קהילה וקידום בריאות

ד"ר ענת עמית אהרון | הפקולטה לרפואה, בית הספר למקצועות הבריאות, החוג לסיעוד 

קורס קהילה וקידום בריאות נלמד בשנה הראשונה בתוכנית הסבת אקדמאיים לסיעוד, ומוגדר כקורס ליבה בלימודי הסיעוד. הקורס הוא מרכיב חיוני בהבנת התהליכים המורכבים המשפיעים על בריאות הפרט והקהילה (עלייה בתוחלת החיים, שינויים סביבתיים-כלכליים-פוליטיים, שינויים תזונתיים, פיתוח טכנולוגיות רפואיות, חיסונים, פנדמיות חדשות ועוד). 

קורס ליבה לתואר ראשון בתוכנית הסבת אקדמאים לסיעוד.

כ-100 סטודנטיות וסטודנטים. 

חידוש הקורס נבע מתוך רצון להתאימו לסטודנטיות וסטודנטים, המחפשים תהליכי למידה ייחודיים. רענון הקורס כלל העברה של החומר התיאורטי בדרך של למידה עצמית וחקירה מעמיקה, מתוך מטרה שהסטודנטים יפנימו את המסרים המרכזיים לא רק לבחינה, אלא כדרך חיים וכערכים מקצועיים שילוו אותם. מתכונת הקורס החדשה היא היברידית, ומשלבת בין שיעורים פרונטליים ללמידה עצמית באמצעות סרטונים אינטראקטיביים ומטלות. בנוסף, שולב בקורס רכיב של יזמות וחדשנות טכנולוגית, במסגרתו הסטודנטים עובדים בקבוצות לתכנון מיזם בתחום הקהילה וקידום בריאות: משלב זיהוי הצורך, התאמת פתרון טכנולוגי, בניית מודל עסקי ועד לשיווק הרעיון. 

אופן ההוראה בקורס נשען על מודל של 'למידה תוך כדי עשייה'. הלמידה התיאורטית מתרגמת לחוויה והתנסות אישית וקבוצתית.  

כשליש מהלמידה בקורס היא למידה עצמית א-סינכרונית, הכוללת סרטונים שהופקו בחלקם באולפנים המקצועיים של האוניברסיטה, וחלקם באופן עצמאי. במוקד הלמידה העצמית ניתוח תפיסות קידום בריאות המייצגות חשיבה גלובלית וחדשנית. לדוגמה, ניתוח עקרונות ממאמר בתחום והצעת היבטים ליישומו בארץ. 

בנוסף, שולב בקורס רכיב של יזמות וחדשנות טכנולוגית מכוון קהילה וקידום בריאות. באמצעות הרצאות פרונטליות והרצאות א-סינכרוניות, נחשפו הסטודנטים לאופן הפעולה של סטארט-אפ ולאופן שיווקו. הסטודנטים התחלקו לקבוצות בנות 6-4 סטודנטיות וסטודנטים, שמטרתן לתכנן סטארט-אפ העונה על צורך בריאותי של אוכלוסייה גדולה, בארץ ובעולם. הם נדרשו לבצע סקר שוק, לראיין אנשי מפתח לבחינת היתכנות הרעיון, ולפתח מודל עסקי לפיתוח ושיווק הרעיון.  

העבודה על המיזם זימנה התנסות בעבודת צוות, וכן ניסיון בתהליך השכנוע ככלי בידי מקדם הבריאות. כל סטודנט וסטודנטית מציגים באופן אישי את הרעיון החדשני שלהם, ולאחר מכן הקבוצה כולה מציגה במליאה. מיומנויות אלו חשובות לאנשי מקצוע בתחום, הנדרשים לעבוד בשיתוף פעולה עם גורמי מקצוע נוספים, ואף לשכנע בזמן קצוב ולהעביר מסרים בהדרכת מטופלים, במחלקות או בקהילה, באופן פרטני או קבוצתי. 

במהלך העבודה על המיזמים ניתן משוב לסטודנטים ב-3 נקודות: משוב אישי על הצורך והרעיונות למיזמים שכל סטודנט/ית מיפה באופן אישי, משוב קבוצתי שניתן בזמן אמת במהלך הדיונים והעבודה הקבוצתית בכיתה, ומשוב על היצגי הסטודנטים הנערכים בסוף הקורס וכוללים את הצגת המיזמים. ההצגה המסכמת נעשית בפני פאנל שופטים, המורכב מצוות הקורס וחברי סגל בכיר נוספים מהחוג, ואל מול מחוון הערכה מפורט שהוצג לסטודנטים מבעוד מועד. 

העבודה על המיזמים הובילה לרעיונות מקוריים וחדשניים כמו פיתוח חיישנים המיועדים לזהות מצבי זיהומי עור בקרב חולי סוכרת, מכשיר לזיהוי אלרגנים במזון, ואפליקציה המתריעה על בדיקות מומלצות מגיל 18 אשר מסונכרנת עם המידע בתיקו הרפואי של המטופל. 

פיתוח הקורס במתכונת החדשה נעשה בתמיכת צוות Virtual TAU וצוות TAU BLEND, מטעם הדקאנט לחדשנות בהוראה ובלמידה. 

  • פיתוח מיומנויות של חשיבה יזמית, עבודת צוות ואסטרטגיית שכנוע 

  • למידה פעילה ויישומית המסייעת בפיתוח זהות מקצועית והטמעת ערכים מקצועיים 

  • חיבור בין האקדמיה לשטח 


צור קשר

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>