התאמת הקורס וההערכה

מצב מלחמה או חירום מציב בפנינו התמודדויות קשות במיוחד. כדי לאפשר לכמה שיותר סטודנטים וסטודנטיות ללמוד במצב חירום באופן מיטבי, יש צורך בהתאמת הלמידה. 

עמוד זה מציג מידע אודות הוראה בחירום וכלים מעשיים לתכנון הקורס, שיחת הפתיחה בשיעור הראשון והתנהלות לאורך הסמסטר.

להורדת כלי עזר לפתיחת הסמסטר ולהוראה בעת מלחמה:

 

קיצור הסמסטר מצריך מיקוד של התוכן וההערכה בקורס. ננסה לאזן בין הפחתת העומס שנדרשת בעת הזן, לבין שמירה על הרמה האקדמית והשגת מטרות הקורס.

 

התאמת תכני הקורס

א. מיקוד התוכן

לאור קיצור הסמסטרים בשנת הלימודים תשפ"ד, נדרש צמצום של כחמישית מהיקף הקורס המקורי. לצד השונות הקיימת בין תחומי הדעת השונים וסוגי הקורסים, יש מקום לבחון כיצד ניתן לצמצם את תוכן הקורס על מנת למנוע עומס לא סביר. בד בבד חשוב לוודא כי תכני הליבה של הקורס נלמדים כהלכה. 
שאלות מנחות למיקוד התוכן 
  • מהם הנושאים או העקרונות החשובים ביותר? אלו שהסטודנטים חייבים לשלוט בהם בסוף הקורס? כך נתמקד בתכני הליבה של הקורס. 
  • האם יש שיעורים או נושאים שניתן לוותר עליהם ולא יפגעו בהשגת מטרות הקורס? לחילופין, האם בתוך הנושאים עצמם ניתן לצמצם תתי-נושאים מסוימים? 
  • האם ישנן פעילויות במהלך השיעורים או מחוצה להם שנרצה לצמצם או לפשט, כדי להקל על העומס?

 

נקודה למחשבה: בימי שגרה, נשאף לשלב מתודות של למידה פעילה במקום להתבסס בעיקר על הקניית ידע באופן פרונטלי. לאור הפניות המוגבלת של הסטודנטים והסטודנטיות בעת הזו, ניתן לשקול שילוב של דרכי מעורבות בסיסיות יותר שעוזרות במיקוד הקשב ווידוא הבנה, ולצמצם או לדחות לשלבים מאוחרים יותר בקורס פעילויות המחייבות מעורבות גבוהה מאוד.  ​
 

ב. זיהוי תוכן רגיש ובחינת דרכי התמודדות 

בהתאם לעולם התוכן בו עוסק הקורס, נבחן האם יש התאמות שכדאי לערוך – הן בבחירת הנושאים, הדוגמאות, חומרי הקריאה והדימויים הויזואליים בהם נעשה שימוש. בפרט, חשוב שניתן את הדעת לשיעורים הראשונים בקורס המבססים את נורמות השיח שיתקיימו בו.   

שאלות מנחות 

  • האם בקורס ישנם תכנים שיכולים להוות מעמסה נפשית או פגיעה בסטודנטים ובסטודנטיות?
  • האם ניתן להמיר תכנים רגישים בתכנים חלופיים, ולשמר את השגת המטרות האקדמיות? 
  • האם כדאי (וניתן) לדחות לשלב מאוחר יותר נושאים מורכבים או רגישים בעת הזו? 

אזהרות טריגר – אם מטרות הקורס מחייבות עיסוק בתכנים רגישים, רצוי להשתמש באזהרות טריגר לפני חשיפה לתוכן מורכב. אזהרת טריגר ניתנת לפני הצגת טקסט או תמונה בכיתה או באתר הקורס, וכוללת את הנושאים שיכולים להוות תוכן מפעיל. למשל: לפני קטע מתיאור של קרב היסטורי נציין: טריגר- פגיעה בילדים, סצנת מלחמה, חטיפה, פגיעה בבעלי חיים. אזהרת טריגר צריכה להינתן עם השהיית זמן כך שמי שבוחרים להמנע מהחשיפה אליו, תהיה הזדמנות לצאת מהשיעור ולא לצפות או להקשיב לתוכן. 

טרמינולוגיה – בתקופות רגישות חשוב אף יותר לתת את הדעת לבחירת המילים שלנו. לעיתים בלי משים, דווקא בימים כאלו, אנחנו נוטים להשתמש בטרמינולוגיה שעשויה לעורר אי-נוחות או להיחשב כפוגענית עבור קבוצות מסוימות.  

 

ג. התאמת קורסי סמינר ופרו-סמינר 

קורסי סמינר או פרו-סמינר מתאפיינים לרוב בקבוצה קטנה, בה יש מקום נרחב יותר לשיתוף או דיון וציפייה להשתתפות פעילה של הסטודנטים והסטודנטיות, שלרוב מהווה גם חלק מציון הקורס. קיצור הסמסטר מצריך מענה במספר אופנים.

תבליט  מענה למי שאינם נוכחים בכיתה 

פתרונות חלופיים להשתתפות בדיונים הכיתתיים 

  • לאפשר מענה כתוב לשאלות שנידונות בכיתה – באמצעות תיבת הגשה ב-Moodle, פורום ועוד. 

  • להמיר חלק משאלות הדיון בעל-פה בכיתה להתייחסות כתובה תוך שימוש במתודה בשם 'דקת כתיבה'.
    ניתן לאסוף את ההתייחסויות הכתובות בפורום דיון ב-Moodle, כלי שיתופי כמו Google Docs, לוח פתקים ב-Moodle או Padlet – וכך גם מי שאינו נוכח/ת בכיתה יוכלו להוסיף את התייחסויותיהם.  

פתרונות חלופיים להצגה של רפרט / פרנזטציה בכיתה 

  • הקלטת סרטון / אודיו  

  • הצגה מקוונת ב-Zoom (כחלק מהשיעור או בזמן ייעודי בתיאום עם המרצה) 

  • הגשת תוכן כתוב / מצגת מפורטת / הכנת פוסטר (ניתן להיעזר בכלים כמו Canva  להכנת מצגות ופוסטרים) 

  • לאפשר הצגת פרזנטציות גם לאורך תקופת הבחינות 

 

תבליט  הגשת עבודת הסמינר / פרו-סמינר 

  • בחלק מן הקורסים הגשת העבודה המסכמת מתבצעת בשלב אחד בסוף הקורס. בקורסים אחרים, ההגשה נעשית באופן הדרגתי תוך חלוקה למספר אבני דרך עם אפשרות לקבלת משוב ומתן אופציה לתיקון בין אבן דרך אחת לאחרת (אבני דרך לדוגמה: הגשת שאלת מחקר, רשימה ביבליוגרפית, ראשי פרקים ועוד). ניתן לאפשר בחירה בין הגשה מדורגת של אבני הדרך (שתסייע להישאר במסלול ולחלק את הלמידה לאורך הסמסטר) לבין הגשה מרוכזת של העבודה בסוף. 

  • ניתן לבחון הגשת עבודה סמינריונית בזוגות (בכפוף לאישור ראש היחידה/ועדת הוראה של התכנית). 

 

תבליט  מפגשים עמוסים בפרזנטציות / רפרטים 

דרכי התמודדות אפשריות 

  • התחלת הפרזנטציות בשלב מוקדם ככל הניתן בקורס (כל עוד יש בסיס מספק), וכך לאפשר ריווח 

  • לשקול שלא לקיים שיעורי פרזנטציה מלאים, אלא לשלב בין מחצית שיעור של דיון/למידה ומחצית שתוקדש לפרזנטציה 

  • קיצור משך ההצגה של כל סטודנט/ית בכיתה 

  • המרת הפרזנטציות הפרונטליות בהקלטת סרטון / קובץ שמע – ניתן להקרין את התוצרים בכיתה ולדון בהם, או לאסוף תגובות עמיתים באמצעות כלים שיתופיים (ראו פירוט לעיל). ניתן גם לאפשר בחירה בין אופני הגשה (רפרט כיתתי או מקוון) 

  • הצגה אישית למרצה (בדומה להגנה על תזה) או הצגה בקבוצות קטנות (בכל שיעור מגיעה קבוצה אחרת) 

 

 

התאמת אמצעי הערכה

מטלות לאורך הסמסטר (הערכה מעצבת ומתמשכת) 

התרומה של מטלות, עבודות ותרגילי בית לאורך הקורס לתהליך הלמידה חשובה בהחלט, אך בתקופה בה הקשב ללמידה מוגבל, הם עלולים לייצר מעמסה גדולה מדי, שתקשה על הסטודנטים והסטודנטיות להשלים את חובות הקורס בהצלחה. 

ההמלצה היא להתאים את המטלות לתקופה זו. להלן דוגמאות לדרכים להתאמה: 

 

  1. הפחתת כמות מטלות החובה או היקפן – בהתאם למטרות הקורס ולנושאים העיקריים, שחשוב שהסטודנטים והסטודנטיות יהיו בקיאים בהם, בחנו אילו מטלות הכרחיות מבחינתכם. בדקו האם יש מטלות עליהן ניתן לוותר, או לחילופין, נסו למקד את המטלות הקשורות לנושאי הליבה, וצמצמו את מורכבותן.  
     

  1. מתן גמישות ובחירה – אלו יכולים לסייע לסטודנטים ולסטודנטיות לעמוד בדרישות הקורס, תוך התאמה לזמינות המשתנה של כל אחד ואחת. לדוגמה:  

    • אפשרות לבחור אילו מטלות להגיש ומתי (למשל, במקום להגיש תרגיל בית מדי שבוע, לאפשר הגשה של 6 מתוך תרגילי הבית לאורך הסמסטר). 
    • אפשרות להגיש עבודה כתובה או להקליט סרטון
    • בחירה בין הגשת תרגיל באופן אישי או בזוגות
    • כשמטלה כוללת מספר שאלות, מתן בחירה ביניהן, לפי עקרון כלשהו
       
  2. בחינת נושאי המטלות – בקורסים שבהם עולם התוכן עשוי להציף רגשות עזים, מומלץ לבחון האם ניתן לערוך התאמה של נושאי המטלה, מבלי לפגוע במטרות הלימודיות, תוך ביצוע הרחקה מסוימת של נושא המטלה.  

  3. עבודה בזוגות או בקבוצות – בתקופות רגישות קיים קושי לעבוד באופן אפקטיבי עם השונה ממך. גם אם באופן רגיל אתם נוהגים לעודד עבודה בקבוצות מגוונות, ייתכן שכדאי לאפשר לסטודנטים ולסטודנטיות לבחור עם מי נוח להם לעבוד בעת הזו, ולצמצם חיכוכים אפשריים שעשויים להיווצר. במידת האפשר, ניתן גם לאפשר בחירה בין הגשת המטלה באופן אישי, זוגי או קבוצתי.  
     

  4. מתן ציונים למטלה או לתרגיל – שקלו את האפשרות שלא לתת ציון על איכות המטלה שהוגשה בלבד, אלא גם לפי קריטריונים רכים יותר (הגשה בזמן, איכות מספקת וכו'), ובהתאם לתת ציון עובר או נכשל. במקביל חשוב לפרסם פתרון של המטלה, כדי שהסטודנטים והסטודנטיות יוכלו לקבל משוב על מה שנדרש מהם. 

 

הערכה מסכמת (מבחן / עבודה) 

כיום יש אי-ודאות לגבי המתכונת שבה תתבצע ההערכה המסכמת בסוף הסמסטר. עם זאת, יש לקחת בחשבון שהערכה זו, בין אם תנתן בפורמט של מבחן או עבודה, צריכה להיות בהלימה לשינויים שנעשו בקורס. המשמעות היא שנושאים שתבחרו לא ללמד במהלך הקורס לא יופיעו בהערכה הסופית כמו גם מיומנויות ורמות חשיבה עליהן תוותרו בסמסטר זה, לא ידרשו בהערכה הסופית (לדוגמה, אם חשיבה אינטגרטיבית היתה מיומנות שבדרך כלל נרכשה במהלך הסמסטר, אולם לא היתה חלק מההוראה בסמסטר זה, היא גם לא תדרש בהערכה).

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>