עושים חושים

ד"ר רועי ברנד ומר ארי טפרברג | הפקולטה לאמנויות 

הקורס מציע שילוב ייחודי של תיאוריה ופרקטיקה תוך התמקדות בחושים. הסטודנטים נעים בין קריאה של טקסטים הגותיים קצרים לבין תרגולים מעשיים בתנועה ובפעולה הלקוחים מעולם המופע. כל מפגש מתמקד בחוש אחר, ומעבר לחמשת החושים הקלאסיים הקורס נוגע גם בחושים מורחבים: החוש לזמן, החוש לחלל, חוש אסתטי, חוש פוליטי והחוש לשפה. 

בקורס 20 סטודנטים וסטודנטיות.

קורס בחירה לתואר ראשון. 

הקורס מציע מודל חדשני שבו כיתת הלימוד הופכת למרחב חושי ומחשבתי בו אנחנו עושים את מה שאנחנו מדברים עליו ומדברים את מה שעושים, באמצעות שילוב ייחודי בין הוראה אקדמית של טקסטים עיוניים על החושים עם התנסות מעשית בתרגולים מעולמות הפרפורמנס והבמה. שילוב זה מייצר הזדמנות ללימוד ולתרגול נקודות ההשקה בין יחידות הפקולטה לאמנויות, הרחבה של גופי הידע ושל האפרטוס הקשור בהתמחות, מזמין מסגור-מחדש של ההתנסות היחידתית ומציע מרחב לדיאלוג ולשיתופי פעולה בין סטודנטים. 

הקורס הובל על ידי שני מרצים - אחד מתחום האוצרות והאקדמיה, והשני אמן מתחומי הבמה. המבנה הזוגי חסר ההיררכיה הזה ייצר בסיס מאוד שונה להוראה ולשיח בכיתה. 

מהלכי למידה מרכזיים: 

  • למידה פעילה וחווייתית: רוב השיעורים כוללים התנסות פיזית מעשית, המתייחסת לאחד החושים. חלק מהשיעורים מתמקדים בטקסט ודיון פתוח סביבו, וחלקם מתבוננים בממשק של העיסוק בחוש הזה עם עולם האמנות. 

  • מרצות אורחות: במהלך הסמסטר התארחו בקורס שתי אמניות שהציגו את גוף עבודתן והעבירו תרגיל מעשי לכיתה. 

  • סטינג משתנה ומגוון: מבנה הכיתה משתנה משיעור לשיעור – רובם מתקיימים בישיבה במעגל בתוך הכיתה הרגילה, חלקם מתקיימים בישיבה פרונטלית ושיעור אחד התקיים כולו במרחב הווירטואלי: שיעור זום שנגע ב״חוש הווירטואלי״. 

  • מרחבים וירטואליים ופרונטליים משלימים: כמעט בכל השיעורים הייתה נוכחות היברידית של מרצה אחד בכיתה ואחד בזום, אשר לוקח חלק פעיל בשיעור ואף מוביל חלקים מהשיעור ממרחק. לאורך הסמסטר זה הפך לחלק טבעי במהלך השיעור ולא להפרעה, ואף להפך - המרחק הזה הפך לתוכן שמשלים את נושא הקורס: הנוכחות של המרחב הווירטואלי בעיסוק בחושים, המוחשי אל מול המדומיין, האפשרויות החדשות שטכנולוגיה פותחת בפנינו. 

  • קבוצה מגוונת: הקורס היה פתוח לסטודנטים מכל המחלקות בפקולטה לאמנויות, מה שהוביל למפגש מרתק ומפרה של אנשים בעלי יכולות ורקעים שונים. הסטודנטים הוזמנו לחלוק ולחגוג את הידע הקודם והייחודי שלהם במטלות הקורס ובדיון. 

סרטון מתוך שיעור שעובר ללא סאונד אלא בתקשורת כתובה בלבד לחידוד חושים

  • למידה חווייתית שיצרה "עשייה של" ולא "למידה על" 

  • הוראה דיאלוגית של שני מרצים שהשלימו זה את זה 

  • אתגור ההיררכייה המוכרת בין מרצים לסטודנטים 


צור קשר

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>