המלצות לשיעור הראשון
מצב מלחמה או חירום מציב בפנינו התמודדויות קשות במיוחד. כדי לאפשר לכמה שיותר סטודנטים וסטודנטיות ללמוד במצב חירום באופן מיטבי, יש צורך בהתאמת הלמידה.
עמוד זה מציג מידע אודות הוראה בחירום וכלים מעשיים לתכנון הקורס, שיחת הפתיחה בשיעור הראשון והתנהלות לאורך הסמסטר.
להורדת כלי עזר לפתיחת הסמסטר ולהוראה בעת מלחמה:
- לחצו כאן להורדת שקופית ערוצי סיוע
- לחצו כאן להורדת פורמט לסילבוס
- לחצו כאן להורדת מפת קורס ושיעור
- לחצו כאן להורדת מרחבים מוגנים בקמפוס
בשיעור הראשון בכל קורס נקדיש זמן להצגת הקורס וליצירת חוזה משותף עם הסטודנטיות והסטודנטים לגבי אופן הלימוד בו. בקורס המתקיים בעת מלחמה, השיעור הראשון מקבל משנה חשיבות.
כולנו תוהים מניין יהיה לנו קשב להוראה או ללמידה, ואיך נצליח לגייס את הכוחות הנדרשים לתהליך קוגניטיבי עמוק כאשר הפניות הרגשית והקוגניטיבית שלנו ללמידה מוגבלת מאוד. לכן במהלך השיעור הראשון מומלץ להשקיע זמן בשיחה עם הסטודנטים והסטודנטיות במהלכה ניצור מרחב בטוח עבור הלומדים – הן פיזי והן מנטלי, נסביר כיצד נלמד בתקופה כזו ומדוע הלמידה יכולה דווקא לסייע להתמודדות נפשית בריאה בעת זו.
אורך השיחה: 20-10 דקות
הנחות מוצא
- אנחנו בעת מלחמה – אי אפשר שלא להתייחס לכך. חשוב להכיר במורכבות המצב, ולתת תוקף לתחושות הנלוות לו. היבטים מסוימים של האירוע הטראומטי עלולים להמשיך להתקיים לאורך זמן, כך שאין להתייחס אל הקושי וההתמודדות כאל נחלת העבר.
- הכיתה מגוונת – בכיתה יושבים סטודנטיות וסטודנטים שחוו את המצב בדרכים שונות – חלקם נפגעו, נלחמו, איבדו את היקר להם מכל או נחשפו לאירועים מטלטלים. עוצמת החוויה שונה מסטודנט לסטודנט. כך גם יש מגוון של דעות ותפיסות כבכל כיתה, אך בעת מלחמה הקיטוב עלול להתעצם. המודעות שלנו למגוון זה צריכה לגבור.
- רב הסטודנטים הם בעלי חוסן נפשי – כמו רב האוכלוסייה, גם הסטודנטיות והסטודנטים יצליחו להתמודד עם האירועים הקשים בעזרת הכוחות הפנימיים שלהם ובעזרת תמיכה מהמעגלים השונים אליהם הם משתייכים.
- הלמידה יכולה לקדם בריאות נפשית – עבור רבים, העיסוק בלמידה ובחשיבה רציונלית דווקא בתקופות מורכבות, מבורך. הלימודים יכולים לספק תחושה של התקדמות ונורמליות, ונותנים סיבה להיות פעילים וחיוניים. יש ערך בשיח ובמחשבה על נושאים שאינם קשורים למלחמה ולהשלכותיה.
- הסטודנטים צריכים איזון בין תמיכה מאיתנו לבין שמירה על סטנדרט אקדמי – בתקופת מלחמה נדרשת אמפתיה והתחשבות בצרכי הסטודנטיות והסטודנטים. יחד עם זאת ברצונם לרכוש השכלה אקדמית, ומתפקידנו ללמד אותם ואותן, להציב סטנדרט אקדמי נדרש, לבנות את המסוגלות שלהן ושלהם ולהאמין ביכולותיהם. כל זאת תוך התחשבות והתאמה למצב הייחודי בו כל אחד ואחת מהם נמצאים.
ראשי פרקים לשיחת פתיחה
זוהי המלצה למהלך שיחת הפתיחה בשיעור הראשון. יחד עם זאת חשוב שהשיחה תהיה אותנטית מגרונכם. לכן, אמצו את הרעיונות אליהם אתם מתחברים, ובחרו, כמובן, במילים נוחות וטבעיות עבורכם ועבורכן.
1. הצגה עצמית והתייחסות אישית למלחמה
בפתח השיעור הציגו את עצמכם ועצמכן, כבכל קורס. בקורס בעת מלחמה, ההמלצה היא להתייחס למצב האנושי המורכב שחווינו ועוד חווים. לשיקולכם עד כמה לחשוף את החוויה האישית שלכם. אם בחרתם לספר עליה, בחרו בקפידה את המילים שמא תיאורים מסוימים עלולים לעורר תחושות קשות אצל חלק מהסטודנטים והסטודנטיות (טריגר), או עלולים ליצור קיטוב או התנגדות בקרב מי שמחזיקים בדעות שונות או תפיסות שונות משלכם.
שלבו בדבריכם מסרים מחזקים ומעודדים על הבחירה להתחיל ללמוד או לחזור אל ספסל הלימודים.
בנקודה זו, ייתכן שתרצו לאפשר שיח פתוח עם הסטודנטים והסטודנטיות כך שיוכלו לחלוק ולשתף בחוויותיהם. ככלל, המלצתנו היא לא לפתוח בשיחה העוסקת בתחושות וברגשות הסטודנטים והסטודנטיות, אם אינכם מרגישים כי בידיכם כלים מתאימים לניהול השיחה. יש לקחת בחשבון כי הסיטואציה רגישה מאוד, וכי עיסוק בפן הרגשי ללא כלים מתאימים עלול להצית שיח סוער בכיתה או להעמיק רגשות של חרדה, כעס, או קושי. לצד זאת, אם תבחרו לנהל שיחה כזו, מומלץ להסתייע בהנחיות שגובשו על ידי צוות מקצועי ומיומן מבית הספר לעבודה סוציאלית.
2. מה נעשה באוניברסיטה לטובת המאמץ המלחמתי
חשיפה לנעשה בארגון שאנו משתייכים אליו מגבירה את המחוברות לארגון, ומייצרת תחושות שייכות וגאווה. בהתאם למה שהסטודנטים כבר שמעו וחוו (בשיחות קודמות), תוכלו להציג מה נעשה ברמות השונות – באוניברסיטה, בפקולטה, בבית הספר או בחוג כתלות ברלוונטיות אליכם או אל הקורס. תוכלו כמובן להדגיש יוזמות שאתן או אתם מחוברים אליהן יותר ולעודד מעורבות של הסטודנטים והסטודנטיות.
3. איך אפשר ללמוד עכשיו, ולמה בכל זאת כדאי?
איך מפנים קשב ללימודים בזמן מלחמה? כשהמחשבות נודדות והראש טרוד בעניינים קיומיים, למה כדאי בכל זאת לחזור ללימודים? איך החזרה לשגרה תורמת לחוסן ואף עוזרת לצמוח מתוך הקושי?
- במצבי משבר חזרה לפעילות מועילה – היותנו פעילים בערוצים הקוגניטיביים ולא בערוצים הרגשיים עוזרת להפחית תחושות של איום וחרדה, ולהגביר תחושה של שליטה ומסוגלות עצמית.
- בתקופה כזו טוב להיות יחד – הספרות בתחום הטראומה והמשבר מדגישה את חשיבות התמיכה החברתית, ובכיתה ובאוניברסיטה הסטודנטים לא לבד. אפשר לחלוק ולשתף בתחושות, פשוט להיות יחד או להעזר בנו, המרצים והמרצות או בשירותים שמציעה האוניברסיטה.
- כוחה של קהילה – עודדו את הסטודנטים לסייע אחד לשני במהלך הקורס, בלמידה, בהשלמת החומר. הציעו להם לפתוח קבוצת ווטסאפ בה הם יוכלו לארגן קבוצות למידה. באופן כללי, עודדו את הסטודנטים להתעניין ולדאוג זה לזה.
- היום שאחרי – בנקודת זמן זו אולי קשה להביט קדימה אל מעבר לתקופת המלחמה, אך ביום שאחרי הם ישמחו שלא קפאו על השמרים, והמשיכו לפתח את עצמם מבחינה אקדמית אל עבר קריירה בוגרת.
- ידע זה כח – אם תכני הקורס מתקשרים לתקופה זו, כדאי להסביר כיצד הלימוד בקורס תורם להבנה של הסטודנטים את התקופה שבה אנחנו נמצאים, או תורם להבניית המשך החיים שלנו כאן בצורה טובה ובטוחה יותר.
4. איך נלמד בקורס והתאמות ייחודיות לתקופה
בשלב זה נספר לסטודנטים ולסטודנטיות על אופן הלמידה בקורס, מהן דרישות הקורס וכיצד תתבצע ההערכה. כבכל קורס, זה המקום להדגיש מה הסטודנטים והסטודנטיות צריכים לעשות כדי להצליח בקורס, ומה אנחנו נעשה כדי לעזור להם להצליח. בתקופה רגישה זו, נמליץ לשקול מחדש את דרישות הקורס ואופני הלמידה, ובמידת הצורך לבצע התאמות בקורס. חשוב לשקף לסטודנטים את ההתאמות שנעשו ולהסביר את הרציונל מאחוריהן.
עקרונות לביצוע התאמות בקורס:
- גמישות באופן הלמידה – היות שסטודנטים עלולים להפסיד שיעורים בגין תרומתם למאמץ המלחמתי, או עקב התמודדות עם תהליכים רגשיים מורכבים, כדאי לאפשר לסטודנטים גמישות מירבית כך שיוכלו להשלים חומר שפספסו בדרכים שונות – הקלטת השיעורים, סרטונים קצרים בהפקה עצמית, סיכומי שיעור, מצגות מפורטות ועוד.
- הפחתת העומס – במידה שלוח הזמנים יכפה סמסטר מקוצר, יש להערך לכך באמצעות הפחתת תכנים בקורס. מומלץ להמנע מהעברת כמות זהה של חומר באופן מרוכז. כדאי להתייעץ עם גורמים ממונים ביחידה האקדמית לגבי עדכון תכני הקורס. בנוסף, ניתן להפחית את העומס באמצעות הפחתת מטלות או מתן בחירה בין מספר מטלות.
- נגישות מקסימלית – בתקופה זו הנוכחות והנגישות שלכם ושלכן נדרשת יותר מאשר בימי שגרה. נמליץ להגביר את נגישותכם לסטודנטים באופן שמתאים לכם, לדוגמה, ניתן להוסיף שעות קבלה, להציע שעות השלמה או לפתוח ערוץ דיגיטלי פעיל (מומלץ ביישומים שבהם הסטודנטים נמצאים כגון ווטסאפ).
5. יצירת מרחב בטוח ללמידה
לבסוף, נדגיש את החשיבות שביצירת מרחב בטוח ללמידה בקורס שלנו, הן מבחינה פיזית והן מבחינה מנטלית.
בטחון פיזי – בטיחותכם ובטיחות הסטודנטים היא החשובה ביותר. אם אתם מלמדים בקמפוס הסבירו לסטודנטים היכן המרחבים המוגנים והיכן היציאות מהכיתה. הסבירו שחשוב לצאת באופן מסודר ועל פי הנחיות הביטחון כדי לאפשר לכל הסטודנטים להגיע במהרה למרחב המוגן. בלחיצה על קישור זה ניתן למצוא את הנחיות הביטחון ופירוט המרחבים המוגנים.
אם אתם מלמדים בזום, וודאו שהסטודנטים שלכם מוגנים ובטוחים, שאלו אם הם נמצאים במרחב מוגן או שיש בקרבתם מרחב כזה. הסבירו שיתכנו אזעקות במהלך השיעור במקומות שונים בארץ. במקרה כזה הנחו אותם לצאת במיידי למרחב המוגן. הזכירו שהשיעור מוקלט כדי לאפשר השלמה של החומר. הסבירו שבמקרה שלכם תהיה אזעקה אתם תצאו למרחב המוגן ואם יתאפשר תמשיכו את השיעור לאחר היציאה ממנו. אם השיעור לא ימשיך להתקיים, הסבירו לסטודנטים כיצד יקבלו עדכון על השלמת החומר.
הגדרת גבולות השיח – בתקופה זו חשוב להגדיר את נורמות השיח בכיתה, בייחוד בקורסים מרובי דיונים העוסקים בנושאים בעלי זיקה לתקופה רגישה זו. נרצה שכל הסטודנטים והסטודנטיות יחושו שהכיתה היא מרחב בטוח הן לדוברים והן לשומעים. הסבירו כי יש מקום למגוון דעות ועמדות, עם זאת לא נקבל אמירות אלימות, מכלילות או גזעניות, ולא נאפשר שימוש בנימה המזלזלת בדעות לגיטימיות אחרות.
להעמקה – מדריך לאקדמיה: כלים להתמודדות עם אתגרים בזמנים מתוחים. אקורד
6. סיכום והעברת מסר מחזק
- בסיכום השיחה מומלץ להזמין את כל מי שמתמודד עם מורכבויות שונות לפנות אליכם באופן אישי. גם בשגרה פנייה זו חשובה כדי לאפשר לבעלי מוגבלויות ומיעוטים שונים להעלות בפניכם את הצרכים שלהם. בתקופת מלחמה הזמנה זו חשובה כפליים.
לדוגמה: "כל מי שמתמודד עם אתגרים במהלך הלמידה או בכלל, אשמח שתפנו אלי באופן פרטי – בתום השיעור או כתבו לי מייל, ואנסה לסייע כמיטב יכולתי." - שלבו במצגת שקף שכולל מידע על ערוצי התמיכה שמציעה האוניברסיטה – לחצו כאן להורדת שקף ערוצי תמיכה לדוגמה
- חתמו במסר מחזק שמעודד חוסן.
בהצלחה בסמסטר!