תכנון קורס

בין אם אתם משדרגים קורס קיים או בונים קורס חדש – כדאי להתחיל מהגדרה ברורה של מטרות הקורס ותוצרי הלמידה בו, המושפעים ממאפייני הקורס, מאפייני הסטודנטים וכמובן – מהרצונות והשאיפות שלכם. לאחר שתשתית זו מוגדרת, ניתן לתכנן לאורה את מבנה הקורס המתאים, ולייצר מפת קורס שהיא בעצם תכנית העבודה לפיתוח התכנים ולניהול הקורס.

אל תפספסו את מסמך תכנון הקורס שהכנו עבורכם.

רוצה להתייעץ לגבי הקורס שלך? לקביעת פגישת ייעוץ

 

כיצד מתחילים לתכנן קורס? מהסוף!

 

Backward design  או תכנון לאחור היא גישה המתמקדת בתוצאות הרצויות של הקורס ובמה שמצופה מהסטודנטים בסופו  (Wiggins & McTighe, 2005).
 

כבר בתחילת התהליך מגדירים: 

  1. מטרות ותוצרי למידה – מה מצופה מהסטודנטים לדעת ולהבין בסוף הקורס, מה הסטודנטים יהיו מסוגלים לעשות בסוף הקורס?
  2. הערכה – כיצד נדע שהמטרות הושגו? מענה לשאלה זו מסייע לבחור את אמצעי ההערכה המתאימים. 
  3. פעילויות הלמידה – אילו פעילויות ומשימות יתמכו בהגעה לתוצאות הרצויות? מכך ייגזרו מבנה הקורס ואופן הלמידה בו. 
     

תכנון זה מאפשר לוודא כי פעילויות הלמידה ואופני ההערכה שנבחרו לקורס אכן מקדמים את התוצאות הרצויות. להלימה זו בין המטרות, ההערכה והפעילויות קוראים (Biggs, 1996) Constructive Alignment.        
 

התכנון לאחור שונה מהגישה המסורתית שבה מתחילים בארגון הנושאים שילמדו בקורס, בחומרי הקריאה וחומרי עזר נוספים (מיקוד בתוכן ולא בתהליך הלמידה). 

 

לפני תחילת התכנון רצוי לקחת בחשבון את מאפייני הסטודנטים, אופי הקורס ואופי התכנים.

 

 

מדריך מומלץ לפיתוח קורס ללמידה משמעותית
 

מקורות:

 

Biggs, J. (1996). Enhancing teaching through constructive alignment. Higher education, 32.3: 347-364

 

.Fink, L.D. (2003). Creating significant learning experiences. San Francisco: Jossey-Bass

 

Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Understanding by design. Alexandria, VA: Association for Supervision & Curriculum Development

 

צור קשר

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>