הוראה בעת מלחמה

עודכן: 19.05.2024

מצב מלחמה או חירום מציב בפנינו התמודדויות קשות במיוחד. כדי לאפשר לכמה שיותר סטודנטים וסטודנטיות ללמוד במצב חירום באופן מיטבי, יש צורך בהתאמת הלמידה. 

עמוד זה מציג מידע אודות הוראה בחירום וכלים מעשיים לתכנון הקורס, שיחת הפתיחה בשיעור הראשון והתנהלות לאורך הסמסטר.

להורדת כלי עזר לפתיחת הסמסטר ולהוראה בעת מלחמה:

תמונת קישור להורדת שקופית ערוצי סיוע תמונת קישור להורדת פורמט לסילבוס תמונת קישור להורדת מפת קורס ושיעור תמונת קישור: מרחבים מוגנים בקמפוס

  • התאמת הקורס וההערכה
  • הנגשת תכני הקורס
  • המלצות לשיעור הראשון
  • ניהול שיח מאתגר
  • תקשורת במהלך הקורס
  • היערכות לשבוע השלמה

 

בשיעור הראשון בכל קורס נקדיש זמן להצגת הקורס וליצירת חוזה משותף עם הסטודנטיות והסטודנטים לגבי אופן הלימוד בו. בקורס המתקיים בעת מלחמה, השיעור הראשון מקבל משנה חשיבות.

 

כולנו תוהים מניין יהיה לנו קשב להוראה או ללמידה, ואיך נצליח לגייס את הכוחות הנדרשים לתהליך קוגניטיבי עמוק כאשר הפניות הרגשית והקוגניטיבית שלנו ללמידה מוגבלת מאוד. לכן במהלך השיעור הראשון מומלץ להשקיע זמן בשיחה עם הסטודנטים והסטודנטיות במהלכה ניצור מרחב בטוח עבור הלומדים – הן פיזי והן מנטלי, נסביר כיצד נלמד בתקופה כזו ומדוע הלמידה יכולה דווקא לסייע להתמודדות נפשית בריאה בעת זו. 

אורך השיחה: 20-10 דקות 

 

להורדת שקופית ערוצי סיוע מעודכנת לחצו כאן

 

 

הנחות מוצא
 

אנחנו בעת מלחמה – אי אפשר שלא להתייחס לכך. חשוב להכיר במורכבות המצב, ולתת תוקף לתחושות הנלוות לו. היבטים מסוימים של האירוע הטראומטי עלולים להמשיך להתקיים לאורך זמן, כך שאין להתייחס אל הקושי וההתמודדות כאל נחלת העבר.  

 

הכיתה מגוונת – בכיתה יושבים סטודנטיות וסטודנטים שחוו את המצב בדרכים שונות – חלקם נפגעו, נלחמו, איבדו את היקר להם מכל או נחשפו לאירועים מטלטלים. עוצמת החוויה שונה מסטודנט לסטודנט. כך גם יש מגוון של דעות ותפיסות כבכל כיתה, אך בעת מלחמה הקיטוב עלול להתעצם. המודעות שלנו למגוון זה צריכה לגבור.  

 

רב הסטודנטים הם בעלי חוסן נפשי – כמו רב האוכלוסייה, גם הסטודנטיות והסטודנטים יצליחו להתמודד עם האירועים הקשים בעזרת הכוחות הפנימיים שלהם ובעזרת תמיכה מהמעגלים השונים אליהם הם משתייכים.  

הלמידה יכולה לקדם בריאות נפשית – עבור רבים, העיסוק בלמידה ובחשיבה רציונלית דווקא בתקופות מורכבות, מבורך. הלימודים יכולים לספק תחושה של התקדמות ונורמליות, ונותנים סיבה להיות פעילים וחיוניים. יש ערך בשיח ובמחשבה על נושאים שאינם קשורים למלחמה ולהשלכותיה.  

 

הסטודנטים צריכים איזון בין תמיכה מאיתנו לבין שמירה על סטנדרט אקדמי – בתקופת מלחמה נדרשת אמפתיה והתחשבות בצרכי הסטודנטיות והסטודנטים. יחד עם זאת ברצונם לרכוש השכלה אקדמית, ומתפקידנו ללמד אותם ואותן, להציב סטנדרט אקדמי נדרש, לבנות את המסוגלות שלהן ושלהם ולהאמין ביכולותיהם. כל זאת תוך התחשבות והתאמה למצב הייחודי בו כל אחד ואחת מהם נמצאים.   

 

 

ראשי פרקים לשיחת פתיחה

 

זוהי המלצה למהלך שיחת הפתיחה בשיעור הראשון. יחד עם זאת חשוב שהשיחה תהיה אותנטית מגרונכם. לכן, אמצו את הרעיונות אליהם אתם מתחברים, ובחרו, כמובן, במילים נוחות וטבעיות עבורכם ועבורכן.  

 

 

 

 

 

 

צור קשר

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>