טכנולוגיות AI בהוראה

עודכן: 25.02.2025

 

כלי בינה מלאכותית יוצרת (Gen AI) מסוגלים לבצע משימות רבות שמשולבות כיום כחלק ממטלות ועבודות הניתנות לסטודנטים: אינטגרציה של מידע ממקורות שונים, סיכום, העלאת שאלות ורעיונות, ניתוח, השוואה, כתיבת קוד ועוד.

 

הסתייעות בכלי AI בביצוע מטלות

תאמו ציפיות בנוגע לשימוש מושכל בכלים – אם שימוש בכלי AI רלוונטי למטלות הקורס, רצוי לשוחח עם הסטודנטים והסטודנטיות על שימוש מושכל בכלים אלו. חשוב להביא לידיעתם כי הכלים לא תמיד מתבססים על מידע מלא או מעודכן, והפרשנות המוצגת בהם אינה בהכרח מדויקת. כדאי לחדד בכיתה ובסילבוס, כי גם אם נעזרו בכלי AI בביצוע מטלה, האחריות המלאה על תיקוף המידע וביסוסו היא שלהם1

הצהרת שימוש בכלי AI – בעת הגשת מטלה, ניתן להנחות את הסטודנטים והסטודנטיות לצרף לתוצרים הצהרה לגבי מהות השימוש בכלי AI. הצהרה שכזו יכולה להסב את תשומת ליבם לתרומה שלהם לתוצר הלמידה, ויכולה לסייע לכם בהערכת התוצר ובהבנת תהליכי החשיבה ואופן העבודה של הסטודנטים והסטודנטיות.
קישור לפורמט מומלץ להצהרה על שימוש בכלי בינה מלאכותית (AI) בביצוע מטלות

 

דוגמאות לשימוש בטופס ההצהרה: 

 

 

הצגת 'השיחה' עם הכלי – כחלק מהנחיות המטלה, ניתן להתאים את הצהרת השימוש, ולבקש מהסטודנטים ומהסטודנטיות לצרף את השיחה המלאה שהתנהלה עם הכלי. כדי לייצא את השיחה מהצ'אט לקישור יש להיעזר בתוסף sharegpt.

 

פיתוח חשיבה ביקורתית בעזרת כלי AI 

הערכת תוצרי ה-AI בעזרת קריטריונים – כדי לפתח חשיבה ביקורתית בעת שימוש בכלי AI, ניתן להנחות את הסטודנטים והסטודנטיות לפנות תחילה ל-ChatGPT או לכלי אחר, ולקבל ממנו תשובה ראשונית לשאלה שהגדרנו. נבקש מהם לנסח קריטריונים להערכת התשובה של הכלי, או נספק להם קריטריונים כאלו מראש. המטלה עצמה תתמקד בבחינת הפלט של הכלי לאור הקריטריונים שהוגדרו, ובאיתור הנקודות העיוורות או הבעיות הקיימות בטקסט, לצד איתור הנקודות שעונות באופן מוצלח לדרישות המטלה1.

 

 

שיפור ודיוק התוצרים – גם ללא קריטריונים מוגדרים, ניתן לבקש לצרף למטלה המוגשת תיאור של הבעיות שזיהו בתוצרים של הכלי, פירוט ההתאמות שביצעו לאורן, ומקורות המידע הנוספים עליהם נסמכו.

הצגת התוצר – כדי לעודד לקיחת אחריות על התוצר המוגש, ניתן גם לבקש מהסטודנטים/ות להציג בעל פה/בסרטון וידאו את התוצר, דבר שידרוש בקיאות והבנה. 

 

צמצום השימוש בכלי AI ומיקוד נוסח מטלות 

אם במסגרת הקורס ישנה חשיבות רבה להתייחסות אותנטית של הסטודנט/ית בביצוע המטלה, ונרצה לצמצם את השימוש בכלי AI ליצירת תוכן – ניתן למקד את התוצר המבוקש במטלה. ככל שהמטלות יעסקו בפרטים ספציפיים, נדירים, מקומיים ועדכניים, כך ירד הסיכוי לקבל מענה מהכלים. לדוגמה, הגרסה החינמית של Chat GPT מאומנת נכון להיום על מידע עדכני עד לספטמבר 2021, ובעיקר באנגלית. כך שמיקוד המטלה במאמרים עדכניים מאוד או בתופעות לוקליות, יקטין את הסבירות שניתן יהיה להתבסס באופן מלא על הכלי ולעמוד באופן מיטבי בדרישות המטלה.     

 

רשימת מקורות: 

  1. Kramer, Z. (2022, December). What Could Chat GPT Mean For Students And Universities? FreshEred.com. Retrieved from https://www.freshered.com/what-could-chat-gpt-mean-for-students-and-universities/ 
  2. Ryan Watkins Professor of Educational Technology Leadership, and Human-Technology Collaboration, at George Washington University in Washington DC. 
  3. Kramer Zoe graduated from Cardiff University with a degree in Journalism, Media, and English Literature. 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות יש לפנות למערכת הפניות >>