המלצות לשיעור הראשון

מצב מלחמה או חירום מציב בפנינו התמודדויות קשות במיוחד. כדי לאפשר לכמה שיותר סטודנטים וסטודנטיות ללמוד במצב חירום באופן מיטבי, יש צורך בהתאמת הלמידה. 

עמוד זה מציג מידע אודות הוראה בחירום וכלים מעשיים לתכנון הקורס, שיחת הפתיחה בשיעור הראשון והתנהלות לאורך הסמסטר.

להורדת כלי עזר לפתיחת הסמסטר ולהוראה בעת מלחמה:

 

בשיעור הראשון בכל קורס נקדיש זמן להצגת הקורס וליצירת חוזה משותף עם הסטודנטיות והסטודנטים לגבי אופן הלימוד בו. בקורס המתקיים בעת מלחמה, השיעור הראשון מקבל משנה חשיבות.

 

כולנו תוהים מניין יהיה לנו קשב להוראה או ללמידה, ואיך נצליח לגייס את הכוחות הנדרשים לתהליך קוגניטיבי עמוק כאשר הפניות הרגשית והקוגניטיבית שלנו ללמידה מוגבלת מאוד. לכן במהלך השיעור הראשון מומלץ להשקיע זמן בשיחה עם הסטודנטים והסטודנטיות במהלכה ניצור מרחב בטוח עבור הלומדים – הן פיזי והן מנטלי, נסביר כיצד נלמד בתקופה כזו ומדוע הלמידה יכולה דווקא לסייע להתמודדות נפשית בריאה בעת זו. 

אורך השיחה: 20-10 דקות 

 

 

 

הנחות מוצא

  • אנחנו בעת מלחמה – אי אפשר שלא להתייחס לכך. חשוב להכיר במורכבות המצב, ולתת תוקף לתחושות הנלוות לו. היבטים מסוימים של האירוע הטראומטי עלולים להמשיך להתקיים לאורך זמן, כך שאין להתייחס אל הקושי וההתמודדות כאל נחלת העבר.
  • הכיתה מגוונת – בכיתה יושבים סטודנטיות וסטודנטים שחוו את המצב בדרכים שונות – חלקם נפגעו, נלחמו, איבדו את היקר להם מכל או נחשפו לאירועים מטלטלים. עוצמת החוויה שונה מסטודנט לסטודנט. כך גם יש מגוון של דעות ותפיסות כבכל כיתה, אך בעת מלחמה הקיטוב עלול להתעצם. המודעות שלנו למגוון זה צריכה לגבור. 
  • רב הסטודנטים הם בעלי חוסן נפשי – כמו רב האוכלוסייה, גם הסטודנטיות והסטודנטים יצליחו להתמודד עם האירועים הקשים בעזרת הכוחות הפנימיים שלהם ובעזרת תמיכה מהמעגלים השונים אליהם הם משתייכים.  
  • הלמידה יכולה לקדם בריאות נפשית – עבור רבים, העיסוק בלמידה ובחשיבה רציונלית דווקא בתקופות מורכבות, מבורך. הלימודים יכולים לספק תחושה של התקדמות ונורמליות, ונותנים סיבה להיות פעילים וחיוניים. יש ערך בשיח ובמחשבה על נושאים שאינם קשורים למלחמה ולהשלכותיה.
  • הסטודנטים צריכים איזון בין תמיכה מאיתנו לבין שמירה על סטנדרט אקדמי – בתקופת מלחמה נדרשת אמפתיה והתחשבות בצרכי הסטודנטיות והסטודנטים. יחד עם זאת ברצונם לרכוש השכלה אקדמית, ומתפקידנו ללמד אותם ואותן, להציב סטנדרט אקדמי נדרש, לבנות את המסוגלות שלהן ושלהם ולהאמין ביכולותיהם. כל זאת תוך התחשבות והתאמה למצב הייחודי בו כל אחד ואחת מהם נמצאים.

 

ראשי פרקים לשיחת פתיחה

זוהי המלצה למהלך שיחת הפתיחה בשיעור הראשון. יחד עם זאת חשוב שהשיחה תהיה אותנטית מגרונכם. לכן, אמצו את הרעיונות אליהם אתם מתחברים, ובחרו, כמובן, במילים נוחות וטבעיות עבורכם ועבורכן.  

 

1. הצגה עצמית והתייחסות אישית למלחמה

בפתח השיעור הציגו את עצמכם ועצמכן, כבכל קורס. בקורס בעת מלחמה, ההמלצה היא להתייחס למצב האנושי המורכב שחווינו ועוד חווים. לשיקולכם עד כמה לחשוף את החוויה האישית שלכם. אם בחרתם לספר עליה, בחרו בקפידה את המילים שמא תיאורים מסוימים עלולים לעורר תחושות קשות אצל חלק מהסטודנטים והסטודנטיות (טריגר), או עלולים ליצור קיטוב או התנגדות בקרב מי שמחזיקים בדעות שונות או תפיסות שונות משלכם.  

שלבו בדבריכם מסרים מחזקים ומעודדים על הבחירה להתחיל ללמוד או לחזור אל ספסל הלימודים.  

דוגמה מהפקולטה למשפטים   אני שמחה שאתם ואתן כאן, שהצלחתם לייצר את התנאים ואת הכוונה להמשיך את הלימודים. יש כאלה שנבצר מהם להיות כאן היום. הפקולטה שלנו איבדה שני סטודנטים שעמדו להתחיל את שנה א׳, עמרי בלקין ז״ל ואברהם טיברג ז״ל. קרובי משפחה של סטודנטים ושל חברי סגל נרצחו, נפלו בקרב, נחטפו או עדיין נעדרים. רבים שנרשמו לקורס הזה נמצאים כעת בשירות מילואים, ואם לא הם אז בני או בנות זוגם, ומדגימים הקרבה ואומץ שאין להם שיעור. אחרים פונו מבתיהם בדרום הארץ או בצפונה, או מטפלים בילדים או באחרים הזקוקים לסיוע, משרתים בצוותי חירום, או נרתמו למאמץ האזרחי האדיר שגם הוא מאפיין את המלחמה הזאת.   מתוך קורס של ד"ר יופי תירוש

 

בנקודה זו, ייתכן שתרצו לאפשר שיח פתוח עם הסטודנטים והסטודנטיות כך שיוכלו לחלוק ולשתף בחוויותיהם. ככלל, המלצתנו היא לא לפתוח בשיחה העוסקת בתחושות וברגשות הסטודנטים והסטודנטיות, אם אינכם מרגישים כי בידיכם כלים מתאימים לניהול השיחה. יש לקחת בחשבון כי הסיטואציה רגישה מאוד, וכי עיסוק בפן הרגשי ללא כלים מתאימים עלול להצית שיח סוער בכיתה או להעמיק רגשות של חרדה, כעס, או קושי. לצד זאת, אם תבחרו לנהל שיחה כזו, מומלץ להסתייע בהנחיות שגובשו על ידי צוות מקצועי ומיומן מבית הספר לעבודה סוציאלית.

 

 

2. מה נעשה באוניברסיטה לטובת המאמץ המלחמתי

חשיפה לנעשה בארגון שאנו משתייכים אליו מגבירה את המחוברות לארגון, ומייצרת תחושות שייכות וגאווה. בהתאם למה שהסטודנטים כבר שמעו וחוו (בשיחות קודמות), תוכלו להציג מה נעשה ברמות השונות – באוניברסיטה, בפקולטה, בבית הספר או בחוג כתלות ברלוונטיות אליכם או אל הקורס. תוכלו כמובן להדגיש יוזמות שאתן או אתם מחוברים אליהן יותר ולעודד מעורבות של הסטודנטים והסטודנטיות. 

דוגמה מהפקולטה למשפטים: בשבועות שחלפו מאז השבת הנוראה של ה-7 באוקטובר, עסקנו בפקולטה ובאוניברסיטה במיפוי מצבה של הקהילה שלנו ובשמירה עליה, ובהיערכות לקיום הלימודים גם בתנאים הקשים שנוצרו... האוניברסיטה הפעילה במהירות מערך של סיוע כלכלי ונפשי, ויצרה פלטפורמות התנדבות בזירות השונות הממקסמות את תחומי המומחיות בקמפוס. תיעוד של עדויות במחלקה להיסטוריה, ארגון פעילויות ושיעורים מקוונים לילדים, מערכי סיוע נפשי, וריכוז מתנדבות ומתנדבים בחקלאות ובתחומים אחרים. רשויות האוניברסיטה גם מתמודדות עם התבטאויות בלתי הומניות, מסיתות או אלימות כלפי סטודנטים ומרצים, וגיבשו תגובות מושכלות בתוך סערת הרגשות הקשים והעצבים החשופים.  מתוך קורס של ד"ר יופי תירוש

 

 

3. איך אפשר ללמוד עכשיו, ולמה בכל זאת כדאי?

איך מפנים קשב ללימודים בזמן מלחמה? כשהמחשבות נודדות והראש טרוד בעניינים קיומיים, למה כדאי בכל זאת לחזור ללימודים? איך החזרה לשגרה תורמת לחוסן ואף עוזרת לצמוח מתוך הקושי? 

  • במצבי משבר חזרה לפעילות מועילה – היותנו פעילים בערוצים הקוגניטיביים ולא בערוצים הרגשיים עוזרת להפחית תחושות של איום וחרדה, ולהגביר תחושה של שליטה ומסוגלות עצמית.
  • בתקופה כזו טוב להיות יחד – הספרות בתחום הטראומה והמשבר מדגישה את חשיבות התמיכה החברתית, ובכיתה ובאוניברסיטה הסטודנטים לא לבד. אפשר לחלוק ולשתף בתחושות, פשוט להיות יחד או להעזר בנו, המרצים והמרצות או בשירותים שמציעה האוניברסיטה.
  • כוחה של קהילה – עודדו את הסטודנטים לסייע אחד לשני במהלך הקורס, בלמידה, בהשלמת החומר. הציעו להם לפתוח קבוצת ווטסאפ בה הם יוכלו לארגן קבוצות למידה. באופן כללי, עודדו את הסטודנטים להתעניין ולדאוג זה לזה.
  • היום שאחרי – בנקודת זמן זו אולי קשה להביט קדימה אל מעבר לתקופת המלחמה, אך ביום שאחרי הם ישמחו שלא קפאו על השמרים, והמשיכו לפתח את עצמם מבחינה אקדמית אל עבר קריירה בוגרת. 
  • ידע זה כח – אם תכני הקורס מתקשרים לתקופה זו, כדאי להסביר כיצד הלימוד בקורס תורם להבנה של הסטודנטים את התקופה שבה אנחנו נמצאים, או תורם להבניית המשך החיים שלנו כאן בצורה טובה ובטוחה יותר.  

דוגמה מהפקולטה למשפטים: הקורס שלנו עוסק בדיני איסור אפליה. אתם עשויים להרגיש שנושאי הלימוד לא קשורים למצב הנוכחי, כשייכים לימי שגרה. ואכן, נראה שלא פשוט להתעמק כעת בעקרונות שבבסיס האיסור על אפליה בתעסוקה או בחוזים לאספקת מוצרים או שירותים, וגם בכללים משפטיים כמו נטלי הראיה או הגבולות שעליהן חלים דיני איסור האפליה. אז למה אנחנו כאן? למה אנחנו בכל זאת לומדים עכשיו, גם בתוך המשבר והאתגרים הגדולים? אני רוצה להציע שתי סיבות.    ראשית, לעצם הדבקות בתכניות שלנו, התכנית להשלים תואר במשפטים, וחשוב מכך – כוונותינו ללמוד ולקבל עוד ידע וכלים שיעמיקו את יכולתנו להבין את העולם, יש ערך שמסמל את ניצחון הרוח האנושית על הטרור המפלצתי. גם לו היינו לומדים אכדית או אסתטיקה של שירה יפנית, נושאים ״לא מעשיים״, מגע עם היצירה והמחשבה האנושית על כל היבטיה – האסתטיים, האתיים, המדעיים והפוליטיים – הוא בעיניי אחד מעיקרי הטעם לקיום האנושי אם לא העיקרי שבהם. אנחנו נלחמים על החיים, אבל לא רק על ההישרדות הפיזית, אלא על האפשרות לחיות חיים בעלי משמעות.    ושנית, גם ברעום התותחים, המשפט נמצא איתנו. המשפט הוא אחד הרכיבים האלמנטריים של חיינו, שמאפשרים לנו לתפקד ולהתארגן כחברה, ביחסים שלנו עם מוסדות ועם אנשים אחרים. הרלוונטיות של המשפט בזמן כזה איננה רק בהיבט של דיני לחימה, אלא גם בשאלות רבות אחרות שמתעוררות בימים אלה. כמו למשל היקפו של חופש הביטוי גם בתקופה סוערת, סמכויות הממשלה לנהל את הלחימה ולנקוט בצעדי חירום, זכויות המשרתים במילואים והנפגעים מול מעסיקיהם, זכויות העובדים המוצאים לחל״ת, פיצויים ממס רכוש, ועוד ועוד.  מתוך הקורס של ד"ר יופי תירוש

בנקודה זו, אפשר לפצל את השיחה לשני חלקים. עד כאן חלקה הראשון. כעת נפנה ללמידת תכני השיעור הראשון, ונמשיך את השיחה לקראת סוף השיעור (חשוב להשאיר לפחות רבע שעה להמשך השיחה). 

   

 

4. איך נלמד בקורס והתאמות ייחודיות לתקופה

בשלב זה נספר לסטודנטים ולסטודנטיות על אופן הלמידה בקורס, מהן דרישות הקורס וכיצד תתבצע ההערכה. כבכל קורס, זה המקום להדגיש מה הסטודנטים והסטודנטיות צריכים לעשות כדי להצליח בקורס, ומה אנחנו נעשה כדי לעזור להם להצליח. בתקופה רגישה זו, נמליץ לשקול מחדש את דרישות הקורס ואופני הלמידה, ובמידת הצורך לבצע התאמות בקורס. חשוב לשקף לסטודנטים את ההתאמות שנעשו ולהסביר את הרציונל מאחוריהן.  

עקרונות לביצוע התאמות בקורס: 

  • גמישות באופן הלמידה – היות שסטודנטים עלולים להפסיד שיעורים בגין תרומתם למאמץ המלחמתי, או עקב התמודדות עם תהליכים רגשיים מורכבים, כדאי לאפשר לסטודנטים גמישות מירבית כך שיוכלו להשלים חומר שפספסו בדרכים שונות – הקלטת השיעורים, סרטונים קצרים בהפקה עצמית, סיכומי שיעור, מצגות מפורטות ועוד.
  • הפחתת העומס – במידה שלוח הזמנים יכפה סמסטר מקוצר, יש להערך לכך באמצעות הפחתת תכנים בקורס. מומלץ להמנע מהעברת כמות זהה של חומר באופן מרוכז. כדאי להתייעץ עם גורמים ממונים ביחידה האקדמית לגבי עדכון תכני הקורס.  בנוסף, ניתן להפחית את העומס באמצעות הפחתת מטלות או מתן בחירה בין מספר מטלות.
  • נגישות מקסימלית – בתקופה זו הנוכחות והנגישות שלכם ושלכן נדרשת יותר מאשר בימי שגרה. נמליץ להגביר את נגישותכם לסטודנטים באופן שמתאים לכם, לדוגמה, ניתן להוסיף שעות קבלה, להציע שעות השלמה או לפתוח ערוץ דיגיטלי פעיל (מומלץ ביישומים שבהם הסטודנטים נמצאים כגון ווטסאפ).  

דוגמה מהפקולטה למשפטים: המתרגל ואני עברנו על תכנית הקורס ושינינו אותה לאור המצב החדש. צמצמנו את קריאת החובה למינימום ההכרחי להבנת התחום, וגם שינינו חלק מחומרי הלימוד כך שיתאימו למצב הנוכחי כדי ללמוד כיצד דיני איסור אפליה יכולים לשרת את ההתמודדות שלנו בעת הזאת. עברו נא על נושאי השיעורים, ואם תחשבו על סוגיה שנראית רלוונטית לימים אלה, אתם מוזמנים ומוזמנות לדבר איתנו ולהציע חומרי קריאה – חקיקה, פסיקה או מאמרים רלוונטיים.     לפי החלטת האוניברסיטה, כל השיעורים יוקלטו ויהיו נגישים למי שלא יכולים להשתתף בהם. אני מעודדת אתכם לסייע זה לזה בסיכומים, בדיון משותף בעבודות ובהתכוננות לבחינה. המתרגל ואני זמינים לכל שאלה באתר הקורס או במייל, או בפגישה אישית.    מתוך קורס של ד"ר יופי תירוש

    

 

5. יצירת מרחב בטוח ללמידה

לבסוף, נדגיש את החשיבות שביצירת מרחב בטוח ללמידה בקורס שלנו, הן מבחינה פיזית והן מבחינה מנטלית.  

בטחון פיזי – בטיחותכם ובטיחות הסטודנטים היא החשובה ביותר. אם אתם מלמדים בקמפוס הסבירו לסטודנטים היכן המרחבים המוגנים והיכן היציאות מהכיתה. הסבירו שחשוב לצאת באופן מסודר ועל פי הנחיות הביטחון כדי לאפשר לכל הסטודנטים להגיע במהרה למרחב המוגן. בלחיצה על קישור זה ניתן למצוא את הנחיות הביטחון ופירוט המרחבים המוגנים.  

אם אתם מלמדים בזום, וודאו שהסטודנטים שלכם מוגנים ובטוחים, שאלו אם הם נמצאים במרחב מוגן או שיש בקרבתם מרחב כזה. הסבירו שיתכנו אזעקות במהלך השיעור במקומות שונים בארץ. במקרה כזה הנחו אותם לצאת במיידי למרחב המוגן. הזכירו שהשיעור מוקלט כדי לאפשר השלמה של החומר. הסבירו שבמקרה שלכם תהיה אזעקה אתם תצאו למרחב המוגן ואם יתאפשר תמשיכו את השיעור לאחר היציאה ממנו. אם השיעור לא ימשיך להתקיים, הסבירו לסטודנטים כיצד יקבלו עדכון על השלמת החומר. 

הגדרת גבולות השיח – בתקופה זו חשוב להגדיר את נורמות השיח בכיתה, בייחוד בקורסים מרובי דיונים העוסקים בנושאים בעלי זיקה לתקופה רגישה זו. נרצה שכל הסטודנטים והסטודנטיות יחושו שהכיתה היא מרחב בטוח הן לדוברים והן לשומעים. הסבירו כי יש מקום למגוון דעות ועמדות, עם זאת לא נקבל אמירות אלימות, מכלילות או גזעניות, ולא נאפשר שימוש בנימה המזלזלת בדעות לגיטימיות אחרות.   

להעמקה – מדריך לאקדמיה: כלים להתמודדות עם אתגרים בזמנים מתוחים. אקורד 

דוגמה מהפקולטה למשפטים: כמו החברה הישראלית, גם אנחנו כאן בקמפוס ובכיתה שונים מבחינת הדרכים והעוצמות שבהם תפסה אותנו המלחמה. כולנו הושפענו ונפגענו, אבל במידה שונה ובדרכים שונות. אנחנו גם מגוונים מבחינת השקפת העולם שלנו... חשוב להדגיש: באוניברסיטה ובכיתה הזאת יש מקום לכל העמדות, גם לשאלות קשות ולדעות לא פופולריות, כל עוד הן ענייניות ולא מובאות כפרובוקציה לצורך פרובוקציה, מובעות באופן המכבד את הדוברת ואת השומעים, מנומקות, ולא מהוות הסתה.    ההערכה שלי כלפיכם והציון שלכם לא ייפגעו בשום אופן גם אם עמדותיכם המובעות בכיתה או במטלות הקורס שונות משלי. לא על עמדות אתם נמדדים, אלא על שליטה בידע המשפטי והתיאורטי הרלוונטי ועל יישומו באופן מנומק שמדגים חשיבה עצמאית ויכולת בניית דיון שיטתי המוצג באופן בהיר. דיון ענייני, מכבד וקשוב – גם אם נוקב – מבעד למחלוקות והבדלי הגישות הוא חיוני כדי שנצליח במטרתנו ללמוד יחד.   מתוך קורס של ד"ר יופי תירוש

 

 

6. סיכום והעברת מסר מחזק

  • בסיכום השיחה מומלץ להזמין את כל מי שמתמודד עם מורכבויות שונות לפנות אליכם באופן אישי. גם בשגרה פנייה זו חשובה כדי לאפשר לבעלי מוגבלויות ומיעוטים שונים להעלות בפניכם את הצרכים שלהם. בתקופת מלחמה הזמנה זו חשובה כפליים.  
    לדוגמה: "כל מי שמתמודד עם אתגרים במהלך הלמידה או בכלל, אשמח שתפנו אלי באופן פרטי – בתום השיעור או כתבו לי מייל, ואנסה לסייע כמיטב יכולתי."
  • שלבו במצגת שקף שכולל מידע על ערוצי התמיכה שמציעה האוניברסיטה – לחצו כאן להורדת שקף ערוצי תמיכה לדוגמה 
  • חתמו במסר מחזק שמעודד חוסן.  

דוגמה מהפקולטה למשפטים: למרות ההתמודדות הקשה של כולנו בחזיתות השונות של חיינו, אני מאחלת לכולנו שנצליח לייצר את התנאים ללמידה בעלת ערך, שתיתן לנו כלים מקצועיים ואישיים להמשיך את חיינו ולהשתתף במאמץ לאחות את הפצעים ולבנות מחדש את המדינה והחברה שלנו מהשבר הנורא.    קדימה, בואו נתחיל.  מתוך קורס של ד"ר יופי תירוש

 

 

 

בהצלחה בסמסטר! 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>