טכנולוגיות AI בהוראה
כלי בינה מלאכותית יוצרת (Gen AI) מסוגלים לבצע משימות רבות שמשולבות כיום כחלק ממטלות ועבודות הניתנות לסטודנטים: אינטגרציה של מידע ממקורות שונים, סיכום, העלאת שאלות ורעיונות, ניתוח, השוואה, כתיבת קוד ועוד.
הסתייעות בכלי AI בביצוע מטלות
תאמו ציפיות בנוגע לשימוש מושכל בכלים – אם שימוש בכלי AI רלוונטי למטלות הקורס, רצוי לשוחח עם הסטודנטים והסטודנטיות על שימוש מושכל בכלים אלו. חשוב להביא לידיעתם כי הכלים לא תמיד מתבססים על מידע מלא או מעודכן, והפרשנות המוצגת בהם אינה בהכרח מדויקת. כדאי לחדד בכיתה ובסילבוס, כי גם אם נעזרו בכלי AI בביצוע מטלה, האחריות המלאה על תיקוף המידע וביסוסו היא שלהם1.
הצהרת שימוש בכלי AI – בעת הגשת מטלה, ניתן להנחות את הסטודנטים והסטודנטיות לצרף לתוצרים הצהרה לגבי מהות השימוש בכלי AI. הצהרה שכזו יכולה להסב את תשומת ליבם לתרומה שלהם לתוצר הלמידה, ויכולה לסייע לכם בהערכת התוצר ובהבנת תהליכי החשיבה ואופן העבודה של הסטודנטים והסטודנטיות.
קישור לפורמט מומלץ להצהרה על שימוש בכלי בינה מלאכותית (AI) בביצוע מטלות
דוגמאות לשימוש בטופס ההצהרה:
דוגמה 1: שימוש בכלי AI להעלאת רעיונות
שם הכלי: |
ChatGPT3.5 |
מטרת השימוש: כיצד השימוש בכלי AI סייע לחשיבה/כתיבה/עיצוב וכו' |
העלאת רעיונות |
Prompt אחרון שהביא לתוצר |
Three main ideas why business ethics are important in 6 sentences |
קישור לדיאלוג עם הכלי או מידע נוסף |
Business ethics is crucial for maintaining a positive reputation, as ethical behavior establishes trust with customers, investors, and stakeholders, fostering loyalty and enhancing brand value. Moreover, ethical conduct mitigates legal and regulatory risks, ensuring compliance with laws and reducing the potential for legal consequences and financial penalties. In the realm of human resources, business ethics contributes to a positive work culture, boosting employee morale, motivation, and productivity. A workplace that upholds ethical standards is more likely to attract and retain talent, as employees seek organizations that align with their values. Furthermore, ethical practices are instrumental in risk management, helping businesses navigate complex global markets and avoid reputational damage associated with unethical behavior. Ultimately, business ethics is not just a moral imperative but a strategic necessity for long-term success, offering a foundation for trust, legal resilience, and a positive organizational culture. |
דוגמה 2: שימוש בכלי AI ליצירת תרשים
שם הכלי: |
ChatGPT4 |
מטרת השימוש:כיצד השימוש בכלי AI סייע לחשיבה/כתיבה/עיצוב וכו' |
יצירת גרף להדגים את התוצאות |
Prompt האחרון שהביא לתוצר |
Create a line graph of 5 sessions with standard deviation to the mean. Title x-axis session and y-axis Reaction Time in msec |
קישור לדיאלוג עם הכלי או מידע נוסף |
|
הצגת 'השיחה' עם הכלי – כחלק מהנחיות המטלה, ניתן להתאים את הצהרת השימוש, ולבקש מהסטודנטים ומהסטודנטיות לצרף את השיחה המלאה שהתנהלה עם הכלי. כדי לייצא את השיחה מהצ'אט לקישור יש להיעזר בתוסף sharegpt.
פיתוח חשיבה ביקורתית בעזרת כלי AI
הערכת תוצרי ה-AI בעזרת קריטריונים – כדי לפתח חשיבה ביקורתית בעת שימוש בכלי AI, ניתן להנחות את הסטודנטים והסטודנטיות לפנות תחילה ל-ChatGPT או לכלי אחר, ולקבל ממנו תשובה ראשונית לשאלה שהגדרנו. נבקש מהם לנסח קריטריונים להערכת התשובה של הכלי, או נספק להם קריטריונים כאלו מראש. המטלה עצמה תתמקד בבחינת הפלט של הכלי לאור הקריטריונים שהוגדרו, ובאיתור הנקודות העיוורות או הבעיות הקיימות בטקסט, לצד איתור הנקודות שעונות באופן מוצלח לדרישות המטלה1.
דוגמה למטלה במקצועות הבריאות המשלבת ChatGPT / ד"ר סמדר פתאל
שאלה מתוך המטלה המקורית:
כיצד היכולות השפתיות יבואו לידי ביטוי בהתחשב בפרופיל הקוגנטיבי של ילדים עם תסמונת וילאמס? ענו בהסתמך על הספרות הרלוונטית בנושא.
בעקבות כניסתו של ה-ChatGPT ד"ר פתאל ערכה את השאלה, לאחר בחינת השאלה בצ'אט.
הנוסח העדכני של השאלה:
-
בדקו את המענה לשאלה באמצעות ChatGPT
-
האם היכולות הקוגניטיביות שמתוארות תואמות למה שלמדתם עד כה?
-
האם על סמך מה שלמדתם בקורס על הקשר בין יכולות קוגנטיביות ליכולות שפה, המידע שהוצג בצ'אט אמין בעיניכם?
-
עד כמה להערכתכם התשובה שניתנה מקיפה את כל המרכיבים של הפרופיל השפתי?
-
ציינו נושא אחד שכדאי להתעמק בו מפני שהוא משמעותי לפרופיל השפתי, שאלו את הצ'אט על כך. האם התקבל מידע נוסף שהוא בעל ערך לתוכן?
-
שאלו את הצ'אט מה היו המקורות בהם השתמש בכדי לענות על השאלות, בחנו את המקורות, האם הם קיימים ומהימנים?
שיפור ודיוק התוצרים – גם ללא קריטריונים מוגדרים, ניתן לבקש לצרף למטלה המוגשת תיאור של הבעיות שזיהו בתוצרים של הכלי, פירוט ההתאמות שביצעו לאורן, ומקורות המידע הנוספים עליהם נסמכו.
הצגת התוצר – כדי לעודד לקיחת אחריות על התוצר המוגש, ניתן גם לבקש מהסטודנטים/ות להציג בעל פה/בסרטון וידאו את התוצר, דבר שידרוש בקיאות והבנה.
צמצום השימוש בכלי AI ומיקוד נוסח מטלות
אם במסגרת הקורס ישנה חשיבות רבה להתייחסות אותנטית של הסטודנט/ית בביצוע המטלה, ונרצה לצמצם את השימוש בכלי AI ליצירת תוכן – ניתן למקד את התוצר המבוקש במטלה. ככל שהמטלות יעסקו בפרטים ספציפיים, נדירים, מקומיים ועדכניים, כך ירד הסיכוי לקבל מענה מהכלים. לדוגמה, הגרסה החינמית של Chat GPT מאומנת נכון להיום על מידע עדכני עד לספטמבר 2021, ובעיקר באנגלית. כך שמיקוד המטלה במאמרים עדכניים מאוד או בתופעות לוקליות, יקטין את הסבירות שניתן יהיה להתבסס באופן מלא על הכלי ולעמוד באופן מיטבי בדרישות המטלה.
רשימת מקורות:
- Kramer, Z. (2022, December). What Could Chat GPT Mean For Students And Universities? FreshEred.com. Retrieved from https://www.freshered.com/what-could-chat-gpt-mean-for-students-and-universities/
- Ryan Watkins Professor of Educational Technology Leadership, and Human-Technology Collaboration, at George Washington University in Washington DC.
- Kramer Zoe graduated from Cardiff University with a degree in Journalism, Media, and English Literature.