חדוו''א 1א' וחדוו"א 2א'

פרופ' שירי ארטשטיין פרופ' אסף נחמיאס |הפקולטה למדעים מדויקים| החוג למתמטיקה 

זהו קורס ראשון ושני בחשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי. התלמידים לומדים גם ״מה זה מתמטיקה״ זאת אומרת כיצד כותבים טענה, מהי הוכחה, מהו דיוק, וגם חומר עמוק וקשה שפותח במשך אלפי שנים, החל מארכימדס דרך ניוטון ועד רימו, גאוס וחבריהם. הקורסים נלמדים בשנת הלימודים הראשונה, כאשר הסטודנטים עושים את צעדיהם הראשונים באקדמיה, ונחשפים לראשונה לאופן שבו מתמטיקאים 'חושבים' על מתמטיקה. 

 

בקורס 140 סטודנטים וסטודנטיות.

קורס חובה לתואר ראשון.

לצד השיעורים והתרגולים המסורתיים, את הקורס ליווי שני חידושים מרכזיים. האחד, פודקאסט (הסכת) המלווה את הסטודנטיות והסטודנטים לאורך הקורס, ולמעשה מלווה אותם עם כניסתם ללימודי המתמטיקה באקדמיה. השני, משחק מסכם תחרותי, חדו"א קווסט, המורכב מחידות מתמטיות.  

את הקורס מלווה פודקאסט מתמטי. הפודקאסט מלווה ומשלים את החומרים הנלמדים בקורס כל שבוע. עוד לפני תחילת הסמסטר הועלו כמה פרקים של "הכנה" שנועדו לעזור לתלמידי שנה א להבין "לאן הם נכנסים" ומה מצופה מהם. בפרט דובר על טכניקות למידה, ניהול זמן, והכרות עם צוות הקורס. במהלך הסמסטר הועלו פרקים על בסיס שבועי ובהם דובר על החומר הנלמד, חומר העשרה, פתרון תרגילים משיעורי הבית, וכו'. בפודקאסט הסטודנטים יכולים לשמוע איך הצוות מדבר בינם לבין עצמם על מתמטיקה, באווירה רגועה שבה לא מתאמצים ״להספיק״, וכך מרגישים מידה של קרבה אל החומרים, אל הצוות ואל הקורס.  

מבחינת נתוני האזנה, נראה שסטודנטים רבים האזינו לפרקי הפודקאסט. כמו כן, בסקר ייעודי שהועבר הסטודנטים ציינו יתרונות רבים לפורמט זה, ובהם: סייע משמעותית בהבנת החומר, הכרות בלתי אמצעית ובגובה העיניים עם מרצי הקורס, הפחתת לחץ וחרדה מהלמידה, עזרה בהתמודדות עם תרגילי הבית ועוד. 

 

בנוסף, התקיים אירוע בשם "חדו"א-קווסט". מדובר בתחרות מתמטית בין קבוצות בסגנון "המרוץ למיליון" בקמפוס האוניברסיטה. הסטודנטים חולקו לקבוצות של כ 10 תלמידים שהתחרו ביניהן על "מציאת המטמון". לכל קבוצה נפתח ערוץ "טלגרם" שעליו היו מנויים גם צוות הקורס. בערוץ זה התלמידים שיתפו את המיקום של הקבוצה במהלך התחרות, נשלחו להם החידות, והם שלחו חזרה את הפתרונות. בכל נקודת ציון שהסטודנטים הגיעו אליה היה ברקוד שאותו הם סרקו, והוא הוביל לשאלה הקשורה לחומר הנלמד בקורס. כך במהלך התחרות כל קבוצה פתרה חידות מתמטיות (המבוססות על החומר הנלמד בקורס) המשולבות בחידות היגיון כדי להתקדם בין האזורים השונים בקמפוס. בין השאר נדרשו לעבור שני מבוכים חידתיים שהודפסו ונפרסו על הרצפה, ולפתור קוביית סומה עשויה מארגזים. לקבוצה שהגיעה לנקודת הסיום הוצגה שאלה מתמטית נוספת אותה פתרו והציגו לראש בית-הספר על הלוח.  

 

הסרטון צולם בקורס בשנת תשפ"א

  • מעטפת תמיכה לתלמידי שנה א שעוזרת בהסתגלות ללמידה אקדמית, מבלי לגזול מזמן הכיתה 

  • הגברת מוטיבציה ללמידה, מתוך חיבור לצוות הקורס ומתוך משחק והנאה 

  • ערוצי תמיכה נוספים לעיבוד ולהבנת התוכן, שכל סטודנט וסטודנטית בוחרים באיזו מידה להיעזר בהן 


  

צור קשר

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>