, מהם הנושאים המרכזיים שנלמדים. מומלץ מאוד להציג את מהלך הקורס גם באופן גרפי, ולהמשיך להציג שקף זה לאורך הקורס כך שנוכל לעזור לסטודנטים למצוא את המיקום על רצף הנושאים. תבניות למפת קורס
- נציג את דרישות הקדם לקורס – מהם הידע והמיומנויות הנדרשים לצורך הבנת חומרי הקורס. הציעו דרכים להשלמת פערי ידע.
- נציג את מטרות הקורס ואת תוצרי הלמידה – מה הסטודנטים יהיו מסוגלים לעשות בסוף הקורס? הציגו 7-5 תוצרי למידה עיקריים של הקורס. לקריאה נוספת על ניסוח מטרות ותוצרי למידה.
כדי שהסטודנטים יוכלו להצליח בקורס, חשוב שהם ידעו מה נדרש מהם:
- נציג את אמצעי ההערכה בקורס – מהי מדיניות הציונים בקורס ואלו אירועי שיא מתוכננים (פרזנטציות, סימולציות, האקתון ועוד).
- נגדיר את הציפיות שלנו – במקום להציג את "דרישות הקורס", ניתן לשאול "מה אתם צריכים לעשות כדי להצליח בקורס?" (שינוי פשוט זה בסמנטיקה יכול לחולל שינוי במוטיבציה של הסטודנטים ללמידה)
- נציג את דרישות הקורס וחשיבותן ללמידה – כדאי להתייחס להשתתפות פעילה בשיעור, הכנת מטלות מקדימות, קריאת מאמרים, זמן לימוד בין שיעור לשיעור, אסטרטגיות למידה מומלצות, חומרי עזר מועילים, וגם להוסיף המלצות שלכם להתמודדות עם קשיים נפוצים בלמידת הקורס.
בשלב הזה כדאי שנראה לסטודנטים שהם לא לבד במערכה, ושגם לנו יש מחויבות ורצון לעזור להם להצליח בקורס. זה המקום להזכיר בפניהם את חומרי הלימוד וערוצי התמיכה שנציע להם (לדוגמה: פתרונות מפורטים למבחנים, מענה במיילים, שעות קבלה וכדומה).
בנוסף, בשיעור הראשון במיוחד (אך למעשה לאורך כל הקורס), נשאף לפעול לפי העקרונות הבאים:
- יצירת סביבת למידה נעימה ופורייה – נגדיר מה חשוב לנו כמרצים: נורמות השיח בכיתה, הגעה בזמן, הימנעות מאכילה בשיעורים, שמירה על שקט בשיעור, הימנעות משימוש בטלפונים ניידים. בנוסף להגדרת הכללים, נציג את הרציונל לבקשות שלנו כדי להפוך את הסטודנטים לשותפים ללמידה.
- הגברת המוטיבציה – נסביר מדוע כדאי להגיע לשיעורים וללמוד לאורך הקורס ולא רק לקראת אירועי הערכה. נשקף לסטודנטים את המיומנויות שירכשו בקורס, כיצד הן יסייעו להם בקורסים אחרים, בהמשך דרכם באקדמיה ובעולם הגדול שמחכה להם בסוף התואר.
- הרגעת הסטודנטים – חשוב שננסה לפוגג אצלם תחושות של לחץ וחרדה. סטודנטים צריכים להרגיש בטחון ורוגע כדי להתפנות ללמידה. נדגיש להם את ערוצי התמיכה הרלוונטיים במהלך הלמידה ואת מה שנדרש מהם בקורס.
★ אם נאום הפתיחה ארוך לכם מידי, אפשר לפצל את הדברים שהזכרנו כאן, להתייחס לחלק מהם (הצגה עצמית, הצגת הקורס) בתחילת השיעור, לעבור ללמד את תוכן השיעור הראשון ולחזור בסוף השיעור לדרישות הקורס והציפיות מהסטודנטים.