הוראת קורסים בשפה האנגלית (EMI)
קורסי EMI, כלומר English as a Medium of Instruction, הם כיום קורסי חובה לסטודנטים בכל תואר. בעוד שמטרת הלמידה העיקרית נשארה העברת תוכן הקורס, מתווסף אתגר למידה נוסף הנובע מהעברת הקורסים בשפה האנגלית. מטרת הקורסים אינה ללמד את השפה האנגלית, אלא לתרגל את השימוש בה ולהגדיל את החשיפה היום-יומית אליה גם בפורמט אקדמי. הוראת קורסים אלה טומנת בחובה אתגרים ייחודיים הן למרצה והן לסטודנטים ולסטודנטיות. במעבר ללימוד קורס באנגלית, יש צורך להתאים ולהנגיש אותו בצורה ייחודית מעבר לתרגום הראשוני של התכנים.
התוכן נכתב בשיתוף עם CLE - Center for Language Excellence, היחידה ללימודי שפות.
1. שימוש בשפה נגישה
נסו לבטא מילים בצורה ברורה ומלאה, ללא קיצורים (למשל going to ולא gonna).
חזרו על נקודות מפתח, מושגים ועקרונות חשובים במהלך ההרצאה, נסו להשתמש במילים אחרות.
הקפידו להימנע משימוש בביטויים, מטבעות לשון וכד', היזהרו מתרגום ביטויים מעברית לאנגלית (למשל "on the face"). אם משתמשים בביטוי באנגלית, כדאי להסביר אותו (למשל off the top of my head).
השתמשו במילים נרדפות כדי לחזק את אוצר המילים של הסטודנטים והסטודנטיות.
2. שימוש במפת שיעור וסיכומי ביניים
מפת שיעור עוזרת לסטודנטים ולסטודנטיות להתרכז ולהבין את המקום שנמצאים בו בתוך ההרצאה ובתוך החומר הנלמד. אפשר לעשות את זה בעל פה, אבל עוזר מאוד כשזה מוצג ויזואלית. כדאי שהמפה תכלול גם את מה צפוי בהמשך השיעור.
עצירות ביניים בסגנון: "עד עכשיו דיברנו על... עכשיו נדבר על..." הן הזדמנות לחזור ולסכם את מה שדיברתם עליו ולוודא שהסטודנטים עוקבים אחרי החומר הנלמד.
מדי פעם, כשעוצרים לסיכומי ביניים, כדאי לבקש שכל זוג סטודנטים ידברו בינם לבין עצמם ויסכמו את הנקודות החשובות בנושא, ואז שאחד מהם ישתף את הכיתה. זה יאפשר להם לדבר על הנושא בינם לבין עצמם בשפה הנוחה להם, וייתן להם זמן לעבד לפני המעבר לנושא הבא.
אפשר לבצע עצירות כאלה:
- בתחילת השיעור
- בתחילת נושא חדש
- סיכום ביניים
- אם יש הפסקה - לפני שיוצאים להפסקה ואחרי שחוזרים ממנה
- סיכום שיעור
3. הנגשת מושגים חשובים לפני ואחרי השיעור
העלו לאתר הקורס מושגים חשובים ואת ההסבר שלהם, כולל הסבר בעברית. כך יתאפשר לסטודנטים להכיר מונחים או עקרונות שקשורים לחומר הלימוד לפני השיעור ומסייע להורדת לחץ. אפשר להיעזר בכלי glossary במודל שמאפשר יצירת מילון מונחים שיתופי כיתתי. בנוסף, אפשר ליצור את זה כפעילות שיתופית בכיתה, כשכל סטודנט יכול להוסיף הסברים משלו.
העלו את המצגות לפני השיעור, כך שהסטודנטים יוכלו להיעזר בהן במהלך השיעור. זה מסייע גם למעקב אחרי השיעור, וגם למשל לחפש מילים לא ברורות תוך כדי השיעור. מושגים חשובים שיחזרו לאורך הקורס – חשוב להסביר גם באנגלית וגם בעברית, רצוי שההסבר יופיע במצגת עצמה בשתי השפות.