מסכמים שנה - הטמעת מיומנויות בהנדסה ביו-רפואית ובחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה
במהלך שנת הלימודים תשפ"ה שולבו מיומנויות בארבעה קורסי חובה בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה בהם לומדים כ-140 סטודנטים וסטודנטיות, והתקיימו פרויקטים משלבי מיומנויות והאקתון במסגרת תוכנית maSKILLim של המחלקה להנדסה ביו-רפואית, שכללו כ-160 סטודנטים. היוזמות בשיתוף פעולה עם מרכז אדמונד דה-רוטשילד לקידום השכלה גבוהה-תעסוקה ומוסד שמואל נאמן.
בתמונה: מפגש סיכום שנה וגיבוש תובנות
העולם האקדמי עובר תמורות חדות על רקע השינויים המואצים בשוק העבודה וההתפתחות הטכנולוגית. מקורות רבים, ביניהם דו"ח 2025 של הפורום הכלכלי העולמי ודו"ח שפרסמה חברת McKinsey העולמית, מדגישים כי הקניית מיומנויות כמו חשיבה אנליטית, למידה עצמאית ותקשורת אפקטיבית, היא קריטית לשילוב מוצלח של בוגרים באקדמיה ומחוצה לה. לפיכך, ההכשרה האקדמית כיום אינה יכולה עוד להתמקד רק ברכישת ידע תיאורטי, אלא חייבת להעניק כלים מעשיים ומיומנויות רלוונטיות. זוהי השנה השנייה במסגרתה פועלת תוכנית TAU SKILLS בהובלת הדקאנט לחדשנות בהוראה ובלמידה באוניברסיטת תל אביב ובתמיכת 'מרכז אדמונד דה רוטשילד לחיבור השכלה גבוה ותעסוקה' ו'מוסד שמואל נאמן', במסגרת התוכנית פיתוח המיומנויות נעשה באופן מובנה במסגרת קורסים דיסציפלינריים.
במסגרת התוכנית שולבו מיומנויות בקורסים דיסציפלינריים בשתי תוכניות לימודים: בית הספר להנדסה ביו-רפואית והחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה. בית הספר להנדסה ביו-רפואית יזם את תוכנית maSKILLim כחלק מפרויקט TAU LEAD להתאמת תוכניות לימודים למציאות המשתנה. בתהליך חשיבה בית-ספרי ובליווי הדקאנט לחדשנות בהוראה ובלמידה, הגדירה התוכנית את המיומנויות שתרצה להקנות לבוגריה: חשיבה אנליטית ופתרון בעיות, חשיבה יצירתית, תקשורת אפקטיבית ועוד. במסגרת תוכנית maSKILLim הרחיב בית-הספר את מספר הפרויקטים, כך שכל סטודנט/ית יתנסו בחמישה פרויקטים לאורך התואר. כדי לקדם את המהלך התקיימו הכשרות ייעודיות וייעוץ פרטני לחברי הסגל, המשמשים כחונכים ומנחים בפיתוח מיומנויות נבחרות במסגרת הפרויקטים. כדי לאפשר העמקה בפיתוח המיומנויות גיבש בית-הספר מודל ייחודי – שבוע maSKILLim הממוקד בעבודה על הפרויקטים, סדנאות ועבודת צוות. במהלך השבוע לא מתקיימים שיעורים, והסטודנטים והסטודנטיות מקדמים את הפרויקטים שלהם בליווי סגל ההוראה, ונהנים מהרצאות אורח וסדנאות מעשיות. גולת הכותרת של השבוע הייתה האקתון "מילה טובה", שבו הסטודנטים פיתחו פתרונות לאתגרים שהוגדרו על-ידי השירות לשיקום הפרעות בתקשורת ב'בית לוינשטיין'. פעילות זו מצביעה על מגמה חדשנית באוניברסיטה – הקושרת בין הלמידה המקצועית, לבין פיתוח מיומנויות רלוונטיות, בצורה חוויתית התורמת לקהילה.
בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, שבפקולטה למדעי החברה, שולבו מיומנויות בקורסים דיסציפלינריים. במסגרת פיילוט חדשני לפיתוח מיומנויות קריאה וכתיבה אקדמית בקרב סטודנטים/ות בשנה א'. במסגרת היוזמה, פותח מהלך אינטגרטיבי ששזר את המיומנויות בשלושת קורסי המבוא בסמסטר א' ו, במטרה לחלק את עומס הלמידה וההוראה של המיומנויות על פני הקורסים, ולאפשר תרגול מתמשך בהקשרים שונים (במודל המזכיר 'מירוץ שליחים' בין קורס אחד לאחר). במסגרת הפיילוט, הושקעו מאמצים ליצירת סנכרון בין שלושת מרצי הקורס ושמונת המתרגלות והמתרגלים. יחד הם יצרו שפה משותפת ופיתחו כלי עזר אחידים, בהם שאלות מנחות לקריאה אקדמית, מסמך הנחיות לכתיבה ומחוונים להערכתה, ששירתו כ-140 סטודנטיות וסטודנטים. אלו העידו בתום הסמסטר הראשון לפיילוט כי חשו בשיפור ביכולת לקרוא טקסטים אקדמיים ולהתנסח בבהירות בכתב. תהליך זה העמיק בסמסטר ב, עם קורס ייעודי שהתמקד במיומנות הכתיבה.
מה הסטודנטים מספרים?
"הקורסים עזרו בפיתוח חשיבה אנליטית וביקורתית, שהיא כל כך חשובה בימים אלה. מטלות שעשינו לימדו אותנו לחשוב מחוץ לקופסה ולמצוא תשובות לשאלות בעצמנו ולא דרך עזרה של בינה מלאכותית... נהניתי מאוד, תודה לכל המרצים והמתרגלים!"
"יחד עם הטקסטים לקריאה... קיבלנו אוסף שאלות ודגשים לשים לב אליהם במהלך הקריאה ושאפשר לסכם באמצעותם את מה שקראנו. בזכות השאלות הללו (והסברים והדגמות בכיתה כיצד עונים על השאלות האלה/איך הן באות לידי ביטוי), הרגשתי שכל טקסט שקראתי "התיישב" לי בזיכרון בצורה מאוד מסודרת ומובנת... את הדרך לגשת לקריאה ואת השאלות המנחות האלו לקחתי לעצמי גם לקריאה שאני עושה מחוץ למסגרת התואר."
"למדתי טוב יותר להפריד בין עיקר ותפל גם בכתיבה וגם בקריאה, ולכתוב את הטיעונים באופן קוהרנטי ואינטגרטיבי. חוויית הלמידה בקורס הייתה חיובית מאוד."
"תודה על קורס שבאמת לא דומה לשום דבר אחר. זו הייתה מבחינתי הזדמנות נדירה לפתח רעיונות בלי פחד, ללמוד דרך הידיים, וליהנות מהדרך גם כשמשהו נתקע…"
"אני מחכה לשעות של הקורס הזה, נותן לי גיוון במיוחד בסמסטר קשוח כמו שיש לנו עכשיו עם הרבה קורסים "כבדים", אוהבת את העובדה שנותנים לי "לעוף" עם כל משימה ולא מגדירים לי חוקים ותבניות של הגשה. אוהבת גם שיש לי תוצרים במשימות שיכולה אחר כך לשתף ולהראות למשפחה וחברים."
ומה הסגל חושב ?
"ההתנסות החוזרת באותן מיומנויות ושיחה עליהן בכיתה תורמות רבות להטמעתן ולהקנייתן בקרב כלל הסטודנטים והסטודנטיות. אי-אפשר ללמד מיומנות על ידי הסבר והתנסות חד-פעמית"
"המיידנסט בעיניי הוא החשוב ביותר. הדחף להעז. לרצות לשנות, לטלטל. לא לחשוש מפערים. לא לחשוש להכשל. לא לחשוש בתנאי אי-ודאות. חדוות יצירה, העולם כגן שעשעועים לצד העולם כפלסטלינה. לא לקחת את עצמי ברצינות יתרה (כחלק מהיכולת הנדרשת לפרוץ דרך) וכו'. זה העיקר בעיני וזה קיבל דחיפה רצינית ביותר."
"נהניתי לראות תלמידים שמגיעים לתוצרים מקוריים לחלוטין ושהם ברמה כזו שעשויה לעניין רבים גם מחוץ לכיתה."




