שיטות מחקר בחינוך המדעי

ד"ר עידית אדלר| הפקולטה למדעי הרוח, בית הספר לחינוך

קורס חובה שמטרתו לפתח בקרב סטודנטים את ההבנה של מהות המחקר החינוכי, בין אם יפנו לאפיק המחקרי ויבצעו מחקרים, ובין אם ימשיכו במסלול הפרקטי, וירצו לבחון את פדגוגיות ההוראה שלהם באמצעות מחקרי פעולה. בקורס נלמדים היבטים שונים של המחקר החינוכי: חשיבות הקוהרנטיות של מחקר; תפקיד המסגרת התיאורטית; מבנה הסקירה הספרותית; והבדלים בין ניתוח התוצאות ובין דיון.  

בקורס 50 סטודנטים וסטודנטיות.

קורס חובה לתואר שני ולתעודת הוראה. 

שימוש במפת מושגים ככלי לניתוח ולהבנה של מחקרים בתחום החינוך, למידה בפלטפורמות דיגיטליות שיתופיות במודל היברידי סינכרוני וא-סינכרוני לסירוגין, ויצירת פורטפוליו של כל תוצרי הקורס המלווה את תהליכי הלמידה וההערכה. 

 

בתחילת הקורס בוחרים הסטודנטים תזה שנערכה באחת מהאוניברסיטאות בישראל, המתחברת לתחום התוכן שהם מגיעים ממנו (פיזיקה, ביולוגיה, כימיה, מדעי המחשב או מתמטיקה) והמעניינת אותם. לאורך הקורס הם "מפרקים" את החלקים השונים של התזה (לפי הנושאים של הקורס) ולבסוף "מרכיבים" אותה מחדש, באמצעות מפות מושגים.  

את מפות המושגים שלהם הם מבצעים בפלטפורמה דיגיטלית שיתופית המאפשרת להם מצד אחד לעבוד באופן אישי, ומצד שני – להיחשף למפות המושגים של חבריהם לקורס. מפות המושגים הן הלב של הקורס והוא מתבסס על העבודה עם המפות.  
מבנה הקורס משלב בין שיעורים סינכרוניים לא-סינכרוניים לסירוגין, כך שכל יחידה בנויה מלפחות שיעור א-סינכרוני אחד ושיעור סינכרוני אחד.  

 

במהלך הקורס, משולבים התהליכים הבאים: 

  • חשיפה והתנסות – בתחילת כל יחידה של נושא, על הסטודנטים לפתח מפת מושגים על פי ההוראות שהם מקבלים. המשימה אישית, אבל הם יכולים לראות מה חבריהם לקורס עושים ולהיעזר במבנה של מפות המושגים של חבריהם לקורס בבואם לגבש את המפות של עצמם. 

  • עיבוד – השיעור שלאחר מכן מתבצע פנים אל פנים, ובמהלכו עובדים הסטודנטים בקבוצות על משימות שתפקידן להאיר בפניהם היבטים חשובים במחקר החינוכי. הפעילות הקבוצתית מלווה בשיתוף החשיבה של כל אחת מהקבוצות, כמו גם דיון במליאה והסקת מסקנות כלליות המאפשרות להם להסתכל על המפות שלהם באופן ביקורתי. לרוב גם הפעילות בכיתה נעשית על גבי קבצים שיתופיים (גוגל) המאפשרים לקבוצות לראות מה הקבוצות האחרות מעלות על הכתב.  

  • העמקה ודיוק – בתום השיעור, מצוידים במיומנויות חדשות או תפיסות אחרות, הסטודנטים חוזרים למפות המושגים שלהם ומתקנים אותן על סמך הידע החדש שצברו.  

  • רפלקציה על התהליך – בנוסף לתיקון המפות, על הסטודנטים לכתוב רפלקציה על השינויים שביצעו במפות המושגים, למשל: מהם השינויים; מדוע שינו; והאם נעזרו בחבריהם לקורס. 

 

תהליכי הערכה בקורס: 

  • הערכה מעצבת – לכל אורך הקורס נבחנים כל תוצרי הסטודנטים לכל אורך התהליך – מפות המושגים שיצרו, הרפלקציות, והפעילות הכיתתית – על מנת לסייע לסטודנטים המתקשים או להפנות את תשומת ליבם של הסטודנטים לעבודות שיכולות לסייע להם במשימות.  

  • הערכה מסכמת – העבודה הסופית של הקורס כוללת פורטפוליו של כל תוצרי הקורס עם מבט אחורה ומבט קדימה.  

את הקורס מלווה אתר הקורס – ה-Moodle אליו עולות המשימות לפני השיעור, המצגות והפעילויות שנערכו במהלך השיעורים, כמו גם סיכומים של השיעור לאחריו.  

בנוסף, יש לקורס קבוצת ווטסאפ פעילה בה שותפים המנחה של הקורס, עוזרת ההוראה וגם הסטודנטים. קבוצת הווטסאפ מאפשרת שמירה של קשר רציף ומיידי עם הסטודנטים לכל אורך הקורס.  

  • הבנה מעמיקה של מהות המחקר החינוכי מתוך התנסות בניתוח עבודות תזה 

  • למידה אינטראקטיבית היוצרת עניין ומוטיבציה 

  • קבלת משוב אישי מתמשך לאורך הקורס, והזדמנות ללמידת עמיתים 


  

צור קשר

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>