תקשורת במהלך הקורס

מצב מלחמה או חירום מציב בפנינו התמודדויות קשות במיוחד. כדי לאפשר לכמה שיותר סטודנטים וסטודנטיות ללמוד במצב חירום באופן מיטבי, יש צורך בהתאמת הלמידה. 

עמוד זה מציג מידע אודות הוראה בחירום וכלים מעשיים לתכנון הקורס, שיחת הפתיחה בשיעור הראשון והתנהלות לאורך הסמסטר.

להורדת כלי עזר לפתיחת הסמסטר ולהוראה בעת מלחמה:

 

המלחמה היא אירוע מתגלגל שישפיע עלינו לכל אורך הסמסטר. ככל שניצור בכיתה אווירה בטוחה ותומכת למידה נוכל לסייע לסטודנטים ולסטודנטיות להתמיד בלמידה לצד הקושי.

 

א. יצירת תחושת ודאות

עיתות חירום מלוות פעמים רבות בחוסר ודאות, המקשה על התפקוד. ארגון וסדר ברצף הקורס, במהלך השיעור ובמטלות, יסייעו להגביר תחושת ודאות וביטחון.

  • פתיחת שיעור – הזכירו מה נלמד בשיעור הקודם ומה צפוי להילמד, בכל שיעור. מקמו את הסטודנטים והסטודנטיות ברצף הקורס, ניתן להיעזר במפת הקורס או בסילבוס לשם כך. 
    תוכלו להיעזר בתבניות למפת קורס.
  • ארגון שיעור – במהלך השיעור עצמו, מומלץ להיעזר ב'מפת שיעור' המציגה את ראשי הפרקים שיילמדו בשיעור. במהלך השיעור, במעבר בין תת-נושא אחד לאחר, חזרו אל המפה והציגו את ההתקדמות. הדבר יסייע הן לשמירה על הקשב במהלך השיעור, והן ליצירת ראשי פרקים להקלטות השיעורים שיקלו על ניווט בשיעור לאלו שיצפו בו לאחר מכן. 
    תוכלו להיעזר בתבניות למפת שיעור.
  • תזכורת על מטלות להגשהציינו בשיעור את מועדי ההגשה של המטלות מספר פעמים. מומלץ גם לשלוח מייל תזכורת במקביל ולבקש לציין זאת גם בקבוצת הווטסאפ הכיתתית, אם ישנה. 
  • העלו את הקלטות השיעור ל-Moodle מוקדם ככל האפשר ועדכנו את הסטודנטים על כך. 

 

ב. יצירת שייכות וסביבה תומכת למידה

  • פנייה בשם  – שימוש בשמות האישיים מסייע לתחושת המחוברות בכיתה ומסייע לקשב. בכיתות קטנות נסו לזכור את שמות הסטודנטים והסטודנטיות ופנו אליהם בשמם. בכיתות גדולות ניתן לשאול מה שם הסטודנט/ית כאשר הם משתתפים בשיעור.
    ניתן להנחות את הסטודנטים והסטודנטיות לומר את שמם כאשר הם מדברים.
  • משוב חיובי  – הקפידו להתייחס לדברי הסטודנטים בשיעור, נסו להדהד את הרעיונות שלהם, לסמן את הערך של התרומה של הסטודנטים.
    חשבו מה יעודד אותם להשתתף.
  • עזרה הדדית  -
    • סיוע הדדי הוא אחד מהגורמים המשפיעים על החוסן ועל תחושת השייכות בכיתה. כדאי לבקש מהסטודנטים להיות ערניים יותר לעמיתים ולעמיתות שלהם, ולשים לב אם מישהו זקוק לסיוע (רגשי או לימודי).  
    • אם ידוע לכם על סטודנטים וסטודנטיות שלא יוכלו להשתתף בחלק משיעורי הקורס מומלץ לשאול בכיתה מי יכול ללוות אותם במהלך הקורס, ליצור עמם קשר ולעדכן אותם בתוכן שנלמד.
    • ניתן לעודד שיתוף של סיכומי השיעורים באתר הקורס ב-Moodle על ידי הוספת קובץ שיתופי פתוח לעריכה לכלל הסטודנטים והסטודנטיות (למשל, באמצעות Google Docs).
    • קבוצת Whatsapp כיתתית- עודדו את הסטודנטים לפתוח קבוצה כיתתית שמיועדת לעזרה הדדית ולהשלמת חומר.
    • במידת הצורך תוכלו לבקש מאחד הסטודנטים בכיתה לעשות זאת או לפתוח את הקבוצה ולצאת ממנה לאחר שהתחילה להיות פעילה.
  • הקפדה על שיח מכבד – בשיעורים שהתוכן בהם עשוי להיות רגיש או כשישנה מתיחות גבוהה בקבוצה רצוי להזכיר בתחילת השיעור מה הם כללי השיח בכיתה. 

 

ג. הגברת נוכחות ונגישות המרצה

  • הקשבה – הזמינו את הסטודנטים לשתף אתכם בקשיים המשפיעים על הלמידה שלהם בקורס. הקשיבו גם אם אין לכם יכולת לתת מענה.
    הפנו לגורמי מקצוע מתאימים.
    שקלו התאמת מענים ייחודיים לקשיים שצפים כדי לאפשר את המשך הלמידה בקורס באופן מיטבי. בשיחות אלה, חשוב לחזק את הסטודנטים שפנו אליכם ושהם מנסים להתמיד בלמידה ולמצוא פתרונות, על אף הקושי.
  • נוכחות בכיתה – במידת האפשר, הגיעו לכיתה כמה דקות לפני השיעור והישארו כמה דקות אחרי, כדי לאפשר לסטודנטים לפנות אליכם.
  • ערנות לסימני מצוקה  – נסו לזהות סטודנטים שמתקשים במיוחד במהלך הקורס, שנראים מנותקים מהקורס, מחסירים הרבה שיעורים, נראים מבודדים או לא מגישים מטלות.
    נסו להתעניין בשלומם באופן אישי (למשל במייל) והפנו אותם לגורמים מתאימים (כמובן שאינכם מטפלים, ואין ציפייה מכם לטפל במצוקת הסטודנטים).
    במקרה שזהו קורס גדול ואין לכם את היכולת לכך, בקשו מהמתרגלים לשים לב לכך בקבוצות התרגול.  
  • ערוצי תקשורת – ציינו את ערוצי התקשורת בהם ניתן לפנות אליכם ומהו זמן המענה: מייל, Moodle, WhatsApp.

 

ד. בדיקת סטטוס ההתקדמות בקורס

  • מומלץ לבדוק עם הסטודנטים כבר בשיעור השלישי מהי רמת השליטה שלהם בחומר הנלמד ומה יכול לסייע להם להשלים אותו.
    בכיתות קטנות מומלץ לקיים שיחה פתוחה ולשאול את הסטודנטים באילו תכנים מתקשים ובאילו הם שולטים.
    בכיתות גדולות ניתן לערוך סקר, תוכלו להיעזר בטופס -  לחצו כאן להורדת טופס סקר ביניים.
  • דקת כתיבה – ניתן לבקש בסוף כל שיעור מהסטודנטים והסטודנטיות לכתוב את התכנים בהם התקשו ואלו שהיו מובנים. למידע נוסף על המתודה לחצו כאן 
  • בדקו עם המתרגלים, אם ישנם, באילו תכנים מתקשים הסטודנטים ובאילו הם שולטים, וחזרו בשיעור העוקב על נקודות מורכבות שעלו.

 

 

 לייעוץ וחשיבה משותפת על ההוראה בקורס ניתן לתאם פגישת ייעוץ אישית כאן 

 מוזמנים גם לכתוב לנו בכל שאלה שיש לכם למייל

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות יש לפנות למערכת הפניות >>