היערכות לשבוע השלמה

מצב מלחמה או חירום מציב בפנינו התמודדויות קשות במיוחד. כדי לאפשר לכמה שיותר סטודנטים וסטודנטיות ללמוד במצב חירום באופן מיטבי, יש צורך בהתאמת הלמידה. 

עמוד זה מציג מידע אודות הוראה בחירום וכלים מעשיים לתכנון הקורס, שיחת הפתיחה בשיעור הראשון והתנהלות לאורך הסמסטר.

להורדת כלי עזר לפתיחת הסמסטר ולהוראה בעת מלחמה:

 

בשבוע הרביעי של הסמסטר הקרוב יתקיים שבוע "סגירת פערים" במטרה לסייע לתלמידים ותלמידות שעתידים להשתחרר מהמילואים בתחילת הסמסטר, להשתלב בלמידה. איך מנהלים את השבוע הזה, וכיצד להיערך לשיעור ההשלמה?

 

מטרות שבוע ההשלמה

  • אוריינטציה – לסייע לסטודנטים ולסטודנטיות השבים לספסל הלימודים להתחבר לקורס, ולהבין מהם הנושאים שעליהם להשלים.
  • השלמת החומר – בשבוע זה לא יילמד חומר חדש. שיעורי הקורס יוקדשו ללמידה מהיסוד של חלקים נבחרים מהחומר, שמטרתה לקדם משמעותית את הסטודנטים בתהליך סגירת הפערים. עם זאת, ברור כי במסגרת שיעורי הכיתה בשבוע הזה, לא ניתן יהיה לכסות את כל התכנים שנלמדו עד לנקודה זו באותה רמת הפירוט. אם בקורס אין משרתי/ות מילואים השבים ללמידה, נקדיש את השיעור לחזרה ולא נתקדם בלימוד החומר.
  • דגשים להשלמת התוכןנרצה לכוון ולמקד את הסטודנטים, ולהדגיש נושאים מרכזיים שחשוב שישלטו בהם בתום שבוע זה וחיוניים להשתלבות מיטבית בשיעורים הבאים ולהציג את המקורות להשלמת הפער.
  • סיוע נוסף בשבוע זה רצוי לרכז מאמצים ולהציע ערוצי תמיכה נלווים לשיעורים, כמו שעות קבלה, שיעורי תגבור נוספים ועוד. סיוע זה אינו תחום רק לשבוע סגירת הפערים, כיוון שסביר כי סגירת הפער במלואו תחרוג מעבר לשבוע ההשלמות.

 

איך לתכנן שיעור השלמה אפקטיבי?

לקראת השיעור

  • בשיעור שקודם לשבוע 'צמצום הפערים' נציג לסטודנטים ולסטודנטיות שבכיתה את התוכנית לשבוע זה:
    1. מומלץ להבהיר, כי שבוע זה מיועד לאפשר לשבים ולשבות משירות המילואים לצמצם את הפער. השיעור אמנם פתוח לכולם אך חשוב כי נאפשר בעיקר לשבים ולשבות ממילואים לקבל מענה לשאלותיהם.
      רצוי להזכיר כי פרט למשרתי/ות המילואים, ייתכן שלרבות ולרבים מאתנו יש קושי ללמוד בעת הזו, ממגוון סיבות, כך שהפסקת לימוד חומר חדש והקדשת שבוע לחזרה ורענון, תוכל לתרום לכולם ולכולן.
    2. ניתן לבקש מהסטודנטים והסטודנטיות להיות רגישות ורגישים לשבים מהמילואים בשיעור הבא, ולנסות לסייע למי שזקוק/ה לכך. 
  • שליחת מייל אוריינטציה מקדים לשבים/ות ממילואים – מטרת המייל היא לתת לסטודנטים ולסטודנטיות מידע מקדים לפני ההגעה לכיתה, שיאפשר השתלבות מיטבית בשיעור החזרה וכן לקבל את פניהם מתוך הבנה שאנו נערכים לסייע להם בהשלמת הפערים.
    מומלץ כי מייל זה יכלול התייחסות להיבטים הבאים:
    1. הצגה שלכם ושל הקורס – ניתן לכתוב זאת בשורה או שתיים, או לצרף סרטון קצר שלכם (אפילו סרטון פשוט שצולם בנייד) המברך אותם על החזרה ללמידה.
    2. הצגת רשימת הנושאים שנלמדו עד כה והמטלות שבוצעו עד כה בקורס.
    3. במה נעסוק בשיעורי ההשלמה? הצגת הנושאים בהם יתמקדו שיעורי ההשלמה, ואם ישנם דגשים מקדימים לפני קיום השיעורים. חשוב שיבינו כי לא מצופה מהם להשלים את החומר לפני השיעור, וכי השיעור יותאם אליהם.
    4. איך ממשיכים לאחר שיעור ההשלמה? ציינו ערוצי תמיכה נוספים הזמינים להם לסיוע בסגירת הפערים, בשבוע זה ולאחריו. זו הזדמנות טובה להזכיר את שעות הקבלה, ואולי לשקול לאפשר שעות קבלה מקוונות.
    5. במה הכי חשוב שיהיו בקיאים בסוף השבוע הזה? לא ניתן לצפות כי הסטודנטים והסטודנטיות שנעדרו עד כה, ישלימו את כל תכני הקורסים בשבוע אחד. לכן, כדאי למקד אותם בנושאים או עקרונות שחיוניים כדי להשתלב בשיעורים הבאים, כדי שיתעדפו את למידתם על פני נושאים אחרים. 
    6. שימו לב, כי במערכת ה-Moodle קיימות קבוצות בשם 'חרבות ברזל 1' ו'חרבות ברזל 2' אליהן משויכים הסטודנטים והסטודנטיות בהתאם להתאמות הרלוונטיות להם. ניתן להסתייע בקבוצות אלו לשליחת מייל ייעודי.
  • הנגשת הקלטות שיעוריםודאו כי כל הקלטות השיעורים עלו לאתר הקורס. מומלץ, להוסיף 'סימניות' על גבי ההקלטה, שיאפשרו ניווט מיטבי בעת צפייה בסרטונים. (ראו תפריט שמאלי ב-Panopto, תחת Bookmarks).

    צילום מסך המראה שלשונית ה-bookmarks מופיעה בצד שמאל.

 

מהלך שיעור ההשלמה

  • הצגת המרצה והקורס – מומלץ להתחיל בהצגה קצרה מאוד שלכם ושל הקורס (אם שלחתם מידע במייל המקדים, זה יסייע להדק את הפתיחה).
    כדאי להכיר בקושי ללמוד כעת, אך גם בכך שלמידה יכולה לסייע גם להתמודדות עם המציאות הקשה, ושתעשו מאמצים רבים לסייע להם ולהן בהשלמת הפערים. משם, מומלץ להסביר מה מטרת שיעור ההשלמה, ואיך הוא יתנהל – ניתן לתזכר כי תנתן קדימות בשאילת השאלות לשבות ולשבים ממילואים – במטרה לסייע בצמצום הפערים. בקורסים שנה א, כדאי לתת מבוא מעט רחב יותר על הלמידה באוניברסיטה ולמידה מיטבית בקורס.
  • הצגת מהלך שיעור ההשלמה– הציגו רשימה עם כלל הנושאים שנלמדו עד כה בקורס, במטרה למקד את הסטודנטים/ות בפערים שעליהם להשלים. סמנו באילו נושאים תעסקו במפגש ההשלמה, וברציונל לבחירת נושאים אלה.
  • תכני ההשלמהכיוון שלא נוכל לחזור על כלל הנושאים שנלמדו באותה מידת ההעמקה, רצוי להתאים את האסטרטגיה הרלוונטית לקורס שלכם לניהול מיטבי של המפגש:
  1. התמקדות בנושאים קשים המצריכים תיווך של המרצה – נזהה מבין הנושאים שנלמדו עד כה בקורס את הנושאים המורכבים יותר שדורשים תיווך שלכם. נמקד את זמן ההשלמה בלימוד שלהם מהיסוד, ונפנה את הסטודנטים להשלמה של יתר הנושאים באמצעות צפייה בהקלטות והסתייעות בצוות הקורס לשאלות ולתמיכה.
    אייקון רשימה
    לטובת זיהוי הנושאים הקשים – ניתן לשלוח בשבוע השלישי ללימודים סקר לסטודנטים ולסטודנטיות שכבר לומדים, ולבקש מהם לדרג את הנושאים הקשים ביותר שכדאי ללמוד בעזרת המרצה בכיתה. באופן זה, נוכל לזהות נושאים מורכבים, ואף לתת ערך לכלל הסטודנטים והסטודנטיות שמגיעים לכיתה (בחזרה על הנושאים קשים). לנוחיותכם, בקישור זה מופיעה תבנית לסקר שניתן להתאים לקורס שלכם למיפוי הנושאים הקשים. לחיצה על הקישור יוצרת עבורכם קישור אישי משלכם, אותו תוכלו לערוך ולשתף עם הסטודנטים והסטודנטיות.
  2. סקירה של כלל הנושאים – בקורסים מסוימים ישנה חשיבות לרצף הנושאים, ועל כן קשה לגעת רק בחלק מן הנושאים. במקרים כאלו, ניתן לשקול לסקור את כל הנושאים שנלמדו עד כה, אך מבלי לצלול לעומק לכל נושא. לגבי כל נושא – נזכיר מהם הדברים העיקריים שיש להבין לגביו, נציג את הקשר בינו לבין הנושאים הקודמים, וניתן דגשים ללמידה שלו (למה לשים לב בעת פתרון תרגיל, למה לשים לב בעת קריאת המאמר). 
    אייקון משולש אזהרה
    בבחירה באסטרטגיה זו, ישנה חשיבות גדולה לתכנון נכון של הזמנים, על מנת שלא נגלה בזמן אמת שהתעכבנו על הנושאים המוקדמים, ולא הספקנו להגיע לנושאים נוספים שתוככנו. לכן, מומלץ להכין מראש טבלת חלוקת זמנים ובה תכנון של הזמן שנקדיש לכל נושא, ונבחן תוך כדי השיעור כי אנו עומדים בזמנים.
  • סיכום השיעור  מומלץ לחזור לרשימת הנושאים ולהזכיר אילו מהם נלמדו היום, ולגבי אילו מהם נדרשת השלמה. נפנה את הסטודנטים למקורות ברורים להשלמת החומר (למשל הקלטות), ונדגיש – במה הכי חשוב שיהיו בקיאים בסוף שבוע צמצום הפערים. חשוב להבהיר כי ברור לנו כי בשבוע אחד לא בהכרח ידביקו את הפער שנוצר עד כה, אך מיקוד בנושאים או בעקרונות שחשוב שישלטו בהם עד לשבוע הבא, יסייע להם בתכנון מיטבי של הזמן ובצמצום הפער. כדאי גם להזכיר את ערוצי התמיכה והסיוע העומדים לרשותם, שעות הקבלה שלכם וכו'.
  • בקורסים הכוללים שיעורי תרגול – חשוב לחבר את המתרגלים/ות לקיומו של שבוע 'צמצום הפערים' ולוודא כי גם הם מתאימים את התרגולים לכך, ולא נלמד בהם חומר חדש. להגברת הסנכרון, חשוב ליידע אותם במה תעסקו בשיעור ההשלמה. בנוסף, ניתן לשקול להשתמש בשעות התרגול כשעות נוספות ללימוד של תכני השיעורים, ולא לייעד אותם לפתרון תרגילים – שכן ייתכן שהסטודנטים והסטודנטיות טרם הספיקו להשלים את הפער כדי שפתרון התרגילים יהיה בעל ערך בשלב זה (במקרה כזה חשוב להנגיש פתרונות מלאים לתרגילים שנפתרו בשיעורי התרגול, וכך לאפשר השלמה של תוכן זה באופן אחר).

 

ומה אם בקורס שלי אין משרתי/ות מילואים שחוזרים בשבוע 4?

גם במצב כזה, לפי החלטת האוניברסיטה אין ללמד בשבוע זה חומר חדש, אלא להקדיש אותו לחזרה על החומר.

רוצים ורוצות להתייעץ? מוזמנים לקבוע פגישת ייעוץ פדגוגית לתכנון מפגש ההשלמה. 

צור קשר

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>