הצגת קהילת AI לומדת בכנס מיט"ל ה-22

הרצאתה של אורטל אנגלברג בכנס מיט"ל ה-22, במסגרת פאנל פורום ראשי מרכזים לקידום ההוראה

29 יולי 2024
בתמונה אורטל אנגלברג מציגה בכנס מט''ל

ביני לבינה - מה למדנו מקהילת AI לומדת?

 

בעידן הנוכחי, המאופיין בהתפתחות טכנולוגית מסחררת בתחום הבינה המלאכותית היוצרת, נדרשים המרכזים לקידום ההוראה לתמוך בסגל ההוראה וביחידות האקדמיות בבחינת ההשפעות האפשריות של כלים אלו על הוראה, למידה והערכה, תוך מיצוי ההזדמנויות שהכלים מאפשרים, לצד שימוש מושכל, אתי וביקורתי בהם.

 

כדי למלא תפקידים אלה בתוך המציאות המשתנה תכופות, הושקה במרץ 2024 באוניברסיטת תל אביב קהילת AI לומדת, בה חברים כ-40 חברות וחברי סגל אקדמי, לצד יועצים פדגוגיים וטכנו-פדגוגיים ושותפים לקידום ההוראה בקמפוס. מודל "הקהילה המקצועית הלומדת" נבחר לצורך מטרה זו, מתוך רצון למנף את הידע הקיים אצל כל אחד ואחת מחברי הקהילה, וליצור ידע חדש מתוך למידת עמיתים, התנסות ודיון משותפים.

 

הקהילות חולקו למספר קבוצות עבודה ממוקדות יותר, ובמסגרת פעילותן המשתתפים נחשפו לכלים שונים, בחנו שימושים אפשריים לצרכים מגוונים (לדוגמה: הסתייעות ב-Gen AI לבניית סילבוס ותכנון פעילויות למידה, כתיבת מטלות ושאלות, בניית מצגות, כתיבת פתרונות לתרגילים כמותיים), והגדירו יחד מודל ראשוני למיומנויות AI שיש להקנות לסטודנטים ולסטודנטיות. כעת, הקבוצות מגבשות תובנות ראשוניות באשר לשימוש מיטבי בכלים, והמלצות ברמת הסטודנטים/ות, הסגל, תכניות הלימוד והאוניברסיטה.

 

מסקר קצר ודיון שערכנו עם המשתתפים בקהילה, עלה כי מסגרת הקהילה אפשרה למידת עמיתים, עודדה מרצות ומרצים רבים להתקדם מהתעניינות כללית בתחום, להתנסות בכלים עצמם ולשילובם בהוראה וכן ייצרה מסגרת מובנית שסייעה להפניית הקשב לנושא. עוד התאפשר שיח ביקורתי על האתגרים שהשימוש בכלים מעלה, על התפקידים שנרצה לשמר ככאלו שהאדם עושה, לעומת המקומות בהם ניתן (ואולי אף רצוי) להסתייע במכונה.

 

במסגרת ההרצאה הוצגו אבני הדרך המרכזיות בהקמת הקהילה, התשתיות הנדרשות להפעלתה, ממצאים בנוגע לחווית המשתתפים בקהילה, ותובנות ראשוניות בנוגע לבינה מלאכותית יוצרת והוראה אקדמית.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>