הנגשת תכני הקורס
מצב מלחמה או חירום מציב בפנינו התמודדויות קשות במיוחד. כדי לאפשר לכמה שיותר סטודנטים וסטודנטיות ללמוד במצב חירום באופן מיטבי, יש צורך בהתאמת הלמידה.
עמוד זה מציג מידע אודות הוראה בחירום וכלים מעשיים לתכנון הקורס, שיחת הפתיחה בשיעור הראשון והתנהלות לאורך הסמסטר.
להורדת כלי עזר לפתיחת הסמסטר ולהוראה בעת מלחמה:
- לחצו כאן להורדת שקופית ערוצי סיוע
- לחצו כאן להורדת פורמט לסילבוס
- לחצו כאן להורדת מפת קורס ושיעור
- לחצו כאן להורדת מרחבים מוגנים בקמפוס
בעת חירום, ישנה חשיבות גדולה להנגשה וארגון של תכני הקורס, כדי לאפשר לסטודנטים ולסטודנטיות להשלים תכנים באופן עצמי, או לחזור עליהם.
ישנם שני עקרונות המנחים את אופן הנגשת תכני הקורס ללמידה בעת חירום. העקרון הראשון הוא ארגון תכני הקורס להפחתת אי-ודאות ועומס בתהליך הלמידה. העקרון השני הוא התאמת חומרי הלימוד גם ללמידה עצמית ליצירת גמישות מרבית עבור הסטודנטים. תכנים אלו יוכלו לשמש את הסטודנטיות והסטודנטים שנאלצים להעדר מהשיעור או למי שחווה קשיי למידה בעת הזו.
ארגון אתר הקורס
אתר הקורס הוא העוגן אליו חוזרים כדי להשתלב בתהליך הלמידה. לפניכם כמה טיפים לארגון ולהתמצאות נוחה בו:
- מספור השיעורים באמצעות תאריך או מספר סידורי.
- יצירת אחידות במבנה של כל שיעור – הקפדה על סדר קבוע של רכיבי הלימוד (לדוגמה, באופן קבוע בתחילה תופיע מצגת השיעור, לאחר מכן הקלטה של השיעור, לאחריה מטלת הגשה ולבסוף חומרי העשרה).
- מתן שמות ברורים ומובחנים למשאבים ולפעילויות באתר, לדוגמה: 'מצגת שיעור X', 'מטלת סיכום מאמר Y' ועוד.
- הדגשה של תכני החובה באופן מובחן מתכני הרשות.
- הדגשה של המטלות לביצוע – גם אם המידע מופיע בסילבוס, הדגשה של המטלות בתוספת למועדי ההגשה וקישור לתיבת הגשה (או, לאופן הגשה אחר) יקלו על הסטודנטים לעמוד בחובות הקורס.
- צורת ארגון אתר הקורס – ברירת המחדל היא ארגון של אתר הקורס לפי נושאים. קיימות תצורות ארגון נוספות לאתר הקורס, שעשויות לאפשר התמצאות טובה יותר בתכני הקורס (לקריאה נוספת על תכנון וניהול אתר קורס). ניתן גם לקבל ייעוץ וליווי בארגון אתר הקורס בסיוע צוות Virtual TAU.
תכנים ללמידה עצמית
א. התאמת חומרים קיימים
- מצגות – מצגות המיועדות לשיעור פרונטלי יכולות לעבור התאמה ללמידה עצמית על ידי פירוט של הסברים מעבר לטקסט שמוצג בשקופית. הסברים מפורטים ניתן לכתוב ב"הערות" מתחת לשקופית. לשמירת המצגת כקובץ PDF , יש לבחור באופציית שמירה: "שמור עם הערות".
- רשימות מרצה – רצוי להעלות "רשימות מרצה" לאתר הקורס (אם הן קיימות), כשהן מחולקות לפי נושאי הקורס. להגברת הנגישות, רצוי שהרשימות תהיינה מוקלדות ולא בכתב יד. לחצו כאן להסבר על פונקציית הקלדה קולית בוורד.
- סיכומי שיעורים – הנגשת סיכומי שיעור של סטודנטים או סטודנטיות מהשנה הנוכחית או משנים קודמות (בכפוף להסכמתם כמובן). ניתן לבצע הגהה ולוודא תקינות של הסיכומים, או לסייג מראש כי לא מתבצע מעבר של סגל הקורס לווידוא איכות התוכן. ניתן להעלות את הסיכומים בסנכרון עם הסמסטר, כך שכל סיכום יעלה לאחר השיעור הרלוונטי, או ברצף של כל הסיכומים בקובץ אחד רציף שמאגד את כל השיעורים.
ב. יצירת סרטונים
סרטונים הם אמצעי למידה פופולארי, המאפשר שליטה בקצב הצפייה, חזרה במידת הצורך, ולמידה בכל זמן ובכל מקום. מספר המלצות ליצירת סרטונים:
- איתור סרטונים קיימים – סרטונים וחומרים כתובים המבהירים את החומר הנלמד מרחבי הרשת, יכולים להיות תומך למידה אפקטיבי. מבחינת זכויות יוצרים, ניתן להפנות לחומרים אלו בקישור מתוך אתר הקורס, תוך אזכור המקור.
- הקלטה מבוססת מצגת – ניתן לצלם סרטוני למידה חדשים על ידי הצגת מצגת Power point והקלטת מסך (קישור למדריך עם הסברים). ככל שהזמן מאפשר, רצוי לצלם ראשית את הנושאים שנחשבים למורכבים יותר. אין הכרח בצילום שיעורים שלמים, ניתן לצלם נושאים נבחרים, או שאלות מורכבות.
- עריכת הסרטונים – ניתן לערוך סרטונים ברמה מספקת גם אם אינכם עורכי וידאו מקצועיים. בלחיצה על קישור זה תוכלו למצוא הנחיות לעריכת סרטונים באמצעות Panopto או Video Editor של מייקרוסופט.
- הוספת כתוביות לסרטונים – כתוביות מאפשרות צפייה בסרטונים גם בזמן שאין אפשרות לצפות בסרטון עם קול. הוספת כתוביות מסייעת לכבדי שמיעה לצרוך את התוכן, ואף מאפשרת לצרוך אותו במקומות וזמנים מגוונים (כיום, רוב הצפיה בוידאו בעולם נעשית על ידי אנשים ללא הפעלת רמקולים או אוזניות).