הכנס השנתי להתחדשות ויצירתיות בהוראה תשפ"ה
כנס ההתחדשות והיצירתיות בהוראה מתקיים מידי שנה באוניברסיטת תל אביב ביוזמת הדקאנט לחדשנות בהוראה ובלמידה ורקטור האוניברסיטה.
הכנס מהווה נקודת מפגש למרצות ולמרצי אוניברסיטת תל אביב המתעניינים בהתחדשות וביצירתיות ורוצים להשאיר חותם בהוראה, וכן לסגל מנהלי הפועל לקידום ההוראה ביחידות השונות. הכנס פתוח, ללא עלות, לסגל אוניברסיטת תל אביב, המעוניין לבחון כיצד ניתן להתאים את ההוראה למציאות המשתנה, תוך שימור ערכי הליבה ומיומנויות החשיבה האקדמיות.
ב-13.05.2025 התקיים הכנס ה-3 להתחדשות וליצירתיות בהוראה, תחת הכותרת "אקדמיה 4.0: עדכון גרסה", בהשתתפות כ-200 מרצות ומרצים.
בפתיחת הכנס, הדקאנית לחדשנות בהוראה ובלמידה, פרופ' ליאת קישון-רבין, סקרה גלים שונים בהתפתחות האקדמיה - מימי הביניים ועד ימינו, והעלתה את השאלה שנוגעת בכולנו – לאן פני ההוראה באקדמיה? במיוחד לנוכח ההתפתחות הטכנולוגית המסחררת ומהפכת ה-AI שמשנה את פני העולם. במהלך הכנס נבחנה שאלת רלוונטיות הלימודים באוניברסיטה לתואר ראשון בעידן הנוכחי, במסגרת דיון פומבי ("Debate") בהשתתפות חברי וחברות סגל, סטודנטים וסטודנטיות ובוגרי ובוגרות אוניברסיטה. פרופ' מרק שטייף, רקטור אוניברסיטת תל אביב, דיבר על הוראה בעידן של מציאות משתנה, והדגיש כי אנו נדרשים להתאמה ולהסתגלות מתמדת נוכח קצב ועומק השינויים, וכי דווקא מתוך שיבושים שנכפו עלינו – צמחו פתרונות יצירתיים שיכולים לקדם משמעותית את פני ההוראה והלמידה.
בכנס חולקו פרסי ההתחדשות והיצירתיות בהוראה, מטעם רקטור האונבירסיטה והדקאנית לחדשנות בהוראה ובלמידה. שלושת הזוכות והזוכים בהצטיינות, הציגו את החידושים שערכו בקורסים בהרצאות קצרות ומעוררות השראה. פרופ' אורי נבו העביר הרצאה סוחפת שכותרתה 'הנדסה, מיומנויות ורגש', ובה הציג את השינויים שנערכו ברמת התואר במסגרת תוכנית maSKILLim בביה"ס להנדסה ביו-רפואית. בבסיס השינויים הרצון לספק הכשרה למיומנויות קריטיות למהנדסים, תוך הפיכת התואר לחוויה חברתית-רגשית ושינוי במודל הקשר בין מרצה לסטודנט/ית.
את הכנס חתמה פרופ' חגית מסר-ירון, אמריטה בביה"ס להנדסת חשמל ויו"ר ארגון 'בשער', שהדגישה שרלוונטיות האוניברסיטה נובעת בראש ובראשונה מההון האנושי שהוא הסגל האקדמי, ושכדי לשמר אותה יש חשיבות להדגיש את הפן המחקרי, גם בתואר הראשון. מסר-ירון הציעה לעשות זאת, הן על ידי איתור סטודנטים בעלי מוטיבציה למחקר וטיפוחם ברוח 'Researches, not Searchers', והן על ידי הנחלת חשיבה ביקורתית וכלים להבחין בין ידע מהימן לכזה שאינו ('פייק') בקרב כלל הסטודנטים והסטודנטיות. היא הדגישה כי הדרך לכך עוברת בעידוד יוזמות בקרב הסגל, ושיתוף ב-Best Experience.
בכנס הושק צ'ט-בוט פדגוגי-TAU Engage ללמידה פעילה בשיעורים שפותח על ידי צוות הדקאנט, ופודקאסט - ראיון מיוחד שקיימה פרופ' ליאת קישון-רבין, הדקאנית לחדשנות בהוראה ובלמידה עם פרופ' אנדריאס שלייכר, מנהל תחום חינוך ומיומנויות ב-OECD.
טעימה מתוך הכנס ה-3 להתחדשות וליצירתיות בהוראה:
נשמח לראותכם/ן בכנס הבא!