Jerusalem in Archaeology and in the Old Testament

פרופ' עודד ליפשיץ  | הפקולטה למדעי הרוח 

הקורס עוסק בהשוואה בין השתקפותו של הפולחן ביהודה בתיאורים המקראיים לבין ביטויי הפולחן בממצאים הארכאולוגיים.  

מדובר בסמינר לתואר שני שכלל שיתוף פעולה בין 6 מוסדות אקדמיים בישראל ובאירופה: אוניברסיטת ציריך, אוניברסיטת היידלברג, אוניברסיטת טיביניגן, אוניברסיטת צ'ארלס בפראג, האוניברסיטה העברית, המכון הישועי של הוותיקן ברומא ואוניברסיטת תל אביב.  

בקורס כ-80 סטודנטיות וסטודנטים ממוסדות שונים (כ-10 מאוניברסיטת תל אביב).  

סמינר לתואר שני.  

הקורס מחבר סטודנטים וחוקרים, אשר נפגשים בזום לאורך הסמסטר כולו ויוצרים מעבדה וירטואלית בה מתקיימים דיונים וחשיבה משותפת עם סטודנטים ממגוון ארצות ומדיסציפלינות שונות. 

הקורס מהווה מודל חדשני המנצל את הכלים הטכנולוגיים שהתפתחו בשנים האחרונות, ופורץ את המגבלות הטכניות ואת המסגרות המתודולוגיות והדיסציפלינריות שמכתיבות את המחקר וההוראה האקדמית מזה עשרות שנים.  

אוניברסיטת תל אביב מובילה בעולם במחקר הארכאולוגי וההיסטורי של תקופת המקרא (במובנה הרחב), אולם בעולם מתקיימים תחומי מחקר רחבים שהסטודנטים שלנו פחות חשופים להם, ושמשיקים לתחומי המחקר שלנו. הסטודנטים באוניברסיטאות השותפות לא נחשפו מספיק למחקר הארכאולוגי וההיסטורי של תקופת המקרא בישראל וביהודה, כולל החידושים האדירים של השנים האחרונות.  

 

במסגרת הקורס נעשה שימוש בפלטפורמות הדיגיטליות לקיום קורס משותף של שש אוניברסיטאות שונות, שבו משתתפים החוקרים המובילים בעולם בתחומי המחקר השונים ביחד עם סטודנטים לתארים מתקדמים מכל אחת מהאוניברסיטאות, ואשר יכול לקשר ולחבר בין תחומי המחקר השונים, לחשוף את הסטודנטים לתחומי ידע חדשים, למחקרים פורצי דרך, ובעיקר – להראות איך ניתן לקשר, לחבר ולשלב את תחומי המחקר השונים לכדי תמונה אחת. 

 

הקורס כולל שיעורים שבועיים מקוונים (סינכרוניים) בני שעתיים, במבנה הבא: 

  • הרצאה במליאה וקבוצות דיון: כל מפגש נמשך שעתיים עגולות ונפתח בשתי הרצאות שונות של חצי שעה, שלאחריהן התפצלה הקבוצה הגדולה לקבוצות דיון קטנות, שקיימו דיון של חצי שעה על ההרצאות ועל חומרי הקריאה, וזאת על בסיס שאלות שניתנו מראש והוכנו על ידי כולם. בכל קבוצת דיון היו סטודנטים מכל האוניברסיטאות השותפות וניהלו אותן שני חוקרים ממוסדות שונים.  

  • סיכום ועיבוד במליאה: לסיום, יושב הראש של כל מפגש, שהיה בכל פעם חוקר אחר מאחת האוניברסיטאות השותפות, סיכם את עיקרי המסקנות מהמפגש וחיבר אותו למפגש הקודם ולמפגש בשבוע הבא. 

  • פורום סטודנטים: בצד קבוצות הדיון נפתח לבקשת הסטודנטים גם פורום בלתי רשמי לדיון בין ההרצאות, בעיקר בין הסטודנטים. לאחר הדיון בקבוצות התכנס הפורום כולו מחדש וסטודנטים הציגו את עיקרי המסקנות מהדיון בקבוצות, והיה גם דיון רחב יותר עם שאלות למרצים.  

 

היכולת להציג ידע חדש ומגוון באמצעות חומרי קריאה והרצאות פרונטליות, בצד קיומן של קבוצות דיון מעורבות קטנות של סטודנטים ומרצים מכל האוניברסיטאות המשתתפות גרם לכך שכל מפגש הפך לכינוס בינלאומי בזעיר אנפין, הציג חידושים וגרם לסיעור מוחות ולעניין רב, ופתח אפיקי ידע ומחקר שלא יכולים להתקיים במסגרות המקומיות של כל אחת משש האוניברסיטאות.  

 

הקורס נוהל על ידי אוניברסיטת תל אביב: הניהול האקדמי בוצע על ידי פרופ' עודד ליפשיץ, בשיתוף עם סגל אקדמי מהמוסדות השותפים. הניהול וההכנה הטכנית של הקורס בוצעו על ידי עוזרת מחקר. כל הסטודנטים מכלל המוסדות היו רשומים לאתר הקורס ב-Moodle של האוניברסיטה, אליו הועלו הקלטות של ההרצאות (ללא הקלטה של דיוני הסטודנטים). לטובת פיתוח הקורס התקבלה תמיכה מטעם לשכת סגנית הנשיא לבינלאומיות, במסגרת קול קורא לפיתוח קורסים בינלאומיים משותפים. 

  • פריצת הגבולות הגיאוגרפיים ויצירת מפגש בין-לאומי של חוקרים וסטודנטים. 

  • חשיפה למומחים מובילים במגוון תחומים, והרחבת נקודות המבט. 

  • למידה באנגלית וחווית למידה רב-תרבותית. 


צור קשר

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>